reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemys艂 elektroniczny | 29 marca 2011

Polskie e-myto pod kontrol膮?

Ponad 14 mld z艂 chce w ci膮gu siedmiu lat zarobi膰 Skarb Pa艅stwa na wprowadzeniu elektronicznego systemu poboru op艂at za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi. Ju偶 teraz m贸wi si臋, 偶e zabraknie odpowiedniego sprz臋tu i ludzi, a wp艂ywy z systemy b臋d膮 znacznie mniejsze.
System ma zacz膮膰 dzia艂a膰 od pocz膮tku lipca br. - buduje go za 4,9 mld z艂 wy艂oniona w przetargu firma Kapsch. E-myto b臋d膮 p艂aci膰 kierowcy ci臋偶ar贸wek i autobus贸w. Dot膮d musieli oni kupowa膰 winiety, uiszczali wi臋c zrycza艂towan膮 op艂at臋 za korzystanie z dr贸g. Winiety zwalnia艂y tak偶e z op艂aty za przejazd istniej膮cymi ju偶 p艂atnymi odcinkami autostrad. We wtorek rz膮d zatwierdzi艂 stawki op艂at za przejazd - b臋d膮 one wynosi膰 od 0,20 z艂 do 0,53 z艂 za kilometr za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi oraz od 0,16 z艂 do 0,42 z艂 za kilometr dla pozosta艂ych dr贸g krajowych. Wysoko艣膰 stawki zale偶y od wielko艣ci pojazdu i klasy jego silnika. Wi臋cej maj膮 p艂aci膰 kierowcy ci臋偶szych i bardziej szkodliwych dla 艣rodowiska samochod贸w. Wyliczenia przedstawiane przez Centrum Informacyjne Rz膮du m贸wi膮, 偶e od lipca 2011 r. do czerwca 2018 r. wp艂ywy z op艂aty wynios膮 14,2 mld z艂. Koordynuj膮ca wprowadzenie systemu Generalna Dyrekcja dr贸g Krajowych i Autostrad szacuje, 偶e b臋dzie to 23,6 mld z艂 - z poboru elektronicznego dla ci臋偶ar贸wek 14,2 mld z艂, a w ramach zwyk艂ego poboru op艂at na autostradach od aut osobowych - 9,4 mld z艂. Pieni膮dze b臋d膮 zasila膰 Krajowy Fundusz Drogowy, z kt贸rego finansowane s膮 inwestycje drogowe. Jak wyja艣ni艂 w rozmowie z PAP rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj, na samych drogach system b臋dzie zautomatyzowany - samochody korzystaj膮ce z systemu maj膮 by膰 wyposa偶one w niewielkie przeka藕niki, a na p艂atnym odcinku drogi zostanie umieszczone urz膮dzenie z anten膮. Dzi臋ki systemowi mikrofalowemu antena "skomunikuje" si臋 z zamontowanym w poje藕dzie urz膮dzeniem, a na pojazd "na艂o偶ona" zostanie op艂ata. Hadaj wyja艣ni艂, 偶e kontrol膮 tego, czy przewo藕nicy rzeczywi艣cie p艂ac膮 za korzystanie z dr贸g, ma si臋 zaj膮膰 Inspekcja Transportu Drogowego. Inspektorzy maj膮 tak偶e sprawdza膰, czy w pojazdach o wadze przekraczaj膮cej 3,5 tony, kt贸re b臋d膮 obj臋te systemem, s膮 zainstalowane niezb臋dne urz膮dzenia i czy dzia艂aj膮 one, jak powinny. Inspekcja nie otrzyma艂a jednak 偶adnego dodatkowego etatu na ten cel. Potwierdzi艂 to w rozmowie z PAP rzecznik G艂贸wnego Inspektoratu Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. GDDKiA szacuje, 偶e w poszczeg贸lnych latach przychody Skarbu Pa艅stwa b臋d膮 wynosi膰 od ponad 360 mln z艂 do 3,7 mld z艂. Analityk rynku transportowego Adrian Furgalski wyrazi艂 w rozmowie z PAP w膮tpliwo艣ci, czy przez pocz膮tkowe miesi膮ce dzia艂ania system b臋dzie szczelny. "Prawo do kontroli b臋dzie mie膰 tak偶e policja czy stra偶 graniczna, ale te s艂u偶by nie s膮 wyposa偶one w odpowiednie urz膮dzenia, wi臋c g艂贸wny ci臋偶ar zwi膮zany z kontrolowaniem, czy ci臋偶ar贸wki p艂ac膮 za przejazd, spadnie na inspekcj臋 drogow膮" - powiedzia艂 ekspert. Doda艂, 偶e pierwsze miesi膮ce dzia艂ania e-myta b臋d膮 "eksperymentowaniem na 偶ywym organizmie, czyli na kierowcach". "Zatrudnienie nowych funkcjonariuszy kosztuje, a teraz jest tendencja, by ci膮膰 wydatki. Firma, kt贸ra buduje system szacuje, 偶e po uruchomieniu systemu mo偶e by膰 dziennie nawet kilka tysi臋cy przypadk贸w zwi膮zanych z np. z unikaniem op艂aty" - zaznaczy艂 ekspert. System ma obj膮膰 docelowo ok. 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dr贸g ekspresowych i 600 km dr贸g krajowych. 殴r贸d艂o: PAP
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1