reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Liviorki for Evertiq
Nauka i technologie |

Polskich ambicji z autem elektrycznym ciąg dalszy. AMP sięgnie po środki z KPO?

Adaptive Motors Poland (AMP) złożyło wniosek o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na kwotę ponad 590 mln zł. Środki mają posłużyć do budowy zakładu produkcyjnego Adaptive Factory Kleszczów 5.0. Planowana inwestycja ma umożliwić rozpoczęcie seryjnej produkcji elektrycznego pojazdu dostawczego eVanPL już w trzecim kwartale 2028 roku.

Polski sektor motoryzacyjny ma ambicje, by wyprodukować swój własny samochód elektryczny. Nie udało się co prawda z Izerą, o czym pisaliśmy wielokrotnie. Być może uda się z eVanemPL?

Chodzi o projekt z 2023 roku, który powstał na zlecenie spółki Innovation AG ze Zgorzelca. AMP deklaruje, że projekt jest gotowy do uruchomienia i ma wysoki poziom dojrzałości technologicznej oraz biznesowej.

"Jesteśmy w idealnym momencie, zarówno jeżeli chodzi o rozwój polskich technologii, o kapitał ludzki, jak też możliwości finansowe. Grzechem zaniechania byłoby niewykorzystanie okazji na budowę prawdziwie polskiej fabryki aut. Nasi inżynierowie i programiści to światowy top i jedyne czego do tej pory brakowało, to polskiego ambitnego projektu, przy którym można by było ich zaangażować. Dofinansowanie z KPO pozwoli znacząco przyspieszyć realizację tego jednego z najważniejszych projektów dla polskiej gospodarki. Chciałbym podziękować całemu zespołowi ekspertów i konsultantów, którzy włożyli ogrom wiedzy i zaangażowania, aby wizję AMP przelać na strony formalnego wniosku” – powiedział Albert Gryszczuk, prezes Adaptive Motors Poland

Zgłoszony do produkcji pojazd bazuje na dwóch autorskich rozwiązaniach:

  • Platforma EAGLE – modułowa konstrukcja przeznaczona do pojazdów elektrycznych, umożliwiająca elastyczne konfiguracje, przystosowanie do wersji specjalistycznych (np. komunalnych, kurierskich, ratowniczych) oraz zoptymalizowaną produkcję niskoseryjną;
  • System EVACT – system do zarządzania flotą, diagnostyki i zdalnego nadzoru nad pojazdami. Został zaprojektowany zgodnie z dyrektywą NIS2, określającą wymagania z zakresu cyberbezpieczeństwa.

AMP zapowiada, że dzięki tym technologiom nowy pojazd będzie odpowiadał na potrzeby rynku flotowego i jednostek publicznych. Firma podkreśla, że projekt ma charakter adaptacyjny i inteligentny, a także cechuje się efektywnością kosztową.

Jeśli finansowanie zostanie przyznane, inwestycja ma potencjał, by stać się pierwszym w Polsce przedsięwzięciem seryjnej produkcji nowoczesnych pojazdów dostawczych nowej generacji. Chociaż do tego, patrząc na przykład Izery, bardzo daleka droga.

 


reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB June 26 2025 09:31 V24.1.26-2