STMicroelectronics rozpoczyna współpracę z Geely
Układy SiC MOSFET trzeciej generacji od europejskiego giganta STMicroelectronics zwiększą wydajność układu napędowego w pojazdach elektrycznych Geely Auto Group. Obie firmy utworzyły Innovation Joint Lab, aby wspierać rozwój inteligentnych samochodów elektrycznych.
Francusko-włoskie przedsiębiorstwo STMicroelectronics i Geely Auto Group z siedzibą w Chinach ogłosiły podpisanie długoterminowej umowy na dostawy węglika krzemu (SiC) w celu przyspieszenia dotychczasowej współpracy w zakresie urządzeń SiC. W ramach tego wieloletniego kontraktu ST dostarczy wielu markom Geely Auto urządzenia zasilające SiC do średniej i wyższej klasy akumulatorowych pojazdów elektrycznych (BEV), wzmacniając strategię transformacji NEV Geely Auto dzięki lepszej wydajności, szybszym prędkościom ładowania i zwiększonemu zasięgowi jazdy.
Obie firmy ogłosiły też utworzenie wspólnego laboratorium “Innovation Joint Lab”. Instytucja powstała w celu wymiany informacji i badania innowacyjnych rozwiązań związanych z architekturą elektroniki/elektryki samochodowej (E/E) (tj. samochodowymi systemami informacyjno-rozrywkowymi, inteligentnymi systemami kokpitu), zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy (ADAS) i pojazdami NEV.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni z nawiązania korzystnej dla obu stron współpracy z STMicroelectronics. Wzmocnimy się nawzajem i w pełni wykorzystamy nasze wzajemne zalety i możliwości. Wierzę, że dzięki naszemu wspólnemu laboratorium innowacji pogłębimy naszą współpracę, osiągniemy obopólne korzyści oraz przyspieszymy rozwój i wdrażanie innowacyjnych technologii w Geely Auto" - powiedział Li Chuanhai, prezes Centrum Elektronicznego i Elektrycznego Geely Automotive Central Research Institute.
„Cieszymy się, że możemy nawiązać współpracę z globalnym liderem w dziedzinie półprzewodników dla branży motoryzacyjnej, firmą STMicroelectronics, w celu utworzenia wspólnego laboratorium innowacji. Obie strony pogłębią długoterminową kooperację w dziedzinach takich jak inteligentna jazda, aby wspólnie skupić się na potrzebach klientów, przyspieszyć wdrażanie nowych produktów i rozwiązań oraz ukształtować efektywny tryb współpracy. Wierzę, że ta współpraca będzie korzystna dla obu stron, aby prowadzić bardziej przyszłościowe badania techniczne w oparciu o trendy rozwoju inteligentnych, zelektryfikowanych i połączonych samochodów. Geely z przyjemnością wykorzysta wiodące rozwiązania biznesowe STMicroelectronics w branży motoryzacyjnej, aby uzyskać dobrą pozycję w zakresie wydajności produktów, integracji systemów i ogólnej konkurencyjności rynkowej" - dodał Fu Zhaohui, dyrektor Centrum Elektroniki i Elektrotechniki Geely Automotive Central Research Ins.
W 2023 r. Geely Auto sprzedało łącznie 1,68 miliona pojazdów, przy czym sprzedaż aut elektrycznych osiągnęła wynik 480 000 sztuk. Stanowi to 28% całkowitej sprzedaży firmy. ST postrzega 48% wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych z roku na rok jako bardzo udane przejście Geely Auto na segment NEV i jego rosnący wpływ na branżę motoryzacyjną.
„Geely Auto jest doskonałym przykładem innowacji motoryzacyjnych w Chinach. Firma poczyniła duże postępy w niedługim czasie w zakresie elektryfikacji i cyfryzacji samochodów. Przy jednoczesnym zwiększeniu swojej obecności na rynku globalnym. Ta długoterminowa umowa na dostawy SiC i utworzenie wspólnego laboratorium stanowią znaczący krok naprzód w naszej długoletniej współpracy. Chiny są największym rynkiem samochodów elektrycznych. Firma Geely Auto jest obecna na rynku Państwa Środka od wielu lat. Nasze lokalne centra rozwoju kompetencji i wspólne laboratoria z naszymi klientami w całym łańcuchu dostaw w branży motoryzacyjnej pozwalają ST lepiej wdrażać innowacje i dokonywać transformacji w branży motoryzacyjnej w Chinach” - powiedział Henry Cao, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w chińskim regionie STMicroelectronics.
Firma Geely podpisała w 2022 roku umowę licencyjną z Izerą. Chińska firma miała dostarczać platformy do produkcji polskiego samochodu elektrycznego. Z kolei w 2023 roku chińska firma miała nawet planować otwarcie fabryki w Polsce.