
Stadler i LTG Cargo dostarczą lokomotywy na Litwę
Firma Stadler oraz LTG Cargo, operator kolejowy zajmujący się transportem towarowym, należący do Grupy LTG, zawarły umowę na dostawę 17 elektrycznych lokomotyw typu Co’Co’ EURODUAL. Kontrakt obejmuje także opcję zakupu kolejnych 17 jednostek, dostawę części zamiennych oraz trzyletni okres utrzymania. To pierwszy kontrakt Stadlera na rynku litewskim.
Zamówienie dotyczy lokomotyw o napięciu 25 kV AC, bazujących na sześcioosiowej platformie EURODUAL, przeznaczonych do transportu towarowego. Lokomotywy będą działać w trudnych warunkach klimatycznych, gdzie temperatura może spaść do -40ºC. Zostały one wyposażone w specjalny pakiet zimowy, który zapewni niezawodność pracy w warunkach śniegu i lodu.
„Jesteśmy bardzo dumni z tego nowego produktu z rodziny EURODUAL, który pozwala nam po raz pierwszy zaprezentować nasze lokomotywy towarowe na Litwie. Ta nowa lokomotywa ma takie same wysokie osiągi jak pozostałe lokomotywy z tej rodziny, promując zmianę środka transportu na kolej” - powiedział Iñigo Parra, wiceprezes wykonawczy Stadler Division Spain.
Zaprojektowane z myślą o litewskiej sieci kolejowej, lokomotywy będą miały maksymalny ciąg 500 kN oraz moc trakcyjną na poziomie 6,15 MW. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h. Lokomotywy będą również wyposażone w elektryczny hamulec z funkcją regeneracyjnego hamowania, co pozwoli zwiększyć ich efektywność energetyczną. Pojazdy, produkowane w Walencji, będą miały automatyczny zderzak SA3s, co umożliwi prowadzenie transportu towarowego na większą skalę, zgodnie z trendami europejskimi, takimi jak dekarbonizacja transportu, cyfryzacja oraz wydłużanie składów towarowych.
„Zakup lokomotyw elektrycznych oznacza początek nowej ery jeszcze bardziej zrównoważonego i niezawodnego kolejowego transportu towarowego na Litwie. Nowe lokomotywy elektryczne będą przewozić ładunki między Wilnem a Kłajpedą - korytarzem, którym rocznie przewożona jest połowa wszystkich ładunków kolejowych na Litwie. Lokomotywy elektryczne są około trzy razy bardziej wydajne niż lokomotywy spalinowe, dzięki czemu możemy zaoferować naszym klientom bardziej ekologiczne i konkurencyjne usługi transportu towarowego” - powiedziała Eglė Šimė, dyrektor generalna LTG Cargo.
Każda z lokomotyw będzie wyposażona w dwie kabiny sterownicze, po jednej z każdej strony, zaprojektowane zgodnie z najnowszymi standardami ergonomii i spełniające wymagania europejskie w zakresie hałasu i komfortu. Pojazdy będą miały system monitoringu wideo (CCTV), który będzie składał się z dwóch kamer tylnego widoku w każdej kabinie oraz kamery przedniej. Taki układ zapewni doskonałą widoczność na zewnątrz z obu kierunków, co zwiększa bezpieczeństwo pracy maszynistów. Lokomotywy będą również wyposażone w toaletę.
Dzięki tej umowie Stadler wprowadza swoją popularną platformę EURODUAL na nowy rynek, a LTG Cargo wzbogaci swoją flotę o nowoczesne, wydajne i ekologiczne lokomotywy, które będą w stanie sprostać wymaganiom litewskiego rynku transportu towarowego.