© Delphi
Technologie |
Jazda autonomiczna Delphi zgodna z zasadami sztucznej inteligencji
Rozwój jazdy autonomicznej zmienia krajobraz technologii transportu w sposób tak dynamiczny, że jest porównywany do przełomowych zmian na „Dzikim Zachodzie”.
Można wybrać własną analogię, ale jedna rzecz jest oczywista: możliwości w zakresie jazdy autonomicznej są obecnie bardzo szerokie, nawet w zatłoczonym obszarze. Wiele firm wybiera różne drogi i sposoby podejścia do stworzenia pierwszego zautomatyzowanego systemu kierowania pojazdem, gotowego do produkcji masowej. W międzyczasie pisane są zasady – a w miarę, gdy upływa czas, koncepcje technologiczne stają się rzeczywistością.
Wniosek: nie ma żadnych ustanowionych reguł w wyścigu do stworzenia całkowicie autonomicznego pojazdu.
Inżynierowie z krakowskiego Centrum Technicznego Delphi, korzystając ze sztucznej inteligencji, tworzą narzędzia programistyczne wspomagające i przyspieszające prace wewnątrz firmy przy m.in. analizie nagrań wideo z jazd testowych. Przyczynia się to nie tylko do optymalizacji czasu i zasobów potrzebnych w każdym projekcie, ale również do poszerzania wiedzy i umiejętności naszego zespołu – budując doświadczenie, które będzie wykorzystywane w kolejnych projektach.Niemniej jednak, platforma jazdy zautomatyzowanej CSLP (ang. Centralized Sensing Localization and Planning) firmy Delphi jest oparta na z góry określonych, uogólnionych zasadach dotyczących podstawowych operacji i wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do znajdowania optymalnej drogi. Oznacza to, że instrukcje zostały zakodowane w algorytmie lub zestawie zasad, według których działa samochód. Dzięki temu powstał pojazd będący w stanie podejmować decyzje przy wykorzystaniu wspomnianej sztucznej inteligencji. Nie ma reguły na każdą sytuację, przynajmniej obecnie, ponieważ testy nie zostały jeszcze zakończone. Z tego również powodu floty autonomicznych pojazdów są rozrzucone po całym świecie w celu zbierania danych. Następnie dane te służą do katalogowania niezliczonych ilości możliwych sytuacji, jakie może napotkać pojazd, i dalej – w jaki sposób powinien on bezpiecznie reagować. Sposób reakcji pojazdu na daną sytuację, zależy od tego, co zobaczy i usłyszy za pośrednictwem sensorów. Istnieją ich trzy typy: radar, czujnik wizyjny (kamery) oraz LiDAR. Niektóre firmy wykorzystują tylko jeden z nich, jednak platforma CSLP od Delphi bazuje na wszystkich trzech. Dzięki połączeniu powyższych czujników, system jazdy autonomicznej firmy Delphi zyskuje maksymalną pewność co do otoczenia pojazdu. Dlaczego łączyć wspomniane technologie? Ponieważ każda z nich ma swoje zalety:
- radar nie jest zależny od warunków pogodowych;
- LiDAR dostarcza bardzo dokładnych informacji o zasięgu i odległości;
- czujnik wizyjny zapewnia precyzję w kwestii klasyfikacji obiektów.