reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© BMW / Intel Technologie | 12 wrze艣nia 2016

Wi臋cej o inteligentnych samochodach od Intel i BMW

Brian Krzanich: 鈥楴ie tylko marzymy o pojazdach autonomicznych na naszych drogach. Wsp贸艂pracujemy z naszymi partnerami nad urzeczywistnieniem tej wizji鈥.
Z艂oty wiek innowacji zatacza coraz szersze kr臋gi, a technologie rewolucjonizuj膮ce spos贸b naszej pracy i komunikacji zaczynaj膮 pojawia膰 si臋 w regularnych odst臋pach czasu. Byli艣my ju偶 艣wiadkami wprowadzenia szybkiej 艂膮czno艣ci internetowej, chmur obliczeniowych, wiadomo艣ci b艂yskawicznych czy cho膰by smartfon贸w, dzi臋ki kt贸rym mo偶emy pracowa膰 w wi臋kszym tempie oraz w bardziej inteligentny i elastyczny spos贸b. Kolejny prze艂omowy krok w tej dziedzinie stanowi膮 pojazdy autonomiczne, kt贸re producenci chc膮 wprowadzi膰 na rynek oko艂o roku 2020.

Dzi艣 wszyscy licz膮cy si臋 producenci samochod贸w oraz najwi臋ksze firmy technologiczne z ca艂ego 艣wiata prowadz膮 testy drogowe liczone w milionach kilometr贸w, aby jak najszybciej zaprezentowa膰 gotowe produkty. Kierowcy samochod贸w Tesla* Model X mieli ju偶 okazj臋 przetestowa膰 wersj臋 beta funkcji autopilota, firma Google przeznacza znaczne 艣rodki na rozw贸j prototyp贸w, kt贸re mogli艣my zobaczy膰 w San Francisco, a Uber poinformowa艂 o trwaj膮cych pracach nad flot膮 samochod贸w autonomicznych.



Podwaliny samochod贸w autonomicznych

Intel od lat wnosi sw贸j wk艂ad w rozw贸j ekosystem贸w pok艂adowych. Dzi臋ki wsp贸艂pracy z producentami takimi jak Ford, Hyundai i Kia Motors firma zdo艂a艂a zaprezentowa膰 platformy samochodowe nowej generacji. Wiele z dzisiejszych modeli pojazd贸w posiada procesory Intel Atom oraz wykorzystuje aplikacje oparte o us艂ugi lokalizacji, media spo艂eczno艣ciowe i bezprzewodow膮 艂膮czno艣膰.

Praca nad pojazdami autonomicznymi jest dla firmy Intel logicznym krokiem naprz贸d 鈥 odpowiednie narz臋dzia i partnerzy pozwalaj膮 jej bowiem w rzeczywisty spos贸b wp艂ywa膰 na rozw贸j bran偶y. Liczba technologii wymaganych do stworzenia w pe艂ni autonomicznych pojazd贸w jest osza艂amiaj膮ca. Samochody potrzebuj膮 czujnik贸w, aby odbiera膰 sygna艂y technologii LIDAR, sonaru i radaru oraz sygna艂y optyczne. Na ich pok艂adach musz膮 znale藕膰 si臋 koncentratory zdolne gromadzi膰 dane z milion贸w punkt贸w, mikroprocesory oraz systemy szybkiej 艂膮czno艣ci, dzi臋ki kt贸rym mo偶liwe b臋dzie przetwarzanie i przesy艂 zbieranych informacji.

Z pocz膮tkiem lipca 2016 roku firmy Intel, BMW i Mobileye poinformowa艂y o prowadzeniu prac nad autonomicznym pojazdem BMW nowej generacji, kt贸rego premier臋 zaplanowano na rok 2021. W czasie konferencji Intel IDF 2016 Brian Krzanich, prezes firmy, podkre艣li艂, 偶e celem partner贸w jest opracowanie bran偶owego standardu system贸w jazdy autonomicznej. 鈥濿ierzymy, 偶e jeste艣my jedyn膮 firm膮, zdoln膮 stworzy膰 w pe艂ni bezpieczne systemy pok艂adowe, rozwi膮zania uczenia maszynowego oraz funkcje 艂膮czno艣ci, wzbogacone o nasz膮 wiedz臋 na temat chmur obliczeniowych” 鈥 m贸wi艂 Krzanich do tysi臋cy deweloper贸w zgromadzonych w San Francisco. 鈥濶ie tylko marzymy o pojazdach autonomicznych na naszych drogach. Wsp贸艂pracujemy z naszymi partnerami nad urzeczywistnieniem tej wizji”.

Elmar Frickenstein, starszy wiceprezes firmy BMW, wjecha艂 na scen臋 konferencji IDF prototypem pojazdu samojezdnego. Do艂膮czywszy do Krzanicha, wiceprezes BMW wyja艣ni艂, 偶e kluczem do stworzenia w pe艂ni autonomicznego samochodu jest opracowanie kompleksowej architektury.

鈥濶a pok艂adzie samochodu musi znale藕膰 si臋 centralna platforma obliczeniowa 鈥 superkomputer [dostarczony przez firm臋 Intel]. Potrzebujemy r贸wnie偶 funkcji wykrywania ruchu, kt贸ra zagwarantuje dynamiczn膮 i p艂ynn膮 jazd臋, zestawu czujnik贸w oraz bezpiecznego prywatnego 艣rodowiska. Z zewn膮trz nad prac膮 pojazdu musi czuwa膰 wysoko wydajna platforma chmurowa, pozwalaj膮ca na wdro偶enie rozwi膮za艅 inteligencji rozproszonej, planowania, analizy danych i uczenia maszynowego na potrzeby rozwoju nowych funkcji. Mapy HD umo偶liwi膮 okre艣lenie dok艂adnej pozycji pojazdu, a sie膰 5G pozwoli na przesy艂 danych pomi臋dzy samochodem a chmur膮” 鈥 wyja艣ni艂 Frickenstein.

Korzy艣ci i wyzwania zwi膮zane z automatyzacj膮

Nie ulega w膮tpliwo艣ci, jak du偶y wp艂yw na ca艂y 艣wiat b臋d膮 mia艂y pojazdy autonomiczne. Wed艂ug danych World Health Authority ka偶dego roku na drogach ginie 1,25 miliona os贸b, z czego w 90% przypadk贸w winny jest czynnik ludzki. Samochody wyposa偶one w sztuczn膮 inteligencj臋 i funkcje zapobiegania kolizjom, odporne na zm臋czenie i zdolne zminimalizowa膰 zakres b艂臋d贸w mog膮 znacznie zwi臋kszy膰 bezpiecze艅stwo ruchu l膮dowego.

Wed艂ug szacunk贸w firmy Morgan Stanley wzrost produktywno艣ci wynikaj膮cy z autonomizacji transportu pozwoli zaoszcz臋dzi膰 rocznie 507 miliard贸w dolar贸w w samych tylko Stanach Zjednoczonych. 艁atwo te偶 mo偶emy wyobrazi膰 sobie korzy艣ci p艂yn膮ce z podr贸偶owania samochodami autonomicznymi, w kt贸rych b臋dziemy mogli rozsi膮艣膰 si臋 wygodnie i zaj膮膰 cho膰by prac膮 鈥 zamiast skupia膰 si臋 na problemach miejskiego ruchu drogowego.

Podobnie jak w przypadku ka偶dej prze艂omowej technologii, tak i tym razem przyjdzie nam stawi膰 czo艂a ogromnej liczbie wyzwa艅. W samych Stanach Zjednoczonych mamy obecnie 3,5 miliona kierowc贸w samochod贸w ci臋偶arowychoraz miliony lokalizacji (takich jak miejsca obs艂ugi podr贸偶nych), kt贸rych istnienie jest uzale偶nione od ich pracy. Zast膮pienie ludzi sztuczn膮 inteligencj膮 zdoln膮 porusza膰 si臋 po kraju bez odpoczynku przez 24 godziny na dob臋 i 7 dni w tygodniu za u艂amek obecnych koszt贸w mo偶e zwi臋kszy膰 dochody firm logistycznych, jednak doprowadzi przy tym do likwidacji miejsc pracy, co mo偶e mie膰 powa偶ne skutki spo艂eczne.

Z punktu widzenia technologii firmy b臋d膮 zmuszone uzgodni膰 obowi膮zuj膮ce standardy, kt贸re pozwol膮 r贸偶nym markom i modelom pojazd贸w komunikowa膰 si臋 ze sob膮 na drodze. Wyzwanie stanowi膰 b臋d膮 tak偶e liczne przeszkody regulacyjne oraz konieczno艣膰 dostosowania sztucznej inteligencji do otoczenia i nieprzewidywalnych zachowa艅 ludzi. Wa偶ne b臋dzie r贸wnie偶 zadbanie o nieprzerwan膮 aktualno艣膰 map oraz ochron臋 pojazd贸w przed hakerami. Rozwi膮zanie tych problem贸w nie b臋dzie 艂atwe, a kluczem do sukcesu b臋dzie wsp贸艂praca zakrojona na skal臋 ca艂ej bran偶y.

殴r贸d艂o:漏 Intel
Autor: Khidr Suleman
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 18:25 V11.10.11-1