Bunt w Nexperii - chińska filia działa niezależnie od centrali 27 października 2025 Po przejęciu kontroli nad Nexperią przez holenderski rząd chińska filia firmy w Dongguan zaczęła prowadzić działalność niezależnie od centrali. Spór o kontrolę nad jednym z kluczowych producentów chipów nabiera wymiaru politycznego, a światowy przemysł motoryzacyjny ostrzega przed skutkami dla dostaw.
Niemcy ostrzegają przed kryzysem branży półprzewodników 24 października 2025 Niemiecki rząd federalny wyraził głębokie zaniepokojenie potencjalnymi zakłóceniami w globalnym łańcuchu dostaw półprzewodników - podaje agencja Reutera. Niemieckie Ministerstwo Gospodarki potwierdziło, że pozostaje w kontakcie z kilkoma podmiotami przemysłowymi po tym, jak spór między producentem chipów Nexperia, pochodzącym z Holandii, ale należącym do chińskiej grupy, ponownie wzbudził obawy przed nowym wąskim gardłem w dostawach komponentów elektronicznych.
Mercedes-Benz wydziela zespół zajmujący się chipami 10 października 2025 Koncern motoryzacyjny Mercedes-Benz ogłosił współpracę z firmą Athos Silicon, producentem półprzewodników, w celu przyspieszenia rozwoju zaawansowanych architektur chipletów do autonomicznych obliczeń.
JLR stopniowo wznawia produkcję po cyberataku 09 października 2025 Jaguar Land Rover (JLR) rozpoczął stopniowe wznawianie produkcji po cyberataku, który na początku września spowodował przerwę w produkcji. Przestój w produkcji uderzył w koncern, ale najbardziej ucierpieli mali dostawcy JLR. Jednocześnie firma wprowadza krótkoterminowy program finansowania, aby wesprzeć płynność finansową kwalifikowanych dostawców w okresie odbudowy.
Niemcy europejskim liderem w dziedzinie robotów fabrycznych 03 października 2025 Niemcy przodują w Europie pod względem wykorzystania robotów przemysłowych. Według najnowszego raportu World Robotics 2025 Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR), niemiecki zasób operacyjny wyniesie 278 900 sztuk w 2024 roku – wzrost o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Oznacza to, że niemieckie firmy obsługują około 40% wszystkich robotów przemysłowych z 27 państw Unii.
ZF Group zredukuje ponad 7000 etatów. Zwolnienia także w Polsce 02 października 2025 Niemiecki dostawca motoryzacyjny ZF Friedrichshafen ogłosił plan redukcji około jednej czwartej zatrudnienia w swoim dziale technologii układów napędowych do końca dekady - podała agencja Reutera. Decyzja jest elementem szerszego programu restrukturyzacyjnego, który ma przynieść firmie ponad pół miliarda euro oszczędności.
Niemcy boją się, że ich firmy coraz częściej przenoszą produkcję do Polski? 16 września 2025 Trend przenoszenia produkcji do Polski przez niemieckie firmy jest już zauważalny. W ostatnich miesiącach taki ruch wykonały na wskroś niemieckie firmy Knorr-Bremse, Mercedes i Technisat. Ten trend z całą pewnością cieszy Polaków i nasz przemysł. Ale za naszą zachodnią granicą jest powodem do niepokoju.
ROHM i Schaeffler rozpoczynają wspólną produkcję inwertera 08 września 2025 Japoński producent półprzewodników i komponentów elektronicznych ROHM Semiconductor oraz niemiecki dostawca motoryzacyjny Schaeffler rozpoczęli masową produkcję nowego modułu inwertera wysokiego napięcia. Zastosowano w nim tranzystory MOSFET z węglika krzemu (SiC) produkcji ROHM. Element ten trafi do pojazdów dużego chińskiego producenta samochodów elektrycznych.
Mercedes przeniesie produkcję Sprintera z Niemiec do Polski 05 września 2025 Niemiecki koncern motoryzacyjny Mercedes-Benz ogłosił przeniesienie produkcji elektrycznych modeli Sprintera z Niemiec do Polski. Decyzja dotyczy zakładu w Ludwigsfelde (wschodnie Niemcy), gdzie obecnie pracuje około 2000 osób. Sprawę nagłaśniają niemieckie media, które podobnie jak pracownicy zakładu w Brandenburgii w są zbulwersowane pomysłem szefostwa Mercedesa.
Toyota będzie produkować elektryki w Czechach 04 września 2025 Toyota Motor Europe ogłosiła rozpoczęcie produkcji nowego samochodu elektrycznego na baterie (BEV) w fabryce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolinie. Będzie to pierwszy samochód elektryczny produkowany w jednej z europejskich fabryk Toyoty.
Suzuki zainwestuje 8 mld USD w Indiach 28 sierpnia 2025 Koncern motoryzacyjny Suzuki Motor planuje zainwestować ponad 8 miliardów USD w Indiach w ciągu pięciu najbliższych lat – poinformował prezes japońskiej spółki Toshihiro Suzuki. Fabryka Suzuki w stanie Gujarat (północno-zachodnie Indie) ma być jednym z największych na świecie ośrodków produkcji samochodów. Docelowo jej zdolność wytwórczą ma oscylować na poziomie miliona pojazdów.
Porsche ogranicza plany produkcji baterii 27 sierpnia 2025 Porsche reorganizuje działalność w obszarze baterii elektrycznych. Wszsytko ze względu na wolniejszy niż oczekiwano wzrost rynku pojazdów elektrycznych, szczególnie w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Firma poinformowała, że jej spółka zależna Cellforce zrezygnuje z planów zwiększenia produkcji baterii wysokiej wydajności i zamiast tego skoncentruje się na badaniach i rozwoju ogniw oraz systemów akumulatorowych.
Kolejny gigant motoryzacyjny zwalnia. W Polsce pracę straci 110 osób 26 sierpnia 2025 Niemiecki producent części motoryzacyjnych ZF Friedrichshafen AG przeprowadza restrukturyzację. Koncern zatrudniający na świecie blisko 158 tys. osób wdrożył największy w swojej historii program redukcji etatów. Od stycznia 2024 r. pracę straciło już ponad 11 tys. pracowników. Według informacji portalu AutomotiveSuppliers.pl, do końca 2025 r. w częstochowskiej fabryce firmy pracę może stracić nawet 110 osób.
Dopłata za pełną moc: płatna subskrypcja za 27 KM w Volkswagenie 20 sierpnia 2025 Niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen wprowadził nową formę płatności za dodatkowe osiągi w swoim elektrycznym modelu ID.3. Standardowo warianty Pro i Pro S oferują moc 201 KM. Jednak producent umożliwia odblokowanie pełnego potencjału samochodu – 228 KM – poprzez opłacenie subskrypcji.
Kryzys produkcji własnej: rynek EMS w Europie skurczył się o 14% w 2024 r. 06 sierpnia 2025 Podczas targów Evertiq Expo Berlin analitycy rynku Dieter Weiss (in4ma) i Christoph Solka (IPC, obecnie Global Electronics Association) pojawili się na scenie – nie po to, aby mówić o obietnicach i wzroście, ale o załamaniu. Na podstawie danych pochodzących od ponad 400 firm i ostrych komentarzy duet eksperów przedstawił obraz sytuacji, którą uznali za najgorszy rok dla europejskiej branży EMS od dwóch dekad — oraz kryzys całkowicie spowodowany przez samą branżę.
Stellantis zapowiada “trudne decyzje” 30 lipca 2025 Stellantis, międzynarodowy koncern motoryzacyjny, przewiduje stopniowe odbudowanie wyników finansowych w drugiej połowie 2025 roku. Pomimo narastających trudności rynkowych, firma spodziewa się wzrostu przychodów netto oraz utrzymania jednocyfrowej marży operacyjnej.
BYD opóźni produkcję w nowej fabryce na Węgrzech 23 lipca 2025 Agencja Reutera podała informację o opóźnieniu masowej produkcji w nowej fabryce pojazdów elektrycznych BYD na Węgrzech. Według dwóch niezależnych źródeł przez co najmniej pierwsze dwa lata chiński gigant motoryzacyjny będzie wykorzystywać zakład poniżej jego mocy produkcyjnych.
Stellantis zwiększa moce produkcyjne w Maroku 21 lipca 2025 Koncern motoryzacyjny Stellantis ogłosił rozbudowę zakładu produkcyjnego w Kenitrze w Maroku. W najbliższych miesiącach moce produkcyjne mają wzrosnąć ponad dwukrotnie – z obecnych 200 tys. do 535 tys. pojazdów rocznie. Informację potwierdził Samir Cherfan, dyrektor operacyjny Stellantis na region Bliskiego Wschodu i Afryki.
Stellantis wraca do korzeni motoryzacji i reaktywuje SRT 10 lipca 2025 Koncern motoryzacyjny Stellantis oficjalnie, że przywrócaca markę SRT (Street and Racing Technologies). To nowy rozdział dla koncernu w zakresie samochodów sportowych i off-roadowych. Dział ten był wcześniej odpowiedzialny za produkcję ekstremalnych modeli spod znaku Dodge, Jeep, Ram i Chrysler. Obecnie ma powrócić jako część strategii, której celem jest odbudowanie zaufania wśród miłośników motoryzacji.
Polskich ambicji z autem elektrycznym ciąg dalszy. AMP sięgnie po środki z KPO? 08 lipca 2025 Adaptive Motors Poland (AMP) złożyło wniosek o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na kwotę ponad 590 mln zł. Środki mają posłużyć do budowy zakładu produkcyjnego Adaptive Factory Kleszczów 5.0. Planowana inwestycja ma umożliwić rozpoczęcie seryjnej produkcji elektrycznego pojazdu dostawczego eVanPL już w trzecim kwartale 2028 roku.
Chiny chcą uniezależnić się od Zachodu. Do 2026 roku tylko krajowa technologia 30 czerwca 2025 Chiński sektor motoryzacyjny przyspiesza proces uniezależniania się od zagranicznych dostawców technologii. Według informacji serwisu Nikkei Asia już w 2026 roku część największych producentów motoryzacyjnych z Chin planuje wypuszczenie na rynek pojazdów wykorzystujących wyłącznie komponenty produkcji krajowej.
Continental uruchamia dział półprzewodników i nawiązuje współpracę z GlobalFoundries 25 czerwca 2025 Dział motoryzacyjny firmy Continental utworzył nowy wewnętrzny dział — Advanced Electronics & Semiconductor Solutions (AESS) — który będzie zajmował się projektowaniem i weryfikacją układów półprzewodnikowych do konkretnych zastosowań. Jest to część przygotowań do planowanego wydzielenia tej działalności do odrębnej spółki Aumovio.
Chińskie ograniczenia metali ziem rzadkich doprowadzą do kryzysu w branży moto? 10 czerwca 2025 Przemysł motoryzacyjny znalazł się w obliczu kolejnego poważnego kryzysu. Na rynku brakuje magnesów z metali ziem rzadkich, niezbędnych do produkcji komponentów samochodowych. Powodem są ograniczenia eksportowe wprowadzone przez Chiny, które mają niemal monopolistyczną pozycję w tej branży - podaje agencja Reutera. W swoim stylu do sprawy odniósł się Donald Trump, który obiecał ją “załatwić”.
Geely ostrzega przed nadprodukcją w branży motoryzacyjnej 10 czerwca 2025 Li Shufu, założyciel i prezes chińskiego koncernu Geely, ostrzegł że światowy przemysł motoryzacyjny boryka się z poważnym problemem nadwyżki mocy produkcyjnych. Zapowiedział jednocześnie, że jego firma nie planuje budowy nowych zakładów ani rozszerzania produkcji w istniejących fabrykach - podała agencja Reutera.
Chińska kontrola nad rzadkimi surowcami uderza w przemysł motoryzacyjny 09 czerwca 2025 Decyzje kilkudziesięciu urzędników w jednym z budynków administracji państwowej w Pekinie wpływają dziś bezpośrednio na sytuację przemysłu motoryzacyjnego w Europie i Ameryce Północnej. Jak wynika z analizy agencji Reutera, Chiny zaostrzyły kontrolę nad eksportem tzw. metali rzadkich ziem, koncentrując się szczególnie na produktach wykorzystywanych do produkcji magnesów – kluczowych komponentów silników elektrycznych, turbin wiatrowych i technologii obronnych.
Toyota wykupuje akcję spółki-córki za 33 mld USD 05 czerwca 2025 Toyota Motor ogłosiła we wtorek, że przejmie pełną kontrolę nad spółką Toyota Industries, jednym ze swoich kluczowych dostawców, w ramach transakcji o wartości 33 miliardów dolarów. To znaczący krok w kierunku uporządkowania wzajemnych powiązań kapitałowych w ramach Grupy Toyota. Przejęcie może również wzmocnić wpływy rodziny Toyota, która stoi u podstaw japońskiego koncernu.
Restrukturyzacja w Volvo. Firma zwolni 3000 pracowników 27 maja 2025 Szwedzki producent samochodów Volvo Cars zwolni około 3000 pracowników. W ten sposób firma realizuje szeroko zakrojony program cięcia kosztów, którego celem jest zapewnienie długoterminowej rentowności w obliczu rosnącej presji na sektor motoryzacyjny.
Foxconn i Thales planują projekty związane z półprzewodnikami i satelitami we Francji 22 maja 2025 Tajwański producent elektroniki Foxconn i francuska grupa zbrojeniowa i lotnicza Thales zawarły strategiczne partnerstwo mające na celu rozwój produkcji półprzewodników i technologii kosmicznych w Europie.
Stellantis przenosi produkcję Maserati 16 maja 2025 Koncern motoryzacyjny Stellantis ogłosił, że do końca bieżącego roku produkcja sportowych modeli Maserati zostanie przeniesiona z zakładów Mirafiori w Turynie do Modeny. Decyzja dotyczy modeli GranTurismo i GranCabrio.
USA goni Chiny i stawia na wsparcie robotów 13 maja 2025 Amerykański przemysł motoryzacyjny coraz więcej inwestuje w robotykę i automatyzację: w 2024 r. liczba instalacji wzrosła do 13 700 jednostek, co stanowi wzrost o 10,7%. Prym w robotyzacji przemysłu motoryzacyjnego wiodą jednak Chiny. Tak wynika ze wstępnych wyników Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR).
Nissan szykuje falę zwolnień. Problemy finansowe firmy pogłębiają się 13 maja 2025 Japoński koncern motoryzacyjny Nissan planuje redukcję zatrudnienia. Jak poinformował nadawca NHK chodzi nawet o 10 tysięcy osób. Firma ma w tym tygodniu opublikować sprawozdanie finansowe. Według nieoficjalnych doniesień ma on wykazać rekordową stratę. Nissan nie potwierdził tych informacji.
BOS nawiązuje współpracę z Intelem 29 kwietnia 2025 Południowokoreański start-up BOS Semiconductors i amerykański gigant technologiczny Intel ogłosiły strategiczne partnerstwo w celu wspólnego dostarczania wyjątkowej wydajności sztucznej inteligencji dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy - ADAS i informacji w pojazdach - IVI.