© binoculars_andres_rodriguez-dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |
Chiński Haier myśli o zakładzie w Polsce
Chiński producent AGD, RTV i IT, Haier chce zawojować Polskę. W grę wchodzi własna fabryka.
Chiński producent AGD, RTV, IT, firma Haier, otworzyła w Polsce centrum logistyczne, które zajmie się obsługą klientów z Europy Środkowej i Wschodniej. Firma była już obecna w naszym kraju od 2000 r., donosi Puls Biznesu.
- Przez kilka lat prowadziliśmy w Polsce sprzedaż, ale raczej było to testowanie rynku. Zdarzały się przerwy w dystrybucji. To nie był dla Haiera dobry czas, żeby z impetem wejść na rynek polski. Ten moment nadszedł teraz — zapewnia Jarosław Piekut, dyrektor generalny Haier Poland.
Puls Biznesu podkreśla, że to nie koniec inwestycji. Obecnie toczą się rozmowy dotyczące budowy zakładu produkcyjnego lub przejęcia.
— Toczą się zaawansowane rozmowy dotyczące budowy lub przejęcia fabryk. Nie jest jednak powiedziane, czy zakład powstałby w Polsce — wyjaśnia Jarosław Piekut.
Sceptyczniej na temat ewentualnej inwestycji mówi prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ), Sławomir Majman. Jego zdaniem chiński gigant bliższy jest przejęcia niż budowy własnego zakładu. Nieoficjalnie mówi się, że w grę wchodzą Fagor Mastercook i Zelmer.
Dyrektor generalny Haier Poland podkreśla w rozmowie z Pulsem Biznesu, że ma ambitne plany na rozwój:
— Idealnie byłoby osiągnąć dwucyfrowe udziały w rynku w tych segmentach, w których działamy. W Polsce chcemy być obecni z dużym i małym AGD. Zamierzamy także rozpocząć dystrybucję RTV, choć rynek jest zdominowany przez Koreańczyków i zapowiada się mordercza walka. Zdajemy sobie sprawę, że nowemu nie jest łatwo, tym bardziej na arcytrudnym polskim rynku, gdzie jest duża konkurencja. Mamy jednak innowacyjną ofertę, sprawdzone jakościowo produkty i spore doświadczenie w organizacji sprawnej dystrybucji.
---
Chińczycy posiadają na całym świecie 24 fabryki, w tym jedna ulokowana jest w Europie – we Włoszech. W 2011 r. koncern wygenerował 23 mld USD przychodów.
Źródło: Puls Biznesu