© Delphi
Przemysł elektroniczny | 17 stycznia 2018
fot.: © Aptiv
Wywiad z dyrektorem Aptiv (wcześniej Delphi) w Polsce
W zeszłym roku Delphi zadecydowało o podziale spółki. O zmianach z tym związanych oraz o działalności firmy w Polsce rozmawiamy z Tomaszem Miśniakiewiczem, dyrektorem krajowym Aptiv w Polsce.
Jak będzie wyglądała organizacja Delphi/Aptiv w Polsce po podziale? Czy planowane są jakieś zmiany w polskich spółkach?
Tomasz Miśniakiewicz, Aptiv: 4 grudnia 2017 roku, wraz z globalnym podziałem naszej firmy, powstały dwie niezależne spółki - Aptiv oraz Delphi Technologies. [link] Pod szyldem Aptiv (której prawna nazwa spółki – Delphi Poland SA, zostanie z biegiem czasu zmieniona na Aptiv Poland SA) działają zakład wiązek elektrycznych w Jeleśni, zakład elektroniki w Gdańsku, jak również zlokalizowane w Krakowie Centrum Techniczne i Centrum Usług Biznesowych. Delphi Powertrain Poland Sp. z o.o. (spółka należąca do Delphi Technologies) przejęła prawa i obowiązki Delphi Poland SA w ramach działalności Powertrain Systems oraz działalności DPSS (dotyczy fabryki w Błoniu, działalności na rynku części zamiennych oraz zlokalizowanych w Krakowie grupy inżynierów Powertrain oraz funkcji wsparcia).Krakowskie Centrum Techniczne zatrudnia około 1300 inżynierów – nad czym pracują?
– Nasi inżynierowie z krakowskiego Centrum Technicznego rozwijają technologie dla aut przyszłości związane z elektroniką i bezpieczeństwem (w tym oprogramowaniem, jazdą autonomiczną, multimedialnymi systemami audio, nawigacją, rozrywką i komunikacją), jak też architekturą elektryczno-elektroniczną. Krakowskie zespoły Aptiv budują rozwiązania, które już spotkać można w samochodach na całym świecie, jednocześnie pracując nad technologiami przyszłości branży motoryzacyjnej. Jedną z wiodących technologii są dla nas systemy związane z autonomiczną jazdą oraz aktywnym bezpieczeństwem (w tym radary). Część z nich jest już na rynku i pomaga sukcesywnie zmniejszać liczbę wypadków [link]. Docelowo, tworzone przez naszych inżynierów oprogramowanie, ma pomóc budować przyszłość bez kolizji drogowych i ofiar śmiertelnych [link]. Wśród kluczowych obszarów, którymi się zajmujemy, są również multimedialne systemy audio, nawigacji, rozrywki i komunikacji, w tym m.in. innowacyjny systemu rozpoznawania gestów. System wykorzystuje proste gesty do sterowania funkcjami pojazdu, zasadniczo przekazując sygnały „języka migowego” kierowcy do pojazdu. Takie codzienne gesty nie wymagają uwagi wzrokowej, umożliwiając kierowcy skupienie się na prowadzeniu pojazdu. [link].
Jaka jest rola krakowskiego centrum w całym koncernie? Plany dotyczące zatrudnienia?
– W tym momencie Centrum Techniczne w Krakowie jest wiodącą jednostką badawczo-rozwojową i testową w zakresie elektroniki i bezpieczeństwa. To dział, który kładzie duży nacisk na produkty i systemy związane z aktywnym bezpieczeństwem. [link] Aby zapewnić wsparcie dla bieżących oraz przyszłych projektów naszych klientów, Aptiv nieustannie rozszerza zakres prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w naszym Centrum, co ma bezpośredni wpływ na zatrudnienie. Od początku 2016 roku liczba pracowników w Krakowie zwiększyła się o ponad 400 osób. Obecnie jest nas 1900, w tym 1300 to inżynierowie pracujący nad technologiami do aut przyszłości w zakresie elektroniki, oprogramowania i bezpieczeństwa (w tym technologii autonomicznej jazdy), jak też architektury elektryczno-elektronicznej. W naszym krakowskim oddziale zlokalizowana jest również ponad 300-osobowa grupa pracowników usług wspólnych (Shared Services) piastujących różne funkcje w ramach krajowej i europejskiej organizacji Aptiv. Regularnie staże odbywa u nas ponad 200 studentów. Co ważne, cały czas prowadzimy aktywną rekrutację zarówno inżynierów, jak też absolwentów uczelni ekonomicznych. Wśród naszych sprawdzonych sposobów na budowanie marki pracodawcy w regionie jest wieloletnia współpraca z kluczowymi uczelniami (w tym Akademią Górniczo-Hutniczą czy Politechniką Śląską – gdzie prowadzimy wspólne laboratoria), w ramach której staramy się podpowiadać w jakim kierunku powinno iść kształcenie, by spełniać wymogi rynku. Z perspektywy czasu zauważamy, iż zastosowanie tych wskazówek powoduje lepsze dostosowanie wiedzy absolwentów do naszych oczekiwań jako pracodawcy. [link]Odział w Krakowie otrzymał duży grant na rozwój systemów aktywnego bezpieczeństwa - jaka jest jego wartość?
– W ramach projektu, Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie otrzyma 33 miliony PLN dotacji od polskiego rządu i z funduszy UE z przeznaczeniem na opracowanie innowacyjnych technologii z zakresu aktywnego bezpieczeństwa w latach 2017 - 2020. Innowacje zostaną wykorzystane w zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) i systemach jazdy autonomicznej przeznaczonych do produkcji seryjnej. Przewidywane całkowite koszty projektu wyniosą 66 milionów PLN.
Czego dokładnie dotyczy projekt?
– Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego oprogramowania związanego z systemami aktywnego bezpieczeństwa, które można będzie zastosować w przemyśle motoryzacyjnym. Technologia ta umożliwi samochodom osobowym jazdę półautonomiczną lub autonomiczną na autostradzie i w obszarach miejskich. To nowatorskie oprogramowanie zostanie wdrożone w ciągu kilku lat od zakończenia projektu w roku 2020. Ta dotacja to z jednej strony kolejny kamień milowy dla rozwoju Aptiv w Polsce, z drugiej zaś szansa na stworzenie odpowiedniego środowiska biznesowego do rozwoju zaawansowanych technicznie komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki otrzymanym dotacjom jesteśmy w stanie przyspieszyć nasze prace oraz zwiększać doświadczenie zespołu. Na projekt składa się kilka elementów w tym opracowanie algorytmów, które będą w stanie interpretować dane otrzymane z otoczenia samochodu : informacje z czujników wizyjnych, radarów, lidarów, GPS i bezprzewodowej komunikacji pomiędzy samochodami i elementami infrastruktury drogowej. Innymi słowy, nasi inżynierowie pracują nad systemem, który zastąpi w pełni mózg i zmysły kierowcy. [link]Kto będzie realizował projekt?
– Dla potrzeb tego projektu i rozwoju produktów związanych z Aktywnym Bezpieczeństwem (Active Safety), Aptiv zamierza zatrudnić kolejnych 40 inżynierów i specjalistów ds. badań i rozwoju, którzy wesprą programy klientów. Liczba projektów oraz ich zakres stale rośnie, co stanowi świetną okazję, aby poszerzać kwalifikacje naszych zespołów. Warto tu pokreślić raz jeszcze, że choć w pełni autonomiczna jazda to jeszcze kwestia przyszłości, pojazdy z naszymi technologiami są już dziś na drogach, a nasi inżynierowie kreują przyszłość motoryzacji. To dla nas wiodący kierunek jeśli chodzi o rozwój firmy – i również kluczowy obszar rozwoju naszego krakowskiego ośrodka badawczo- rozwojowego, gdzie stworzyliśmy grupę inżynierów pracujących nad rozwojem technologii aktywnego bezpieczeństwa. W ciągu kilku lat nasz zespół urósł do ponad 200 osób i stale poszerza się o kolejnych specjalistów, aby zapewnić wsparcie dla projektów naszych klientów.
Dodatkowe informacje:
Jak podkreśla nasz rozmówca, Aptiv jest globalnym liderem w zakresie inteligentnego oprogramowania do jazdy zautomatyzowanej, sensorów oraz integracji systemów elektronicznych, a także jednym z kilku dostawców w branży motoryzacyjnej, którzy posiadają zdolność dostarczenia technologii wymaganej do w pełni automatycznej jazdy. - Nasi inżynierowie już od ponad 50 lat, od chwili wprowadzenia na rynek pierwszego tempomatu, pracują nad systemami umożliwiającymi automatyzację jazdy samochodem - dodaje Miśniakiewicz.- W 2015 r. opracowali i wysłali w podróż pierwszy w historii pojazd, który przejechał Stany Zjednoczone od zachodniego do wschodniego wybrzeża, jadąc w trybie automatycznym 99% dystansu, pokonując odległość 5,5 tys. km. [link]
- W sierpniu 2016 r. ogłosiliśmy partnerstwo z firmą Mobileye, dzięki któremu do 2019 roku wspólnie opracujemy system jazdy automatycznej na poziomie SAE 4/5. Efektem będzie w pełni komercyjny system jazdy autonomicznej o poziomie wydajności i bezpieczeństwa, umożliwiającym sprawną integrację z platformami różnych producentów samochodów.
- Także w sierpniu 2016 r., ogłosiliśmy że firma Delphi została wybrana przez Zarząd Transportu Lądowego Singapuru do realizacji programu Mobilność-na-Żądanie (AMoD – ang. Autonomous Vehicle Mobility-on-Demand), obejmującego pojazdy autonomiczne. Delphi dostarczy flotę w pełni autonomicznych pojazdów i opracuje zlokalizowane w chmurze oprogramowanie umożliwiające realizację koncepcji AMoD, otwierając tym samym klientom Delphi nowe potencjalne rynki zbytu dla autonomicznych pojazdów. [link]
- Na targach CES w Las Vegas w styczniu 2017 r., Delphi i Mobileye przeprowadziły najbardziej skomplikowaną demonstrację jazdy zautomatyzowanej w świecie rzeczywistym. [link] Natomiast podczas targów CES w 2018 roku zaoferowała wraz z Lyft podróż pojazdami autonomicznymi w Las Vegas do ponad 20 punktów docelowych.
- W maju 2017 r., Grupa BMW, Intel oraz Mobileye ogłosiły, że Delphi będzie partnerem oraz integratorem ich systemu jazdy autonomicznej. Ta współpraca zakłada zintegrowanie i uprzemysłowienie technologii automatycznej jazdy na poziomach 3, 4 i 5 dla wielu producentów samochodów. [link]
- W lipcu 2017 r. firmy Transdev oraz Delphi ogłosiły współpracę komercyjna związaną z autonomicznym transportem we Francji, w ramach której pierwsze w EU usługi na otwartych drogach będą testowane w Paris-Saclay oraz Rouen (Normandia). Dzięki tej współpracy firma będzie mogła przyspieszyć wprowadzenie na rynek rozwiązań z zakresu automatycznej jazdy. [link]
- W listopadzie 2017 r. firma Delphi ogłosiła przejęcie nuTonomy, wiodącego dostawcy rozwiązań oprogramowania dla autonomicznej jazdy – co, jak podkreśla firma, stanowi kolejny krok w kierunku umacniania pozycji wiodącego lidera technologii na globalnym rynku autonomicznej jazdy. [link]

Corning zbuduje pod Warszawą zakład za 366 mln PLN
Skarb Państwa zaangażował się w rozwój tej inwestycji i wesprze go dotacją na poziomie 17 mln zł.
Dotacja na Centrum B&R Rockwell Automation w Katowicach
Skarb Państwa, reprezentowanym przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii, wesprze Rockwell Automation kwotą 1.2 mln zł.
Technosystem wykona zlecenie dla Creotech
Podwarszawski EMS został wybrany do realizacji zlecenia w ramach projektu Renesans, obejmujące opracowanie platformy satelitarnej w nowym standardzie HyperCube.
Sponsored content by BRADY Polska
Rozwiązania do etykietowania obwodów drukowanych w dobrej cenie
Poznaj kompletne i niezawodne rozwiązanie do etykietowania obwodów drukowanych firmy BRADY, które umożliwia automatyzację zadań identyfikowalności i inteligentne generowanie danych na liniach produkcyjnych montażu powierzchniowego. Zobacz infografikę i poznaj praktyczne możliwości integracji zautomatyzowanej identyfikacji płytek drukowanych w dobrej cenie.
GM oraz LG Chem zbudują fabrykę baterii
W czwartek obie firmy ogłosiły plany budowy zakładu wytwarzającego baterie o wartości 2.3 mld USD.
National Instruments zainwestuje 40 mln USD w rozbudowę w Malezji
National Instruments planuje zwiększyć skalę działalności w malezyjskim Penang. W efekcie inwestycji producent urządzeń pomiarowych utworzy 250 miejsce pracy.
Dekpol zakończył inwestycję dla AQ Wiring Systems STG
Wybudowany na terenie gminy Starogard Gdański obiekt przeznaczony będzie na zakład do produkcji materiałów elektrycznych wraz z zapleczem socjalno-biurowym firmy AQ Wiring Systems STG.
Assel pozyskał dwóch nowych klientów z branży medycznej
Assel uzyskał certyfikat ISO 13485 dotyczący zarządzania jakością urządzeń medycznych wiosną 2017 roku. Zgodnie z ówczesnymi zapowiedziami, dzięki tej certyfikacji firma pozyskuje nowych klientów oraz wdraża zaawansowane technologie.
PW-Sat2 już rok na orbicie, trwają prace nad następcą
Mija rok od wysłania w kosmos polskiego satelity PW-Sat2. Głównym celem misji było przetestowanie systemu deorbitacji, który pozwoli na szybsze usunięcie satelity z orbity i w przyszłości pomoże rozwiązać problem tzw. “śmieci kosmicznych”.
Polska na Space19+ - perspektywy rozwoju sektora kosmicznego na najbliższe trzy lata
Na posiedzeniu Rady Ministerialnej państw Europejskiej Agencji Kosmicznej polska delegacja zaalokowała na programy opcjonalne łącznie kwotę 39 mln EUR.
Signify inwestuje w druk 3D
Signify (poprzednio Philips Lighting) produkuje w Holandii oprawy oświetleniowe za pomocą drukarek 3D i planuje uruchomienie podobnych fabryk Stanach Zjednoczonych, Indiach i Indonezji.
VIGO System z kolejnym dofinansowaniem
Konsorcjum VIGO System i Wojskowej Akademii Technicznej otrzymało 14,57 mln PLN dofinansowania z NCBiR na projekt „Sensory dla przemysłu 4.0 i IoT”.
APS Energia zwiększy moce produkcyjne rosyjskiej spółki
OOO APS Energia Rus z siedzibą w Jekaterenburgu, spółka zależna APS Energia SA, 3 grudnia 2019 r. podpisała notarialna przedwstępną umowę kupna nieruchomości zabudowanej od ZAO Uralenergo – Sojuz.
Acoustic wprowadza się do Trójmiasta
Nowe centrum badawczo-rozwojowe w dziedzinie sztucznej inteligencji powstanie w Gdańsku. Na początku zatrudnienie znajdzie w nim 50 osób, a w ciągu dwóch lat planowane jest zwiększenie zatrudnienia do 250 osób.
APS wchodzi w nową gałąź biznesu
Advanced Protection Systems, twórca systemów antydronowych, wprowadził na rynek sensory radarowe do ochrony perymetrycznej. Polska spółka weszła w długoterminowe partnerstwa w tym obszarze z dwoma zagranicznymi podmiotami.
Apple rozpoczęło budowę nowej siedziby
20 listopada Apple ogłosiło rozpoczęcie budowy nowego kampusu firmy w Austin, w stanie Teksas. Jest to jeden z elementów ogłoszonej w styczniu 2018 roku strategii rozwoju firmy w USA.
Kyocera chce nabyć resztę udziałów AVX
Kyocera Corporatio złożyła ofertę na pozostałe akcje AVX, które nie są jeszcze własnością firmy. Kyocera aktualnie posiada około 72% udziałów w AVX.
Starion rozbuduje hale w Biskupicach Podgórnych
Projprzem Budownictwo, spółka zależna Projprzem Makrum, w konsorcjum z GEM Technology otrzymała zlecenie od Starion Poland na realizację inwestycji budowlanej.
Murata zrealizowała kolejną inwestycję
Okayama Murata Manufacturing, spółka zależna Murata Manufacturing, 19 listopada uroczyście zakończyła budowę nowego obiektu produkcyjnego.
Dostępność surowców jednym z warunków przełomu w elektrorewolucji
Rozwój elektromobilności jest w dużej mierze uzależniony od miedzi, która jest powszechnie używana do budowy silników elektrycznych i hybrydowych. Do produkcji elektryków używa się od dwóch do czterech razy więcej miedzi niż w przypadku pojazdów tradycyjnych.
Mikro-automatyka zwiększa moce produkcyjne
Gdańska firma Mikro-automatyka kontynuuje ciąg inwestycji i w czerwcu 2019 roku oficjalnie otworzyła nową halę produkcyjną, do której urządzenia dostarczyła Grupa Renex.
Apple sfinalizowało przejęcie części biznesu modemów Intela
Intel Corporation ogłosił wczoraj zakończenie procesu sprzedaży biznesu modemów smartfonowych firmie Apple. Wartość transakcji to około 1 mld USD.
Creotech wybrał ofertę Astroniki
Astronika ma dostarczyć „Model inżynieryjny systemu separacji dla platformy satelitarnej w standardzie HyperCube” na potrzeby realizowanego przez Creotech Instruments projektu RENESANS.
Telewizory OLED mogą się wypalić nawet w warunkach domowych
Spadek kosztów produkcji paneli OLED przyczynił się do wzrostu zainteresowania telewizorami wyposażonymi w matryce tego typu. Producenci przyznają jednak, że klienci powinni podejmować pewne środki ostrożności przy ich użytkowaniu.
Załaduj więcej newsów