reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemysł elektroniczny | 02 stycznia 2017

Przegląd roku 2016 cz.1

Wielu z nas pożegnało rok 2016 z uczuciem ulgi. Niezależnie jednak od subiektywnej oceny mijających 12 miesięcy, w branży elektroniki działo się dużo ciekawych rzeczy. Dzisiaj jest dobry dzień na to, by powspominać.
Autonomiczne samochody

Elektronika w motoryzacji to temat niezwykle rozwojowy, co potwierdzają chociażby analizy przeprowadzone przez firmę IC Insights, według której spośród 6 kategorii układów scalonych to właśnie sprzedaż chipów dla motoryzacji będzie rosła najszybciej – średnia roczna stopa wzrostu w tym sektorze, liczona w okresie do 2020 roku, wyniesie 4,9%. Użytkownicy samochodów są coraz bardziej zainteresowani nowoczesnymi technologiami w pojazdach, rośnie popyt na systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Nic więc dziwnego, że obserwujemy coraz ściślejszą współpracę pomiędzy firmami technologicznymi a koncernami motoryzacyjnymi – wiadomości o nawiązaniu takiego partnerstwa pojawiały się dość regularnie, przy czym wiele z nich dotyczy jazdy autonomicznej.

Zanim przejdziemy do konkretnych przykładów, sięgnijmy do jeszcze jedną prognozę: IHS Automotive skorygowało swoje wcześniejsze szacunki i ogłosiło, że rozwój rynku samochodów autonomicznych będzie szybszy niż przewidywano – w 2035 roku sprzedaż takich aut sięgnie 21 mln sztuk. Przed szereg wysuwa się tu Tesla, bo jej szef, Elon Musk, ogłosił, że wszystkie samochody wyprodukowane przez firmę będą autonomiczne – wprawdzie na razie nie będą mogły jeździć w tym trybie, ale każde auto będzie wyposażone w odpowiednie technologie.


A zatem, kto z kim pracuje nad technologiami autonomicznej jazdy? Na przykład Google z Fiatem, Delphi i Mobileye wraz z Intelem, BMW również z Intelem i Mobileye, czy Volvo z Uberem, wspólnym frontem chcą też iść Ford, Volvo, Google, Lyft i Uber. Z innych wiadomości: Volkswagen poinformował o utworzeniu nowej spółki zajmującej się car-sharingiem i pojazdami autonomicznymi, Alphabet wydzielił spółkę zajmującą się technologiami autonomicznej jazdy, a Apple potwierdziło prace nad autonomicznymi samochodami. Z kolei Toyota zapowiada system autonomicznej jazdy wykorzystujący sztuczną inteligencję.

Do zrobienia zostało jeszcze sporo, szczególnie jeśli chodzi o prawodawstwo czy bezpieczeństwo, widać jednak wyraźnie, że dzięki nowoczesnym technologiom upowszechnianie samochodów bez kierowcy o tylko kwestia czasu. A jak wygląda świat z perspektywy autonomicznego samochodu? Tesla prezentuje takie oto wideo.

Internet rzeczy , Przemysł 4.0, sztuczna inteligencja

Powyższe hasła odmienialiśmy wielokrotnie przez wszystkie przypadki na stronach naszego portal. Giganci technologiczni przeznaczają spore środki na rozwój w tym obszarze. Wystarczy wspomnieć zapowiedzi Samsunga, który zamierza zainwestować ponad miliard dolarów w internet rzeczy (IoT Internet of Things). Sporą kwotę na ten cel przeznaczy także IBM, natomiast Bosch chce zatrudnić aż 14 tys. pracowników właśnie w związku z rozwojem firmy w obszarze internetu rzeczy.

Na temat przyszłości IoT rozmawialiśmy z Michałem Walaszkiem z firmy NXP. Podejście eksperta to jedno, ale dla wielu internet rzeczy kojarzy się raczej z lodówką lub czajnikiem podłączonym do sieci, przez co rozwiązania tego typu wydają się owszem, ciekawe, ale mało znaczące. Tymczasem IoT odgrywa niezwykle dużą rolę w Przemyśle 4.0. A przecież połączenie inteligentnych, komunikujących się ze sobą i z użytkownikiem maszyn, zaawansowana analiza danych a także integracja łańcucha wartości oraz produktów i usług przekłada się na wymierne korzyści dla światowej gospodarki. Według raportu firmy PwC w ciągu najbliższych pięciu lat oszczędności z tytułu wdrażania Przemysłu 4.0 wyniosą 3,6% rocznie, a wzrost przychodów – 2,9% (badanie dotyczyło 2 tys. firm z różnych sektorów, z 26 krajów).

Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 do produkcji będzie rosło w szybkim tempie, przykładowo według zeszłorocznego raportu PwC, stopień cyfryzacji oraz integracji systemów w firmach z branży elektronicznej wynosi 45%, a w perspektywie 5 lat zwiększy się do 77%. Dla sektora kosmicznego i obronnego ten odsetek ma się zwiększyć z 32% do 76%, a dla branży motoryzacyjnej – z 41% do 65%. Nic więc dziwnego, że firmy widzą tu możliwości rozwoju, czego przykładem może być partnerstwo Panasonika i Siemensa, którzy zamierzają wspólnie tworzyć rozwiązania przeznaczone do automatyzacji produkcji elektroniki. Z kolei Bosch realizuje projekt rozwijający czujniki MEMS dla Przemysłu 4.0.

A czy polskie firmy są gotowe na Przemysł 4.0? Na pewno odstajemy od średniej jeśli chodzi o robotyzację. Niemniej rodzimi przedsiębiorcy są coraz bardziej zainteresowani tematem, czego przykładem może być Fitech, który pracuje nad wprowadzaniem czwartej rewolucji przemysłowej. Innowacyjne rozwiązania będą najpierw testowane w zakładach Fideltronika.

Automatyzacja i optymalizacja produkcji w cyfrowych fabrykach przyszłości ma się opierać m.in. na rozwiązaniach sztucznej inteligencji. Chociaż eksperci, tacy jak Stephen Hawking, ostrzegają przed sztuczną inteligencją i możliwymi zagrożeniami, jakie niesie rozwój w tym obszarze („Sztuczna inteligencja może być zarówno najlepszą, jak i najgorszą rzeczą, która kiedykolwiek przydarzyła się ludzkości” – powiedział Hawking), to firmy inwestują w AI (artificial intelligence). W 2016 roku pięciu gigantów technologicznych ogłosiło partnestwo na rzecz rozwoju sztucznej inteligencji. Tyota, BMW i Allianz także zainwestowały w ten obszar, a Samsung informował na przykład o przejęciu Viv, platformy sztucznej inteligencji, natomiast Apple przejęło start-up Turi. Sporo na ten temat ma do powiedzenia również Intel

Pisząc o nowych technologiach nie można pomijać zmian, jakie powodują one na rynku pracy. Inteligentne roboty będą bowiem przejmować obowiązki przedstawicieli przeróżnych profesji.

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
October 15 2018 23:56 V11.6.0-2