reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Delphi Przemys艂 elektroniczny | 17 stycznia 2018

Wywiad z dyrektorem Aptiv (wcze艣niej Delphi) w Polsce

W zesz艂ym roku Delphi zadecydowa艂o o podziale sp贸艂ki. O zmianach z tym zwi膮zanych oraz o dzia艂alno艣ci firmy w Polsce rozmawiamy z Tomaszem Mi艣niakiewiczem, dyrektorem krajowym Aptiv w Polsce.

Jak b臋dzie wygl膮da艂a organizacja Delphi/Aptiv w Polsce po podziale? Czy planowane s膮 jakie艣 zmiany w polskich sp贸艂kach?


Tomasz Mi艣niakiewicz, Aptiv: 4 grudnia 2017 roku, wraz z globalnym podzia艂em naszej firmy, powsta艂y dwie niezale偶ne sp贸艂ki - Aptiv oraz Delphi Technologies. [link]

Pod szyldem Aptiv (kt贸rej prawna nazwa sp贸艂ki 鈥 Delphi Poland SA, zostanie z biegiem czasu zmieniona na Aptiv Poland SA) dzia艂aj膮 zak艂ad wi膮zek elektrycznych w Jele艣ni, zak艂ad elektroniki w Gda艅sku, jak r贸wnie偶 zlokalizowane w Krakowie Centrum Techniczne i Centrum Us艂ug Biznesowych.

Delphi Powertrain Poland Sp. z o.o. (sp贸艂ka nale偶膮ca do Delphi Technologies) przej臋艂a prawa i obowi膮zki Delphi Poland SA w ramach dzia艂alno艣ci Powertrain Systems oraz dzia艂alno艣ci DPSS (dotyczy fabryki w B艂oniu, dzia艂alno艣ci na rynku cz臋艣ci zamiennych oraz zlokalizowanych w Krakowie grupy in偶ynier贸w Powertrain oraz funkcji wsparcia).

Krakowskie Centrum Techniczne zatrudnia oko艂o 1300 in偶ynier贸w 鈥 nad czym pracuj膮?


鈥 Nasi in偶ynierowie z krakowskiego Centrum Technicznego rozwijaj膮 technologie dla aut przysz艂o艣ci zwi膮zane z elektronik膮 i bezpiecze艅stwem (w tym oprogramowaniem, jazd膮 autonomiczn膮, multimedialnymi systemami audio, nawigacj膮, rozrywk膮 i komunikacj膮), jak te偶 architektur膮 elektryczno-elektroniczn膮.

Krakowskie zespo艂y Aptiv buduj膮 rozwi膮zania, kt贸re ju偶 spotka膰 mo偶na w samochodach na ca艂ym 艣wiecie, jednocze艣nie pracuj膮c nad technologiami przysz艂o艣ci bran偶y motoryzacyjnej.

Jedn膮 z wiod膮cych technologii s膮 dla nas systemy zwi膮zane z autonomiczn膮 jazd膮 oraz aktywnym bezpiecze艅stwem (w tym radary). Cz臋艣膰 z nich jest ju偶 na rynku i pomaga sukcesywnie zmniejsza膰 liczb臋 wypadk贸w [link].

Docelowo, tworzone przez naszych in偶ynier贸w oprogramowanie, ma pom贸c budowa膰 przysz艂o艣膰 bez kolizji drogowych i ofiar 艣miertelnych [link].

W艣r贸d kluczowych obszar贸w, kt贸rymi si臋 zajmujemy, s膮 r贸wnie偶 multimedialne systemy audio, nawigacji, rozrywki i komunikacji, w tym m.in. innowacyjny systemu rozpoznawania gest贸w. System wykorzystuje proste gesty do sterowania funkcjami pojazdu, zasadniczo przekazuj膮c sygna艂y 鈥瀓臋zyka migowego” kierowcy do pojazdu. Takie codzienne gesty nie wymagaj膮 uwagi wzrokowej, umo偶liwiaj膮c kierowcy skupienie si臋 na prowadzeniu pojazdu. [link].



Jaka jest rola krakowskiego centrum w ca艂ym koncernie? Plany dotycz膮ce zatrudnienia?


鈥 W tym momencie Centrum Techniczne w Krakowie jest wiod膮c膮 jednostk膮 badawczo-rozwojow膮 i testow膮 w zakresie elektroniki i bezpiecze艅stwa. To dzia艂, kt贸ry k艂adzie du偶y nacisk na produkty i systemy zwi膮zane z aktywnym bezpiecze艅stwem. [link]

Aby zapewni膰 wsparcie dla bie偶膮cych oraz przysz艂ych projekt贸w naszych klient贸w, Aptiv nieustannie rozszerza zakres prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w naszym Centrum, co ma bezpo艣redni wp艂yw na zatrudnienie.

Od pocz膮tku 2016 roku liczba pracownik贸w w Krakowie zwi臋kszy艂a si臋 o ponad 400 os贸b. Obecnie jest nas 1900, w tym 1300 to in偶ynierowie pracuj膮cy nad technologiami do aut przysz艂o艣ci w zakresie elektroniki, oprogramowania i bezpiecze艅stwa (w tym technologii autonomicznej jazdy), jak te偶 architektury elektryczno-elektronicznej.

W naszym krakowskim oddziale zlokalizowana jest r贸wnie偶 ponad 300-osobowa grupa pracownik贸w us艂ug wsp贸lnych (Shared Services) piastuj膮cych r贸偶ne funkcje w ramach krajowej i europejskiej organizacji Aptiv. Regularnie sta偶e odbywa u nas ponad 200 student贸w.

Co wa偶ne, ca艂y czas prowadzimy aktywn膮 rekrutacj臋 zar贸wno in偶ynier贸w, jak te偶 absolwent贸w uczelni ekonomicznych. W艣r贸d naszych sprawdzonych sposob贸w na budowanie marki pracodawcy w regionie jest wieloletnia wsp贸艂praca z kluczowymi uczelniami (w tym Akademi膮 G贸rniczo-Hutnicz膮 czy Politechnik膮 艢l膮sk膮 鈥 gdzie prowadzimy wsp贸lne laboratoria), w ramach kt贸rej staramy si臋 podpowiada膰 w jakim kierunku powinno i艣膰 kszta艂cenie, by spe艂nia膰 wymogi rynku. Z perspektywy czasu zauwa偶amy, i偶 zastosowanie tych wskaz贸wek powoduje lepsze dostosowanie wiedzy absolwent贸w do naszych oczekiwa艅 jako pracodawcy. [link]

Odzia艂 w Krakowie otrzyma艂 du偶y grant na rozw贸j system贸w aktywnego bezpiecze艅stwa - jaka jest jego warto艣膰?


鈥 W ramach projektu, Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie otrzyma 33 miliony PLN dotacji od polskiego rz膮du i z funduszy UE z przeznaczeniem na opracowanie innowacyjnych technologii z zakresu aktywnego bezpiecze艅stwa w latach 2017 - 2020.

Innowacje zostan膮 wykorzystane w zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) i systemach jazdy autonomicznej przeznaczonych do produkcji seryjnej. Przewidywane ca艂kowite koszty projektu wynios膮 66 milion贸w PLN.



Czego dok艂adnie dotyczy projekt?


鈥 Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego oprogramowania zwi膮zanego z systemami aktywnego bezpiecze艅stwa, kt贸re mo偶na b臋dzie zastosowa膰 w przemy艣le motoryzacyjnym. Technologia ta umo偶liwi samochodom osobowym jazd臋 p贸艂autonomiczn膮 lub autonomiczn膮 na autostradzie i w obszarach miejskich. To nowatorskie oprogramowanie zostanie wdro偶one w ci膮gu kilku lat od zako艅czenia projektu w roku 2020.

Ta dotacja to z jednej strony kolejny kamie艅 milowy dla rozwoju Aptiv w Polsce, z drugiej za艣 szansa na stworzenie odpowiedniego 艣rodowiska biznesowego do rozwoju zaawansowanych technicznie komponent贸w dla przemys艂u motoryzacyjnego. Dzi臋ki otrzymanym dotacjom jeste艣my w stanie przyspieszy膰 nasze prace oraz zwi臋ksza膰 do艣wiadczenie zespo艂u.

Na projekt sk艂ada si臋 kilka element贸w w tym opracowanie algorytm贸w, kt贸re b臋d膮 w stanie interpretowa膰 dane otrzymane z otoczenia samochodu : informacje z czujnik贸w wizyjnych, radar贸w, lidar贸w, GPS i bezprzewodowej komunikacji pomi臋dzy samochodami i elementami infrastruktury drogowej. Innymi s艂owy, nasi in偶ynierowie pracuj膮 nad systemem, kt贸ry zast膮pi w pe艂ni m贸zg i zmys艂y kierowcy. [link]

Kto b臋dzie realizowa艂 projekt?


鈥 Dla potrzeb tego projektu i rozwoju produkt贸w zwi膮zanych z Aktywnym Bezpiecze艅stwem (Active Safety), Aptiv zamierza zatrudni膰 kolejnych 40 in偶ynier贸w i specjalist贸w ds. bada艅 i rozwoju, kt贸rzy wespr膮 programy klient贸w. Liczba projekt贸w oraz ich zakres stale ro艣nie, co stanowi 艣wietn膮 okazj臋, aby poszerza膰 kwalifikacje naszych zespo艂贸w.

Warto tu pokre艣li膰 raz jeszcze, 偶e cho膰 w pe艂ni autonomiczna jazda to jeszcze kwestia przysz艂o艣ci, pojazdy z naszymi technologiami s膮 ju偶 dzi艣 na drogach, a nasi in偶ynierowie kreuj膮 przysz艂o艣膰 motoryzacji. To dla nas wiod膮cy kierunek je艣li chodzi o rozw贸j firmy 鈥 i r贸wnie偶 kluczowy obszar rozwoju naszego krakowskiego o艣rodka badawczo- rozwojowego, gdzie stworzyli艣my grup臋 in偶ynier贸w pracuj膮cych nad rozwojem technologii aktywnego bezpiecze艅stwa.

W ci膮gu kilku lat nasz zesp贸艂 ur贸s艂 do ponad 200 os贸b i stale poszerza si臋 o kolejnych specjalist贸w, aby zapewni膰 wsparcie dla projekt贸w naszych klient贸w.





Dodatkowe informacje:


Jak podkre艣la nasz rozm贸wca, Aptiv jest globalnym liderem w zakresie inteligentnego oprogramowania do jazdy zautomatyzowanej, sensor贸w oraz integracji system贸w elektronicznych, a tak偶e jednym z kilku dostawc贸w w bran偶y motoryzacyjnej, kt贸rzy posiadaj膮 zdolno艣膰 dostarczenia technologii wymaganej do w pe艂ni automatycznej jazdy. - Nasi in偶ynierowie ju偶 od ponad 50 lat, od chwili wprowadzenia na rynek pierwszego tempomatu, pracuj膮 nad systemami umo偶liwiaj膮cymi automatyzacj臋 jazdy samochodem - dodaje Mi艣niakiewicz.
  • W 2015 r. opracowali i wys艂ali w podr贸偶 pierwszy w historii pojazd, kt贸ry przejecha艂 Stany Zjednoczone od zachodniego do wschodniego wybrze偶a, jad膮c w trybie automatycznym 99% dystansu, pokonuj膮c odleg艂o艣膰 5,5 tys. km. [link]

  • W sierpniu 2016 r. og艂osili艣my partnerstwo z firm膮 Mobileye, dzi臋ki kt贸remu do 2019 roku wsp贸lnie opracujemy system jazdy automatycznej na poziomie SAE 4/5. Efektem b臋dzie w pe艂ni komercyjny system jazdy autonomicznej o poziomie wydajno艣ci i bezpiecze艅stwa, umo偶liwiaj膮cym sprawn膮 integracj臋 z platformami r贸偶nych producent贸w samochod贸w.

  • Tak偶e w sierpniu 2016 r., og艂osili艣my 偶e firma Delphi zosta艂a wybrana przez Zarz膮d Transportu L膮dowego Singapuru do realizacji programu Mobilno艣膰-na-呕膮danie (AMoD 鈥 ang. Autonomous Vehicle Mobility-on-Demand), obejmuj膮cego pojazdy autonomiczne. Delphi dostarczy flot臋 w pe艂ni autonomicznych pojazd贸w i opracuje zlokalizowane w chmurze oprogramowanie umo偶liwiaj膮ce realizacj臋 koncepcji AMoD, otwieraj膮c tym samym klientom Delphi nowe potencjalne rynki zbytu dla autonomicznych pojazd贸w. [link]

  • Na targach CES w Las Vegas w styczniu 2017 r., Delphi i Mobileye przeprowadzi艂y najbardziej skomplikowan膮 demonstracj臋 jazdy zautomatyzowanej w 艣wiecie rzeczywistym. [link] Natomiast podczas targ贸w CES w 2018 roku zaoferowa艂a wraz z Lyft podr贸偶 pojazdami autonomicznymi w Las Vegas do ponad 20 punkt贸w docelowych.

  • W maju 2017 r., Grupa BMW, Intel oraz Mobileye og艂osi艂y, 偶e Delphi b臋dzie partnerem oraz integratorem ich systemu jazdy autonomicznej. Ta wsp贸艂praca zak艂ada zintegrowanie i uprzemys艂owienie technologii automatycznej jazdy na poziomach 3, 4 i 5 dla wielu producent贸w samochod贸w. [link]

  • W lipcu 2017 r. firmy Transdev oraz Delphi og艂osi艂y wsp贸艂prac臋 komercyjna zwi膮zan膮 z autonomicznym transportem we Francji, w ramach kt贸rej pierwsze w EU us艂ugi na otwartych drogach b臋d膮 testowane w Paris-Saclay oraz Rouen (Normandia). Dzi臋ki tej wsp贸艂pracy firma b臋dzie mog艂a przyspieszy膰 wprowadzenie na rynek rozwi膮za艅 z zakresu automatycznej jazdy. [link]

  • W listopadzie 2017 r. firma Delphi og艂osi艂a przej臋cie nuTonomy, wiod膮cego dostawcy rozwi膮za艅 oprogramowania dla autonomicznej jazdy 鈥 co, jak podkre艣la firma, stanowi kolejny krok w kierunku umacniania pozycji wiod膮cego lidera technologii na globalnym rynku autonomicznej jazdy. [link]

- Nawet je艣li w pe艂ni autonomiczna jazda jest jeszcze sporo lat przed nami, pojazdy z naszymi technologiami s膮 ju偶 dzi艣 na drogach, wyposa偶one w zaawansowane rozwi膮zania z zakresu aktywnego bezpiecze艅stwa 鈥 co stanowi podstaw臋 do kolejnych rozwi膮za艅 z tego zakresu w przysz艂o艣ci.

Jak wida膰, to dla nas wiod膮cy kierunek je艣li chodzi rozw贸j firmy 鈥 i r贸wnie偶 kluczowy obszar je艣li chodzi o rozw贸j naszego krakowskiego o艣rodka badawczo- rozwojowego, gdzie stworzyli艣my grup臋 in偶ynier贸w pracuj膮cych nad rozwojem technologii aktywnego bezpiecze艅stwa. W ci膮gu kilku lat nasz zesp贸艂 ur贸s艂 do ponad 200 os贸b i nadal rekrutujemy aby zapewni膰 wsparcie dla projekt贸w naszych klient贸w
鈥 m贸wi Tomasz Mi艣niakiewicz.


fot.: 漏 Aptiv
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 11 2019 20:28 V11.10.27-1