Volkswagen i Bosch chcą wspólnie wyposażać gigafabryki baterii
Volkswagen i Bosch do końca 2022 roku chcą powołać spółkę joint venture, która będzie działać w branży wyposażenia fabryk akumulatorów do aut elektrycznych.
Grupa Volkswagen i Grupa Bosch 17 stycznia podpisały protokół ustaleń (MoU) dotyczący utworzenia europejskiego dostawcy rozwiązań do produkcji akumulatorów na skalę przemysłową. Firmy planują dostarczać kompletne, zintegrowane systemy produkcji baterii, a także zapewniać wsparcie na miejscu w zakresie rozruchu i konserwacji dla producentów ogniw i systemów bateryjnych.
– To kolejny krok w kierunku osiągnięcia celu, jakim jest mobilność neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. W samej Europie do 2030 roku Grupa Volkswagen planuje zbudować sześć fabryk ogniw – czytamy w komunikacie. Pod koniec ubiegłego roku koncern założył firmę zajmującą się m.in. zakładaniem fabryk akumulatorów w Europie.
Oczywiście nie tylko Volkswagen będzie uruchamiał gigafabryki; w samej Europie w ciągu najbliższej dekady różne firmy roku planują budowę zakładów produkujących o łącznej rocznej wydajności około 700 GWh. Niemieckie koncerny chcą wziąć jak największy kawałek tego obiecująco wyglądającego tortu.
– Europa ma wyjątkową szansę, by w nadchodzących latach stać się globalną potęgą akumulatorową. Istnieje silne i rosnące zapotrzebowanie na wszystkie aspekty produkcji baterii, w tym na wyposażenie nowych gigafabryk. Volkswagen i Bosch zbadają możliwości rozwoju i kształtowania tej nowatorskiej, wielomiliardowej branży w Europie. Nasza decyzja o aktywnym zaangażowaniu się w pionową integrację łańcucha wartości w zakresie produkcji baterii pozwoli na dostęp do nowej puli zysków. Planowanie stworzenia pełnego europejskiego łańcucha dostaw dla e-mobilności wyprodukowanej w Europie z pewnością oznacza rzadką okazję w historii biznesu – mówi Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen odpowiedzialny za technologię
Partnerzy podkreślają, że ich obszary działalność i wiedzy się uzupełniają: Volkswagen jest producentem samochodów na dużą skalę i – jak zapewnia – jest na najlepszej drodze do stania się głównym producentem ogniw akumulatorowych. Bosch natomiast ma know-how w zakresie automatyzacji fabryk i integracji systemów.
– Rozumiemy działanie technologii baterii i wiemy, jak je wyprodukować. Dzięki ponad 135-letniemu doświadczeniu w branży motoryzacyjnej i sprawdzonej wiedzy w zakresie industrializacji, chcemy zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na akumulatory – podkreśla Rolf Najork, członek zarządu Grupy Robert Bosch i prezes zarządu Bosch Rexroth.
Tu warto przypomnieć, że w sierpniu ubiegłego roku Bosch zapowiedział mocny rozwój właśnie w branży wyposażenia fabrycznego do produkcji akumulatorów. Niemiecki koncern do 2025 roku zamierza osiągnąć roczną sprzedaż z tego segmentu na poziomie 250 mln EUR.
© Volkswagen