Samsung wyprodukuje chipy drożej nawet o 20%
Samsung negocjuje z klientami biznesu foundry 15-20% podwyżkę cen, która miałaby obowiązywać w drugiej połowie roku – pisze Bloomberg.
Rosnące koszty materiałów i logistyki w branży produkcji półprzewodników sprawiły, że opierający się dość długo podwyżkom Samsung zmienił zdanie w sprawie stabilnej polityki cenowej usług kontraktowej produkcji chipów (foundry). Nie powinno to być dla nikogo zaskoczeniem, zwłaszcza, że największa na świecie tajwańska firma foundry, TSMC, podniosła ceny produkcji o 20% już w ubiegłym roku, a w zeszłym tygodniu pojawiła się informacja, że TSMC planuje kolejne, tym razem jednocyfrowe podwyżki cen obowiązujące od 2023 roku. Inny tajwański dostawca foundry, UMC, zamierza wprowadzić kolejną rundę podwyżek o 4% w drugim kwartale.
Bloomberg pisze, że koszty produkcji dla wytwórców chipów rosną obecnie średnio o około 20 do 30% i to na wszystkich frontach, od chemii, gazów i wafli, po energię, sprzęt, materiały czy transport.
Dlatego, jak ocenia Masahiro Wakasugi, analityk Bloomberg Intelligence, podwyżki „to nieunikniony ruch dla Samsunga”, a niektórzy klienci będą w stanie zaakceptować wyższe ceny, jeśli dostaną układy wcześniej niż inni.
Szczególnie, że na dotkniętym brakami rynku układów scalonych popyt na usługi foundry wciąż jest olbrzymi, a Samsung, który ma ambitne plany wyprzedzenia największego rywala, TSMC, spodziewa się, że „portfel zamówień będzie dalej rósł”.
Co istotne, anonimowi informatorzy Bloomberga podają, że Samsung mocniej podniesie ceny na produkcję w starszych procesach technologicznych. I chociaż najbardziej zaawansowane procesory wyprodukowane w 5 czy 7 nm są duże wdzięczniejszym tematem dla mediów, to niezliczone układy powstające w dojrzalszych technologiach są powszechne i niezbędne we wszystkich gałęziach przemysłu.
Warto również pamiętać, że jeśli chodzi o sektor produkcji chipów na zlecenie, zaledwie dwie firmy foundry, właśnie TSMC i Samsung, mają wspólnie ponad dwie trzecie rynku, z udziałem odpowiednio 52,1% oraz 18,3% (TrendForce, ranking pod względem przychodów za 4Q2021). Jeśli doliczymy udziały UMC, GlobalFoundries i SMIC – da to już niemal 90% globalnego rynku foundry, który według analityków IC Insights w 2021 roku był wart 110 mld USD, a w przyszłym roku ma wzrosnąć do 132 mld USD.