reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Energa
Przemysł elektroniczny |

Andrzej Pazda z PTPiREE o inteligentnych licznikach

Nie wystarczy wyliczyć ile kosztuje wymiana liczników, ile same liczniki, a ile transmisja danych. - By ustalić czy smart metering jest opłacalny trzeba skupić się na analizie zachowań odbiorców w programach pilotażowych, podkreśla Andrzej Pazda, dyrektor Biura Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej.

Do trzeciego września 2012 powinniśmy przeprowadzić ocenę racjonalności i opłacalności wdrożenia inteligentnego opomiarowania. Wtedy też zapadnie decyzja co dalej. Póki co nie wiadomo, czy Polska wdroży system. Teraz najważniejsza jest ocena rynku. Czasu jednak jest coraz mniej. Trzeba dokładnie zbadać opinie odbiorców, przewidzieć ich zachowanie i utożsamienie się z nowym systemem opomiarowania. - Stawiamy sobie pytanie na ile dyrektywa faktycznie nas obliguje do instalowania inteligentnego opomiarowania, czyli na ile można się ograniczyć do pilotażowych instalacji inteligentnego opomiarowania i na ich podstawie dokonać oceny funkcjonowania systemu, a przede wszystkim właśnie zachowań odbiorców – podkreśla Andrzej Pazda, dyrektor PTPiREE. Inteligentne liczniki dadzą możliwość stałego monitorowania tego co się dzieje w sieci, zużycia prądu. Ich koszt jest jednak nadal wysoki. Koszt licznika indukcyjnego kształtuje się średnio na poziomie 100 zł, zaś licznik cyfrowy wraz z oprogramowaniem umożliwiającym zdalną transmisję danych to już koszt rzędu 450 - 500 zł. Objęcie inteligentnym opomiarowaniem całego kraju to koniecznośc wymiany około 16 mln liczników, co daje łączny koszt wymiany 8 mld zł. - Pracujemy nad interpretacją prawną dyrektywy 2009/72/WE, która mówi o inteligentnym opomiarowaniu i też stawiamy sobie pytanie, co będzie jeśli nie dokonamy analizy opłacalności wdrożenia inteligentnego opomiarowania w terminie. Dzisiejsza wiedza i interpretacja mówi, że pomimo tego będziemy zobligowani do wdrożenia technologii smart meteringu, ale choćby w interesie odbiorcy należy się temu przyjrzeć od strony formalno-prawnej – podsumowuje na łamach portalu wnp.pl dyrektor Pazda. Źródło: wnp.pl

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama