reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemys艂 elektroniczny | 29 marca 2011

Polacy opracowali unikatow膮 metod臋 detekcji uszkodze艅 materia艂ów kompozytowych

Urz膮dzenie do wibrotermograficznej detekcji uszkodze艅 materia艂贸w, w tym g艂贸wnie kompozyt贸w, opracowa艂 zesp贸艂 naukowc贸w z Akademii G贸rniczo-Hutniczej w Krakowie. Metoda pozwala na b艂yskawiczne wyszukiwania mikrouszkodze艅. Jak poinformowa艂 kierownik zespo艂u badawczego prof. Tadeusz Uhl, jest to pierwsza tego typu technologia opracowana w Polsce. Podobne rozwi膮zania wdro偶y艂y firmy niemieckie i ameryka艅skie.
- Nasza metoda jest tak samo dok艂adna, jak inne dost臋pne w tym zakresie. Jej podstawowe zalety to, w por贸wnaniu z klasyczn膮 metod膮 ultrad藕wi臋kow膮, bardzo kr贸tki czas pomiaru wynosz膮cy od kilku do kilkunastu sekund oraz mo偶liwo艣膰 badania ca艂ych konstrukcji bez konieczno艣ci demonta偶u ich na mniejsze elementy - zaznaczy艂 prof. Uhl. Dr in偶. Mariusz Szwedo z zespo艂u badawczego wyja艣ni艂, 偶e wibrotermograficzna metoda detekcji uszkodze艅 bazuje na pomiarze temperatury na powierzchni badanego obiektu przez wysokiej klasy kamer臋 termowizyjn膮. Do badanej struktury jest dostarczana energia w postaci sygna艂u ultrad藕wi臋kowego, kt贸ry napotykaj膮c na uszkodzenie materia艂u powoduje zjawisko tarcia, co wytwarza ciep艂o. Cieplejsze strefy s膮 lokalizowane w艂a艣nie za pomoc膮 bardzo czu艂ej kamery termowizyjnej. Informacja diagnostyczna opracowywana jest przez specjalizowane oprogramowanie komputerowe na podstawie serii zmierzonych obraz贸w termograficznych. Naukowcy z AGH opracowali dwa typy urz膮dzenia: stacjonarne do u偶ytku w warunkach laboratoryjnych i mobilne do badania du偶ych konstrukcji, w tym np. samolot贸w. - Coraz wi臋cej konstrukcji wykorzystuje kompozyty, czego najlepszym przyk艂adem s膮 nowoczesne samoloty. Trzeba je regularnie bada膰 pod k膮tem wyst膮pienia mikrouszkodze艅, co uziemia samoloty na co najmniej kilkana艣cie godzin. W metodzie wibrotermograficznej pomiar trwa niepor贸wnanie kr贸cej - podkre艣li艂 prof. Uhl. Wed艂ug niego, metoda ma zastosowanie w wielu ga艂臋ziach przemys艂u, wsz臋dzie tam gdzie wyst臋puj膮 materia艂y metaliczne i kompozytowe, a tak偶e po艂膮czenia 艣rubowe, nitowane, spawane i klejone. Krakowski zesp贸艂 pracuje nad technologi膮 od dw贸ch lat. Obecnie powsta艂a ju偶 wersja finalna urz膮dzenia, kt贸ra pomy艣lnie przesz艂a testy w Polskich Zak艂adach Lotniczych w Mielcu. W najbli偶szym czasie b臋d膮 nim testowane 艂opaty turbiny gazowej na zlecenie du偶ej firmy z bran偶y energetycznej. W przysz艂o艣ci konstruktorzy chc膮 uzyska膰 dla metody certyfikaty 艣wiatowych instytucji z bran偶y lotniczej i energetycznej. - Urz膮dzenie by艂o ju偶 prezentowane na konferencjach i targach, gdzie spotka艂o si臋 z olbrzymim zainteresowaniem - poinformowa艂 prof. Uhl. Jego rynkowa cena wynios艂aby oko艂o 500 tys. z艂, podczas gdy urz膮dzenia zagraniczne tego typu kosztuj膮 w granicach 1 mln z艂. Projekt badawczy wsp贸艂finansowany jest ze 艣rodk贸w unijnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. 殴r贸d艂o: PAP - Nauka w Polsce
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 15:52 V12.2.2-1