reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Delphi Technologie | 02 listopada 2016

Droga do autonomicznej jazdy wg Delphi

In┼╝ynierowie z Centrum Technicznego Delphi w Krakowie aktywnie uczestnicz─ů w pracach nad rozwojem technologii aktywnego bezpiecze┼ästwa.
Ca┼éy ┼Ťwiat z du┼╝ym zainteresowaniem przygl─ůda si─Ö samochodom zdolnym do autonomicznej jazdy ÔÇô i istnieje ku temu dobry pow├│d. Poczynaj─ůc od zagadnie┼ä technologicznych, poprzez zagadnienia socjalne i zwi─ůzane z ochron─ů ┼Ťrodowiska naturalnego a┼╝ do nowych mo┼╝liwo┼Ťci poruszania si─Ö ÔÇô potencja┼é, jaki stwarzaj─ů pojazdy autonomiczne zdaje si─Ö by─ç nieograniczony. I z ka┼╝d─ů chwil─ů dowiadujemy si─Ö czego┼Ť nowego na temat otwieraj─ůcych si─Ö mo┼╝liwo┼Ťci. In┼╝ynierowie Delphi ju┼╝ od ponad 50 lat, od chwili wprowadzenia na rynek swojego pierwszego tempomatu, pracuj─ů nad systemami umo┼╝liwiaj─ůcymi automatyzacj─Ö jazdy samochodem. W zesz┼éym roku opracowany przez Delphi pojazd przejecha┼é w poprzek ca┼ée Stany Zjednoczone USA od zachodniego do wschodniego wybrze┼╝a, jad─ůc w trybie automatycznym przez co najmniej 99% dystansu i pokonuj─ůc w ten spos├│b odleg┼éo┼Ť─ç 5,5 tysi─ůca km. Zatem czas przekaza─ç informacj─Ö o tym, czego mo┼╝na si─Ö spodziewa─ç w przysz┼éo┼Ťci, przybli┼╝aj─ůc jednocze┼Ťnie sze┼Ť─ç poziom├│w automatyzacji. Po pierwsze nale┼╝y wyja┼Ťni─ç co Delphi rozumie pod poj─Öciem ÔÇ×automatyzacjaÔÇŁ. Automatyczne systemy Delphi i technologie ADAS to m├│wi─ůc najpro┼Ťciej technologie ÔÇ×umo┼╝liwiaj─ůce systemom zainstalowanym w pojazdach podejmowanie decyzji takich, jakie podejmowa┼éby cz┼éowiek; takich kt├│re umo┼╝liwiaj─ů bezpieczne nawigowanie autonomicznym pojazdem po r├│┼╝nego rodzaju drogach lub w ruchu miejskim ÔÇô z uwzgl─Ödnieniem mo┼╝liwych sytuacji i scenariuszy. System umo┼╝liwia kierowcy przej─Öcie kontroli nad pojazdem w dowolnym momencie ÔÇô w zale┼╝no┼Ťci od potrzeby.ÔÇŁ Wed┼éug McKinsey & Co., pe┼éna automatyzacja (Poziom 4) pozwoli┼éaby na zredukowanie w USA ilo┼Ťci wypadk├│w spowodowanych b┼é─Ödami kierowcy nawet o 90%. Systemy automatyczne Delphi wykorzystuj─ů fuzj─Ö czujnik├│w, polegaj─ůc─ů na koordynowaniu informacji pochodz─ůcych od wielu czujnik├│w zainstalowanych w poje┼║dzie, mi─Ödzy innymi takich jak radar, systemy wizyjne i LiDAR, tak by zapewni─ç bezpiecze┼ästwo w polu 360┬░ wok├│┼é samochodu. Informacje pozyskane przez czujniki s─ů przesy┼éane z niebywa┼é─ů pr─Ödko┼Ťci─ů poprzez system transmisji sygna┼é├│w elektrycznych do wielozadaniowego sterownika, kt├│ry jest w istocie zminiaturyzowanym komputerem lub m├│zgiem ca┼éego uk┼éadu. Wsp├│lnie te systemy umo┼╝liwiaj─ů pojazdom podejmowanie z┼éo┼╝onych decyzji, takich jak unikni─Öcie zderzenia z pieszym, kt├│ry nagle pojawi┼é si─Ö ÔÇ×nie wiadomo sk─ůdÔÇŁ ÔÇô jeszcze zanim kierowca zda sobie spraw─Ö z niebezpiecze┼ästwa. Inny przyk┼éad to jazda w deszczu noc─ů, kiedy znienacka jele┼ä mo┼╝e pojawi─ç si─Ö tu┼╝ przed mask─ů samochodu; te systemy s─ů w stanie dostrzec jelenia i unikn─ů─ç zderzenia ze zwierz─Öciem zanim jeszcze kierowca zorientuje si─Ö, ┼╝e znajduje si─Ö w niebezpiecze┼ästwie. Te zautomatyzowane technologie s─ů w stanie antycypowa─ç niebezpieczne sytuacje i reagowa─ç na nie szybciej ni┼╝ jakikolwiek cz┼éowiek m├│g┼éby na nie zareagowa─ç. ÔÇ×KlockiÔÇŁ z kt├│rych zbudowane s─ů autonomiczne pojazdy s─ů ju┼╝ instalowane w samochodach je┼╝d┼╝─ůcych po drogach ÔÇô by─ç mo┼╝e s─ů nawet w Twoim samochodzie. S─ů to systemy takie jak system pomagaj─ůcy utrzymywanie si─Ö na danym pasie ruchu, inteligentne tempomaty, system wspomagania parkowania ÔÇô ┼╝eby wymieni─ç tylko kilka z nich. Tak wi─Öc by─ç mo┼╝e nie zdawa┼ée┼Ť sobie z tego sprawy, ale jeste┼Ť ju┼╝ na ┼Ťcie┼╝ce prowadz─ůcej w przysz┼éo┼Ťci do w pe┼éni autonomicznej jazdy. Aby pom├│c w usystematyzowaniu tej drogi, SAE International zdefiniowa┼éo proces automatyzacji pojazd├│w i podzieli┼éo go na 6 poziom├│w: Poziom 0: Brak automatyzacji. Przez ca┼éy czas to cz┼éowiek ÔÇô kierowca ÔÇô jest odpowiedzialny za wszystkie aspekty dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem, nawet wtedy, kiedy jest on wsparty przez system ostrzegania lub interwencji. Systemy automatyczne nie maj─ů kontroli nad pojazdem, ale mog─ů wysy┼éa─ç ostrze┼╝enia. Poziom 1: Wspomaganie kierowcy. Pewne aspekty jazdy samochodem s─ů wykonywane przez systemy wsparcia kierowcy i dotycz─ů na przyk┼éad kierowania pojazdem czy przyspieszania/zwalniania. Wykorzystywane s─ů do tego informacje okre┼Ťlaj─ůce ┼Ťrodowisko wok├│┼é pojazdu i oczekuje si─Ö, ┼╝e cz┼éowiek ÔÇô kierowca ÔÇô b─Ödzie odpowiedzialny za wszystkie aspekty dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem. Przyk┼éadami takich system├│w s─ů mi─Ödzy innymi inteligentne tempomaty (ACC), systemy wspomagania parkowania z automatycznym sterowaniem i systemy wspomagaj─ůce pozostanie na danym pasie ruchu (LKA) II typu ÔÇô systemy te mog─ů by─ç instalowane w dowolnej konfiguracji. Delphi ju┼╝ w roku 1959 rozpocz─Ö┼éo produkcj─Ö technologii umo┼╝liwiaj─ůcych automatyzacj─Ö jazdy na Poziomie 1, wprowadzaj─ůc na rynek Inteligentne Tempomaty. Inne, oferowane przez Delphi technologie umo┼╝liwiaj─ůce automatyzacj─Ö jazdy na Poziomie 1 to System Ostrzegania przed Zderzeniem z Przodu, System Monitorowania Pasa Ruchu, System Ostrzegania przed Opuszczeniem Pasa Ruchu, oraz System Wykrywania Zagro┼╝e┼ä z Ty┼éu i z Bok├│w Pojazdu (System wspieraj─ůcy zmian─Ö pasa ruchu i w┼é─ůczanie si─Ö do ruchu, System monitorowania pola martwego, System ostrzegania przed pojazdami nadje┼╝d┼╝aj─ůcymi z ty┼éu, z kierunk├│w poprzecznych, System czujnik├│w ostrzegaj─ůcych przed nieuchronnym najechaniem od ty┼éu). Technologie te zosta┼éy opracowane tak, by za ich pomoc─ů mo┼╝na by┼éo monitorowa─ç prz├│d, ty┼é, boki i wn─Ötrze pojazdu i aby pomaga┼éy kierowcom unikn─ů─ç zderze┼ä oraz zminimalizowa─ç skutki zderzenia w sytuacji, kiedy unikni─Öcie kolizji stanie si─Ö niemo┼╝liwe. Poziom 2: Cz─Ö┼Ťciowa automatyzacja. Jazda samochodem jest sterowana przez jeden lub wi─Öcej system wspieraj─ůcy kierowc─Ö, zar├│wno je┼Ťli chodzi o kierowanie pojazdem czy przyspieszanie/zwalnianie ÔÇô wykorzystywane s─ů do tego informacje dotycz─ůce ┼Ťrodowiska, w kt├│rym porusza si─Ö samoch├│d; oczekuje si─Ö przy tym, ┼╝e cz┼éowiek ÔÇô kierowca ÔÇô b─Ödzie odpowiedzialny za wszystkie aspekty dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem. Poziom 3: Automatyzacja warunkowa. Pojazd jest prowadzony przez systemy automatyczne. Dotyczy to wszystkich aspekt├│w dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem. Oczekuje si─Ö przy tym, ┼╝e cz┼éowiek ÔÇô kierowca ÔÇô b─Ödzie odpowiednio reagowa┼é w sytuacji, kiedy jego reakcja oka┼╝e si─Ö konieczna i wymagana. Delphi opracowa┼éo i zademonstrowa┼éo w warunkach drogowych technologie Automatyzacji na Poziomie 3. S─ů to mi─Ödzy innymi:
  • Fuzja czujnik├│w ÔÇô rozwi─ůzanie umo┼╝liwiaj─ůce po┼é─ůczenie wielu system├│w czujnik├│w i system├│w detekcji, w celu zapewnienia r├│┼╝norodnej i pewnej ochrony. W wyniku po┼é─ůczenia r├│┼╝nego rodzaju czujnik├│w (radarowych, wizyjnych i LiDARU) mo┼╝liwe by┼éo rozszerzenie zakresu monitorowania ┼Ťrodowiska wok├│┼é pojazdu z 20┬░ do niemal 360┬░. Oparty na p├│┼éprzewodnikach LiDAR pozwala na przetwarzanie informacji przez samoch├│d 34 tys. razy szybciej ni┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi.
  • Nowoczesne oprogramowanie do system├│w automatycznej jazdy umo┼╝liwia samochodom podejmowanie decyzji zbli┼╝onych do decyzji podejmowanych przez cz┼éowieka.
  • Pierwszy na rynku wielosystemowy sterownik umo┼╝liwia systemom zainstalowanym w poje┼║dzie przetwarzanie ogromnej ilo┼Ťci danych niezb─Ödnych do automatycznej jazdy.
  • Nowe, modularne i skalowalne systemy ┼é─ůczno┼Ťci Ethernet o przepustowo┼Ťci do 1GB umo┼╝liwiaj─ů szybk─ů komunikacj─Ö z systemami zainstalowanymi w samochodzie.
  • Architektura e/e pojazdu jest wyposa┼╝ona w systemy transmisji o odpowiedniej przepustowo┼Ťci, aby w samochodach w przysz┼éo┼Ťci umo┼╝liwi─ç wymian─Ö i unowocze┼Ťnienie system├│w a tak┼╝e ich zdaln─ů aktualizacj─Ö.
  • Pierwszy na rynku interfejs pomi─Ödzy maszyn─ů a cz┼éowiekiem (HMI klienta) instalowany w autonomicznych pojazdach zwi─Öksza pewno┼Ť─ç siebie kierowc├│w i umo┼╝liwia spersonalizowanie pojazdu i dostosowanie go do swoich potrzeb.
  • Brak frustracji, bezdotykowe sterowniki wsp├│┼épracuj─ůce z systemem rozpoznawania g┼éosu, systemy rozpoznawania gest├│w, systemy rozpoznawania kierunku, w kt├│rym patrzy si─Ö kierowca pomagaj─ů w utrzymaniu koncentracji i umo┼╝liwiaj─ů kierowcy trzymanie r─ůk na kierownicy a wzroku na jezdni.
  • Systemy ┼é─ůczno┼Ťci typu Pojazd z Otoczeniem [Vehicle 2 EverythingÔäó] (V2X, V2V, V2P, V2I) to bezprzewodowe technologie umo┼╝liwiaj─ůce pojazdom komunikowanie si─Ö z innymi samochodami i z otaczaj─ůc─ů pojazd infrastruktur─ů ÔÇô nawet z pieszymi. Takie systemy poszerzaj─ů zakres funkcjonowania aktualnie wykorzystywanych system├│w ADAS.
Poziom 4: Wysoka automatyzacja. Pojazd jest prowadzony przez systemy automatyczne. Dotyczy to wszystkich aspekt├│w dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem, nawet je┼Ťli cz┼éowiek ÔÇô kierowca ÔÇô nie zareaguje odpowiednio w sytuacji, kiedy jego reakcja by┼éaby konieczna i wymagana. Poziom 5: Pe┼éna automatyzacja. Pojazd jest prowadzony wy┼é─ůcznie przez systemy automatyczne. Dotyczy to wszystkich aspekt├│w dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem, niezale┼╝nie od warunk├│w drogowych i ruchu na drodze ÔÇô w takim samym zakresie, w jakim by┼éoby to mo┼╝liwe je┼Ťli samochodem kierowa┼éby cz┼éowiek ÔÇô kierowca. Technologie Delphi umo┼╝liwiaj─ůce automatyzacj─Ö jazdy na Poziomie 3 umo┼╝liwiaj─ů tak┼╝e automatyzacj─Ö na Poziomach 4 i 5. I pomimo tego, ┼╝e wiele firm testuje autonomiczne pojazdy z automatyzacja na Poziomach 3 ÔÇô 5 oraz systemy mobilno┼Ťci na ┼╝─ůdanie, tego rodzaju, w pe┼éni autonomiczne pojazdy, nie s─ů aktualnie dost─Öpne na rynku. Jednak r├│┼╝nego rodzaju odmiany automatyzacji na Poziomach od 0 do 2 s─ů aktualnie produkowane i je┼╝d┼╝─ů z powodzeniem po drogach. ┼╣r├│d┼éo: ┬ę Delphi
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
February 20 2019 12:04 V12.2.3-1