
Przełom w technologii baterii litowo-tlenowej
Chiński zespół badawczy dokonał przełomu w dziedzinie akumulatorów litowo-tlenowej (Li-O2), uzyskując żywotność 960 godzin i sprawność na poziomie 95,8%. To odkrycie może stanowić o dalszym rozwoju technologii magazynowania energii i zaspokojenia globalnych potrzeb energetycznych.
Naukowcy wykorzystali jodek 1,3-dimetyloimidazoliowy (DMII) jako rozpuszczalny katalizator. Chiński zespół poprawił przewodzenie ładunku i zmniejszył nadmierny potencjał, rozwiązując jedno z największych wyzwań w technologii akumulatorów litowo-trenowych.
Akumulatory Li-O2, charakteryzują się wysokim potencjałem magazynowania energii. Niestety są narażone na takie problemy, jak krótka żywotność i ograniczenia wydajności. Przełom polega na wprowadzeniu mediatora redoks do elektrolitu akumulatora, poprawiając transfer ładunku i zapobiegając pasywacji elektrod.
Akumulatory osiągają niskie napięcie 0,52 V i wyjątkową stabilność cykliczną, z wydajnością Li2O2 do 95,8%, potwierdzając wydajne i odwracalne procesy formowania bez reakcji ubocznych.
Zespół Instytutu Fizyki Chemicznej Chińskiej Akademii Nauk (CAS) w Dalian uważa, że ta innowacja może utorować drogę dla opłacalnych rozwiązań magazynowania energii o dużej pojemności. Baterie Li-O2 wykorzystują metaliczną anodę litową, w której jony litu rozpraszają się na porowatej katodzie podczas rozładowywania i reagują z tlenem, generując nadtlenek litu (Li2O2), który ulega odwróceniu podczas ładowania.
Przezwyciężając wyzwania, takie jak nadmierny potencjał, niska przewodność i wysokie napięcia wymagane do generowania tlenu, zespół badawczy wprowadził DMII w celu poprawy wydajności. To osiągnięcie stanowi znaczący krok w kierunku trwałych akumulatorów Li-O2 o dużej pojemności, a szczegóły opublikowano w "Wiley Online Journal".