reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Sony
Przemysł elektroniczny |

Architektura ARM zdominuje rynek konsol do gier

Specyfikacja techniczna nowej przenośnej konsoli PSP firmy Sony, która została podana do publicznej wiadomości w styczniu 2011 r., wykazała, że ARM stało się architekturą głównego procesora, zastępując dotychczasową architekturę MIPS.

Razem z Nintendo, które korzystało z architektury ARM w całej ewolucji konsoli DS i nadal wykorzystuje ją w nowym modelu 3DS, wynik w przenośnych konsolach do gier brzmi: „ARM 2, Pozostali 0”. Po tym jak architektura ARM wyparła MIPS z nowej konsoli PSP Sony wydaje się, że ARM na stałe zajmie rynek. Obecna generacja konsol do gier składa się z Xbox 360 Microsoftu, Nintendo Wii i Sony Playstation3. Sony w dalszym ciągu zajmuje się produkcją poprzedniego modelu Playstation2, sprzedając około 5 mln sztuk w roku ubiegłym. Analitycy Semicast przewidują zaprzestanie jego produkcji do 2012 r. Procesor główny we wszystkich trzech konsolach nowej generacji opiera się na Power Architecture. Dostawcą architektury dla Microsoftu i Nintendo jest IBM, Sony zaś wykorzystuje Cell Broadband Engine (również oparte na Power Architecture). Playstation2 został opracowany w oparciu o architekturę MIPS od Toshiby. Zgodnie z zapowiedzią Sony, wykorzystanie w nowym PSP architektury ARM oznacza, że MIPS nie pojawi się w żadnym z czołowych modeli konsol do gier nowej generacji. Sprzedaż procesorów do gier opartych o x86 skończyła się w 2007 gdy Microsoft przerwał produkcję oryginalnego Xboxa. Colin Barnden, główny analityk Semicast Research uważa za mało prawdopodobne, by wykorzystano x86 w którejkolwiek z konsol nowej generacji. Wydaje się więc, że ARM ma szansę przerwać dotychczasową dominację technologii Power Architecture. W ocenie Semicast Sony będzie kontynuować korzystanie z Cell Broadband Engine w nowym modelu konsoli Playstation4. Sony kupiło pod koniec 2010 r. od Toshiby zakład produkujący procesory w Nagasaki. Cena transakcji wynosiła 50 mld jenów. To daje pewność, że koncern utrzyma architekturę Cell Boradband Engibe. Nintendo będzie kontynuować działanie w oparciu o procesory w technologii Power Architecture od IBM. Zgodnie z zapowiedziami Microsoftu, Windows 8 będzie działać zarówno dla x86 jak i architektury ARM. Semicast prognozuje, że nowa generacja konsol do gier Microsoftu Xbox będzie wykorzystywała ARM, co pozwoli, na zbieżne działanie urządzeń elektronicznych opartych o tą samą platformę architektury. Dzięki szerokiej wiedzy o procesorach graficznych i wieloletniej współpracy z Microsoftem na różnych płaszczyznach, Nvidia wydaje się być oczywistym kandydatem do opracowania układu dla nowego Xboxa. Ostatnia decyzja Nvidia, aby stać się licencjobiorcą architektury ARM i zapowiedź „Project Denver” - inicjatywy integracji procesorów opartych o ARM z GPU firmy Nvidia, może być drogą do uzyskania czołowej pozycji wśród dostawców chipów do konsol do gier na rynku.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 25 2024 14:09 V22.4.31-2
reklama
reklama