reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Liviorki for Evertiq_li battery
Przemysł elektroniczny |

Chińsko-afrykańskie porozumienie ws. elektryków przełamie zachodnie cła?

Chiny kontynuują współpracę z firmami zlokalizowanymi w Afryce. Chcą w ten sposób ominąć cła nałożone przez Stany Zjednoczone i kraje Unii Europejskiej na przemysł akumulatorów i pojazdów elektrycznych. W ostatnim czasie przedsiębiorstwa z Państwa Środka chętnie nawiązują partnerstwo z firmami z Maroka.

CNGR Advanced Material to jeden z liderów w tworzeniu chińskiej bazy przemysłowej w Maroku. Firma to spółka zależna CNGR Morocco New Energy, która posiada 50,03% udziałów w nowej spółce joint venture COBCO. Wraz z funduszem inwestycyjnym Al Mada, który koncentruje się na rynku afrykańskim, nowy zakład w Jorf Lasar (północne Maroko), kluczowym głębokowodnym porcie handlowym, rozpoczął produkcję aktywnych materiałów katodowych na bazie niklu w styczniu 2025 roku.

Zakład w Jorf Lasar jest częścią umowy o wartości 2 miliardów dolarów podpisanej w 2023 r. w celu stworzenia rozległego zakładu do produkcji fosforanu litowo-żelazowego, recyklingu zużytych baterii i trójskładnikowych prekursorów. Jest to najnowsze posunięcie w imieniu dynamicznie rozwijającej się chińskiej branży akumulatorów do pojazdów elektrycznych, mające na celu uniknięcie ograniczeń nałożonych na nią zarówno przez Stany Zjednoczone, jak i Unię Europejską (UE).

Początkowo zakład będzie produkował materiały niklowo-kobaltowo-manganowe (NCM) do akumulatorów EV. Materiały te będą następnie wykorzystywane do produkcji akumulatorów litowo-jonowych dla nowej generacji pojazdów elektrycznych. COBCO potwierdziło, że ten krok jest niezbędny do stworzenia zrównoważonych materiałów akumulatorowych w celu dalszej ekologizacji branży.

Zupełnie nowa baza przemysłowa zapewni firmie COBCO pozycję globalnego gracza, który zaspokoi rosnące zapotrzebowanie na komponenty baterii i zniweluje deficyt między podażą a popytem. To dopiero pierwszy krok w tym chińsko-afrykańskim joint venture. Kolejne etapy przewidują rozbudowę zakładu w celu włączenia do niego urządzeń do recyklingu czarnej masy i linii produkcyjnych dla aktywnych materiałów katodowych LFP.

Chiny są powszechnie uznawane za światowego lidera w dziedzinie technologii akumulatorów do pojazdów elektrycznych, a ich innowacje kształtują branżę pojazdów elektrycznych. Jednak spory handlowe z krajami zachodnimi ograniczyły ich zdolność do obsługi części lukratywnych rynków. Budując zakłady produkcyjne poza Chinami, Chiny mogą wzmocnić swoje relacje z sojusznikami na całym świecie i uniknąć ograniczeń.

W sojuszu z Chinami Maroko upatruje wielu profitów. Przede wszystkim odnotuje ogromny wzrost gospodarczy. I setki nowych miejsc pracy już teraz, i kolejne tysiąc w nadchodzących latach. Co więcej, może to zapewnić Afryce pozycję ważnego gracza w branży produkcji pojazdów elektrycznych.


reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB March 04 2025 07:54 V23.7.11-2
reklama
reklama