reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Sony Przemysł elektroniczny | 08 czerwca 2011

Architektura ARM zdominuje rynek konsol do gier

Specyfikacja techniczna nowej przenośnej konsoli PSP firmy Sony, która została podana do publicznej wiadomości w styczniu 2011 r., wykazała, że ARM stało się architekturą głównego procesora, zastępując dotychczasową architekturę MIPS.

Razem z Nintendo, które korzystało z architektury ARM w całej ewolucji konsoli DS i nadal wykorzystuje ją w nowym modelu 3DS, wynik w przenośnych konsolach do gier brzmi: „ARM 2, Pozostali 0”. Po tym jak architektura ARM wyparła MIPS z nowej konsoli PSP Sony wydaje się, że ARM na stałe zajmie rynek. Obecna generacja konsol do gier składa się z Xbox 360 Microsoftu, Nintendo Wii i Sony Playstation3. Sony w dalszym ciągu zajmuje się produkcją poprzedniego modelu Playstation2, sprzedając około 5 mln sztuk w roku ubiegłym. Analitycy Semicast przewidują zaprzestanie jego produkcji do 2012 r. Procesor główny we wszystkich trzech konsolach nowej generacji opiera się na Power Architecture. Dostawcą architektury dla Microsoftu i Nintendo jest IBM, Sony zaś wykorzystuje Cell Broadband Engine (również oparte na Power Architecture). Playstation2 został opracowany w oparciu o architekturę MIPS od Toshiby. Zgodnie z zapowiedzią Sony, wykorzystanie w nowym PSP architektury ARM oznacza, że MIPS nie pojawi się w żadnym z czołowych modeli konsol do gier nowej generacji. Sprzedaż procesorów do gier opartych o x86 skończyła się w 2007 gdy Microsoft przerwał produkcję oryginalnego Xboxa. Colin Barnden, główny analityk Semicast Research uważa za mało prawdopodobne, by wykorzystano x86 w którejkolwiek z konsol nowej generacji. Wydaje się więc, że ARM ma szansę przerwać dotychczasową dominację technologii Power Architecture. W ocenie Semicast Sony będzie kontynuować korzystanie z Cell Broadband Engine w nowym modelu konsoli Playstation4. Sony kupiło pod koniec 2010 r. od Toshiby zakład produkujący procesory w Nagasaki. Cena transakcji wynosiła 50 mld jenów. To daje pewność, że koncern utrzyma architekturę Cell Boradband Engibe. Nintendo będzie kontynuować działanie w oparciu o procesory w technologii Power Architecture od IBM. Zgodnie z zapowiedziami Microsoftu, Windows 8 będzie działać zarówno dla x86 jak i architektury ARM. Semicast prognozuje, że nowa generacja konsol do gier Microsoftu Xbox będzie wykorzystywała ARM, co pozwoli, na zbieżne działanie urządzeń elektronicznych opartych o tą samą platformę architektury. Dzięki szerokiej wiedzy o procesorach graficznych i wieloletniej współpracy z Microsoftem na różnych płaszczyznach, Nvidia wydaje się być oczywistym kandydatem do opracowania układu dla nowego Xboxa. Ostatnia decyzja Nvidia, aby stać się licencjobiorcą architektury ARM i zapowiedź „Project Denver” - inicjatywy integracji procesorów opartych o ARM z GPU firmy Nvidia, może być drogą do uzyskania czołowej pozycji wśród dostawców chipów do konsol do gier na rynku.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
Artykuły, które mogą Cię zainteresować
June 25 2019 20:13 V13.3.22-1