reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Delphi
Przemysł elektroniczny |

Wywiad z dyrektorem Aptiv (wcześniej Delphi) w Polsce

W zeszłym roku Delphi zadecydowało o podziale spółki. O zmianach z tym związanych oraz o działalności firmy w Polsce rozmawiamy z Tomaszem Miśniakiewiczem, dyrektorem krajowym Aptiv w Polsce.

Jak będzie wyglądała organizacja Delphi/Aptiv w Polsce po podziale? Czy planowane są jakieś zmiany w polskich spółkach?

Tomasz Miśniakiewicz, Aptiv: 4 grudnia 2017 roku, wraz z globalnym podziałem naszej firmy, powstały dwie niezależne spółki - Aptiv oraz Delphi Technologies. [link] Pod szyldem Aptiv (której prawna nazwa spółki – Delphi Poland SA, zostanie z biegiem czasu zmieniona na Aptiv Poland SA) działają zakład wiązek elektrycznych w Jeleśni, zakład elektroniki w Gdańsku, jak również zlokalizowane w Krakowie Centrum Techniczne i Centrum Usług Biznesowych. Delphi Powertrain Poland Sp. z o.o. (spółka należąca do Delphi Technologies) przejęła prawa i obowiązki Delphi Poland SA w ramach działalności Powertrain Systems oraz działalności DPSS (dotyczy fabryki w Błoniu, działalności na rynku części zamiennych oraz zlokalizowanych w Krakowie grupy inżynierów Powertrain oraz funkcji wsparcia).

Krakowskie Centrum Techniczne zatrudnia około 1300 inżynierów – nad czym pracują?

– Nasi inżynierowie z krakowskiego Centrum Technicznego rozwijają technologie dla aut przyszłości związane z elektroniką i bezpieczeństwem (w tym oprogramowaniem, jazdą autonomiczną, multimedialnymi systemami audio, nawigacją, rozrywką i komunikacją), jak też architekturą elektryczno-elektroniczną. Krakowskie zespoły Aptiv budują rozwiązania, które już spotkać można w samochodach na całym świecie, jednocześnie pracując nad technologiami przyszłości branży motoryzacyjnej. Jedną z wiodących technologii są dla nas systemy związane z autonomiczną jazdą oraz aktywnym bezpieczeństwem (w tym radary). Część z nich jest już na rynku i pomaga sukcesywnie zmniejszać liczbę wypadków [link]. Docelowo, tworzone przez naszych inżynierów oprogramowanie, ma pomóc budować przyszłość bez kolizji drogowych i ofiar śmiertelnych [link]. Wśród kluczowych obszarów, którymi się zajmujemy, są również multimedialne systemy audio, nawigacji, rozrywki i komunikacji, w tym m.in. innowacyjny systemu rozpoznawania gestów. System wykorzystuje proste gesty do sterowania funkcjami pojazdu, zasadniczo przekazując sygnały „języka migowego” kierowcy do pojazdu. Takie codzienne gesty nie wymagają uwagi wzrokowej, umożliwiając kierowcy skupienie się na prowadzeniu pojazdu. [link].

Jaka jest rola krakowskiego centrum w całym koncernie? Plany dotyczące zatrudnienia?

– W tym momencie Centrum Techniczne w Krakowie jest wiodącą jednostką badawczo-rozwojową i testową w zakresie elektroniki i bezpieczeństwa. To dział, który kładzie duży nacisk na produkty i systemy związane z aktywnym bezpieczeństwem. [link] Aby zapewnić wsparcie dla bieżących oraz przyszłych projektów naszych klientów, Aptiv nieustannie rozszerza zakres prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w naszym Centrum, co ma bezpośredni wpływ na zatrudnienie. Od początku 2016 roku liczba pracowników w Krakowie zwiększyła się o ponad 400 osób. Obecnie jest nas 1900, w tym 1300 to inżynierowie pracujący nad technologiami do aut przyszłości w zakresie elektroniki, oprogramowania i bezpieczeństwa (w tym technologii autonomicznej jazdy), jak też architektury elektryczno-elektronicznej. W naszym krakowskim oddziale zlokalizowana jest również ponad 300-osobowa grupa pracowników usług wspólnych (Shared Services) piastujących różne funkcje w ramach krajowej i europejskiej organizacji Aptiv. Regularnie staże odbywa u nas ponad 200 studentów. Co ważne, cały czas prowadzimy aktywną rekrutację zarówno inżynierów, jak też absolwentów uczelni ekonomicznych. Wśród naszych sprawdzonych sposobów na budowanie marki pracodawcy w regionie jest wieloletnia współpraca z kluczowymi uczelniami (w tym Akademią Górniczo-Hutniczą czy Politechniką Śląską – gdzie prowadzimy wspólne laboratoria), w ramach której staramy się podpowiadać w jakim kierunku powinno iść kształcenie, by spełniać wymogi rynku. Z perspektywy czasu zauważamy, iż zastosowanie tych wskazówek powoduje lepsze dostosowanie wiedzy absolwentów do naszych oczekiwań jako pracodawcy. [link]

Odział w Krakowie otrzymał duży grant na rozwój systemów aktywnego bezpieczeństwa - jaka jest jego wartość?

– W ramach projektu, Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie otrzyma 33 miliony PLN dotacji od polskiego rządu i z funduszy UE z przeznaczeniem na opracowanie innowacyjnych technologii z zakresu aktywnego bezpieczeństwa w latach 2017 - 2020. Innowacje zostaną wykorzystane w zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) i systemach jazdy autonomicznej przeznaczonych do produkcji seryjnej. Przewidywane całkowite koszty projektu wyniosą 66 milionów PLN.

Czego dokładnie dotyczy projekt?

– Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego oprogramowania związanego z systemami aktywnego bezpieczeństwa, które można będzie zastosować w przemyśle motoryzacyjnym. Technologia ta umożliwi samochodom osobowym jazdę półautonomiczną lub autonomiczną na autostradzie i w obszarach miejskich. To nowatorskie oprogramowanie zostanie wdrożone w ciągu kilku lat od zakończenia projektu w roku 2020. Ta dotacja to z jednej strony kolejny kamień milowy dla rozwoju Aptiv w Polsce, z drugiej zaś szansa na stworzenie odpowiedniego środowiska biznesowego do rozwoju zaawansowanych technicznie komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki otrzymanym dotacjom jesteśmy w stanie przyspieszyć nasze prace oraz zwiększać doświadczenie zespołu. Na projekt składa się kilka elementów w tym opracowanie algorytmów, które będą w stanie interpretować dane otrzymane z otoczenia samochodu : informacje z czujników wizyjnych, radarów, lidarów, GPS i bezprzewodowej komunikacji pomiędzy samochodami i elementami infrastruktury drogowej. Innymi słowy, nasi inżynierowie pracują nad systemem, który zastąpi w pełni mózg i zmysły kierowcy. [link]

Kto będzie realizował projekt?

– Dla potrzeb tego projektu i rozwoju produktów związanych z Aktywnym Bezpieczeństwem (Active Safety), Aptiv zamierza zatrudnić kolejnych 40 inżynierów i specjalistów ds. badań i rozwoju, którzy wesprą programy klientów. Liczba projektów oraz ich zakres stale rośnie, co stanowi świetną okazję, aby poszerzać kwalifikacje naszych zespołów. Warto tu pokreślić raz jeszcze, że choć w pełni autonomiczna jazda to jeszcze kwestia przyszłości, pojazdy z naszymi technologiami są już dziś na drogach, a nasi inżynierowie kreują przyszłość motoryzacji. To dla nas wiodący kierunek jeśli chodzi o rozwój firmy – i również kluczowy obszar rozwoju naszego krakowskiego ośrodka badawczo- rozwojowego, gdzie stworzyliśmy grupę inżynierów pracujących nad rozwojem technologii aktywnego bezpieczeństwa. W ciągu kilku lat nasz zespół urósł do ponad 200 osób i stale poszerza się o kolejnych specjalistów, aby zapewnić wsparcie dla projektów naszych klientów.

Dodatkowe informacje:

Jak podkreśla nasz rozmówca, Aptiv jest globalnym liderem w zakresie inteligentnego oprogramowania do jazdy zautomatyzowanej, sensorów oraz integracji systemów elektronicznych, a także jednym z kilku dostawców w branży motoryzacyjnej, którzy posiadają zdolność dostarczenia technologii wymaganej do w pełni automatycznej jazdy. - Nasi inżynierowie już od ponad 50 lat, od chwili wprowadzenia na rynek pierwszego tempomatu, pracują nad systemami umożliwiającymi automatyzację jazdy samochodem - dodaje Miśniakiewicz.
  • W 2015 r. opracowali i wysłali w podróż pierwszy w historii pojazd, który przejechał Stany Zjednoczone od zachodniego do wschodniego wybrzeża, jadąc w trybie automatycznym 99% dystansu, pokonując odległość 5,5 tys. km. [link]
  • W sierpniu 2016 r. ogłosiliśmy partnerstwo z firmą Mobileye, dzięki któremu do 2019 roku wspólnie opracujemy system jazdy automatycznej na poziomie SAE 4/5. Efektem będzie w pełni komercyjny system jazdy autonomicznej o poziomie wydajności i bezpieczeństwa, umożliwiającym sprawną integrację z platformami różnych producentów samochodów.
  • Także w sierpniu 2016 r., ogłosiliśmy że firma Delphi została wybrana przez Zarząd Transportu Lądowego Singapuru do realizacji programu Mobilność-na-Żądanie (AMoD – ang. Autonomous Vehicle Mobility-on-Demand), obejmującego pojazdy autonomiczne. Delphi dostarczy flotę w pełni autonomicznych pojazdów i opracuje zlokalizowane w chmurze oprogramowanie umożliwiające realizację koncepcji AMoD, otwierając tym samym klientom Delphi nowe potencjalne rynki zbytu dla autonomicznych pojazdów. [link]
  • Na targach CES w Las Vegas w styczniu 2017 r., Delphi i Mobileye przeprowadziły najbardziej skomplikowaną demonstrację jazdy zautomatyzowanej w świecie rzeczywistym. [link] Natomiast podczas targów CES w 2018 roku zaoferowała wraz z Lyft podróż pojazdami autonomicznymi w Las Vegas do ponad 20 punktów docelowych.
  • W maju 2017 r., Grupa BMW, Intel oraz Mobileye ogłosiły, że Delphi będzie partnerem oraz integratorem ich systemu jazdy autonomicznej. Ta współpraca zakłada zintegrowanie i uprzemysłowienie technologii automatycznej jazdy na poziomach 3, 4 i 5 dla wielu producentów samochodów. [link]
  • W lipcu 2017 r. firmy Transdev oraz Delphi ogłosiły współpracę komercyjna związaną z autonomicznym transportem we Francji, w ramach której pierwsze w EU usługi na otwartych drogach będą testowane w Paris-Saclay oraz Rouen (Normandia). Dzięki tej współpracy firma będzie mogła przyspieszyć wprowadzenie na rynek rozwiązań z zakresu automatycznej jazdy. [link]
  • W listopadzie 2017 r. firma Delphi ogłosiła przejęcie nuTonomy, wiodącego dostawcy rozwiązań oprogramowania dla autonomicznej jazdy – co, jak podkreśla firma, stanowi kolejny krok w kierunku umacniania pozycji wiodącego lidera technologii na globalnym rynku autonomicznej jazdy. [link]
- Nawet jeśli w pełni autonomiczna jazda jest jeszcze sporo lat przed nami, pojazdy z naszymi technologiami są już dziś na drogach, wyposażone w zaawansowane rozwiązania z zakresu aktywnego bezpieczeństwa – co stanowi podstawę do kolejnych rozwiązań z tego zakresu w przyszłości. Jak widać, to dla nas wiodący kierunek jeśli chodzi rozwój firmy – i również kluczowy obszar jeśli chodzi o rozwój naszego krakowskiego ośrodka badawczo- rozwojowego, gdzie stworzyliśmy grupę inżynierów pracujących nad rozwojem technologii aktywnego bezpieczeństwa. W ciągu kilku lat nasz zespół urósł do ponad 200 osób i nadal rekrutujemy aby zapewnić wsparcie dla projektów naszych klientów – mówi Tomasz Miśniakiewicz. fot.: © Aptiv

reklama
Załaduj więcej newsów
© 2024 Evertiq AB November 20 2024 12:51 V23.2.3-1
reklama
reklama