© Electrolux
Przemysł elektroniczny |
Rynek elektroniczny w Polsce: obroty spadają, ceny rosną
Wyraźnie widać ochłodzenie na rynku sprzętu elektronicznego w Polsce. Obroty spadają, a czołowi producenci zapowiadają podwyżki cen.
Sprzedaż sprzętu elektronicznego w styczniu 2011 r. wzrosła o 10,9% w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Kolejne dwa miesiące pozwoliły producentom na wygenerowanie wyższych przychodów. Dopiero w kwietniu obroty gwałtownie spadły. Po pierwszych czterech miesiącach tego roku, sprzedaż była o 1,5% niższa niż w tym okresie w 2010 r.
- Sytuacja na rynku wciąż nie jest najlepsza. W 2010 r. w tym okresie sprzedaż telewizorów byłą wysoka z powodu piłkarskiego mundialu w RPA. Także Wielkanoc nie była motorem zakupów. My jednak radzimy sobie i tak lepiej. W 2010 r. zanotowaliśmy 20 proc. wzrost przychodów, w tym dynamika jest jednocyfrowa – powiedział „Rzeczpospolitej” Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu firmy Euro-net, prowadzącej sieć RTV Euro AGD.
Największy spadek sprzedaży widać w segmencie sprzętu audio – o ponad 20% r/r. Sytuacja odtwarzaczy DVD i stacjonarnych komputerów wydaje się być równie niepokojąca. Jedynie producenci AGD mogą czuć się komfortowo. Sprzedaż dużego AGD wzrosła o 3.7%, a małego AGD aż o 12% w ujęciu rocznym.
Dodatkowo trudną już sytuację na rynku może pogorszyć zapowiadany przez producentów wzrost cen produktów. Jak już informowaliśmy Electrolux planuje podnieść ceny w Europie o 5-7%. O 8-10% wzrosną też produkty Whirpool. Podobne kroki zamierzają podjąć LG i Samsung, podaje „Rzeczpospolita”.
- Wzrost powinien wynieść 5-10%, a jego głównym powodem są drożejące materiały - komentuje Lee Young-ha, prezes LG ds. produkcji AGD.
Źródło: Rzeczpospolita