reklama
reklama
reklama
reklama
© bosch
Przemysł elektroniczny |

Bosch pod presją: wyniki finansowe za 2024 rok i dalsze plany

Koncern technologiczno-usługowy Bosch przedstawił wstępne wyniki finansowe za rok obrotowy 2024. Przychody ze sprzedaży to 90,5 mld euro (spadek o 1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim). Z kolei przychody pozostały na poziomie z roku 2023. Marża EBIT z działalności operacyjnej wyniosła 3,5 procent.

"Pomimo naszych najlepszych starań, również Bosch odczuł skutki spowolnienia gospodarczego. Jednak patrząc na sytuację rynku i innych podmiotów z branży, nasz wyniki można uznać za solidny. Technologie dla mobilności i domów przyszłości pozostają dla nas kluczowymi obszarami wzrostu" – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, odnosząc się do opublikowanych danych biznesowych firmy.

Na wyniki finansowe Grupy Bosch wpłynęło kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim słaby wzrost gospodarki globalnej oraz wolniejszy od oczekiwań rozwój sektorów przyszłości, takich jak elektromobilność. Problemy sprawiały także niewykorzystane moce produkcyjne i konieczność dalszych inwestycji w nowe technologie. Dodatkowo Bosch ponosił koszty związane z rezerwami na strategiczne dostosowania.

"Rok 2024 był wyjątkiem - wszystkie nasze główne rynki miały w tym samym czasie słabe wyniki. Przewidujemy, że na całym świecie wzrost pozostanie tylko umiarkowany. Nie oczekujemy, że światowa gospodarka ożywi się przed 2026 rokiem. Pomimo utrzymujących się niekorzystnych warunków, chcemy jeszcze bardziej poprawić naszą sprzedaż i wynik w 2025 roku" – powiedział dr Markus Forschner, członek zarządu i CFO Robert Bosch GmbH.

Pomimo tych trudności, firma podtrzymuje swoje długoterminowe cele biznesowe określone w Strategii 2030. Koncern planuje do 2030 roku znaleźć się w czołówce dostawców w swoich kluczowych segmentach rynkowych. Bosch zakłada roczny wzrost sprzedaży na poziomie od 6 do 8 procent oraz marżę EBIT wynoszącą co najmniej 7 procent.

"Również w Polsce wyzwania w otoczeniu społeczno-gospodarczym i geopolitycznym wpływają na nastroje konsumentów i skłonność do inwestowania. Pomimo tego chcemy dalej rozwijać naszą działalność. Przewidujemy, że w 2025 roku rynek ustabilizuje się i stworzy nowe możliwości rozwoju" – powiedział Rafał Rudziński, Prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.

W 2024 roku Bosch zanotował w Polsce skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 1,7 mld euro (7,5 mld złotych), co oznacza spadek o 1,5 procent w euro i 6,6 procent w złotych rok do roku. Całkowita sprzedaż netto Grupy Bosch w Polsce wyniosła 3,1 mld euro (13,2 mld złotych), co przekłada się na wzrost o 5,4 procent w euro i nieznaczny spadek o 0,1 procent w złotych. Na koniec roku 2024 firma zatrudniała w Polsce ok. 9 700 osób. Z kolei globalnie w firmie, na dzień 31.12.2024 r. pracowało około 417,900 pracowników. To o blisko 3 procent mniej niż rok wcześniej. Z etatem pożegnało się  ok.11,500 specjalistów. Największe zmiany zatrudnienia nastąpiły w Azji i Europie.

Tymczasem Bosch konsekwentnie realizuje Strategię 2030 i osiągnął ważne kamienie milowe. Jednym z kluczowych kroków było planowane przejęcie biznesu HVAC firm Johnson Controls i Hitachi za kwotę 8 mld dolarów. Transakcja ta ma wzmocnić pozycję Boscha na rynkach Stanów Zjednoczonych i Azji.

"Pomimo obecnych trudności, konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju i będziemy nadal zdecydowanie rozwijać technologie kluczowe dla świata jutra" – powiedział Hartung.

Bosch spodziewa się trudnego roku 2025 i zakłada konieczność dalszej optymalizacji kosztów oraz inwestycji w strategiczne obszary. Celem na 2026 rok jest osiągnięcie marży EBIT na poziomie 7 procent. Strategia firmy zakłada poprawę konkurencyjności poprzez rozwój atrakcyjnych produktów, optymalizację kosztów oraz dostosowanie struktur organizacyjnych.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB February 03 2025 08:34 V23.5.1-1