
Elektryfikacja i autonomia zwiększą zawartość półprzewodników w samochodach
Grupa Yole przewiduje przełomową przyszłość rynku półprzewodników samochodowych, którą napędzą postępy w elektryfikacji i systemach wspomagania kierowcy (ADAS) oraz zwiększona moc obliczeniowa.
Z najnowszego raportu grupy Yole: Semiconductor Trends in Automotive 2024 wynika, że rynek półprzewodników wykorzystywanych w motoryzacji ma osiągnąć wartość niemal 100 miliardów USD do 2029 roku. Oznacza to, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2023-2029 wyniesie 11%. Odnotowany wzrost podkreśla kluczową rolę sektora w rozwoju pojazdów nowej generacji. Wartość urządzeń półprzewodnikowych przypadających na jeden samochód ma wzrosnąć z około 590 USD w 2023 do 1000 USD w 2029.
Systemy ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy) oraz funkcje związane z bezpieczeństwem są głównymi motorami tego wzrostu, przewidywanego na poziomie 14% CAGR. Elektryfikacja nie pozostaje daleko w tyle, z roczną stopą wzrostu przekraczającą 13% w tym samym okresie. Mimo spowolnienia adopcji elektryfikacji w Europie, rynek chiński nadal pozostaje bardzo aktywny, utrzymując globalną dynamikę.
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems - zaawansowane systemy wspomagania kierowcy) i funkcje bezpieczeństwa to liderzy, z prognozowanym wzrostem na poziomie 14% CAGR. Zaraz za nimi plasuje się elektryfikacja z przeszło 13% CAGR w badanym okresie. Pomimo spowolnienia procesu elektryfikacji w Europie, rynek chiński nadal pozostaje bardzo aktywny, co podtrzymuje globalną dynamikę.
“Globalny rynek motoryzacyjny rozwija się powoli, co w kontekście transformacji stawia niektóre OEMy i dostawców w trudniejszej sytuacji. Niemniej jednak, perspektywy na najbliższe lata wciąż przewidują znaczący, 11-procentowy wzrost rynku urządzeń półprzewodnikowych, który osiągnie niemal 100 miliardów USD do 2029 roku” – powiedział w komunikacie prasowym główny analityk grupy Yole ds. półprzewodników samochodowych.
W 2020 roku firma doradcza Deloitte podała w raporcie, że elektronika stanowi 40% całkowitych kosztów samochodu. Przed 20 laty stanowiła jedynie 18%. W związku z postępującą elektryfikacją jej udział ma nadal rosnąć.
Zmiana strategii producentów OEM
Raport Yole wskazuje na zauważalną zmianę, jaką jest coraz większe zaangażowanie OEMów (Original Equipment Manufacturers) w łańcuchy dostaw półprzewodników. Doskonałym tego przykładem są, kluczowe dla pojazdów elektrycznych, moduły zasilania. Jak zauważa Yole, niemal wszyscy chińscy producenci OEM inwestują w ten segment w różnych formatach. Procesory wysokiej wydajności i mikrokontrolery (MCU) są również wysoko cenione przez producentów OEM.
Raport grupy Yole podkreśla kilka kluczowych trendów napędzających rynek półprzewodników.

Jednym z nich jest elektronika mocy. Popyt na moduły SiC MOSFET, kluczowe dla efektywnej konwersji mocy, jest napędzany rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych. Zaawansowane mikrokontrolery 16nm i 10nm stają się niezbędne dla zastosowań ADAS, obsługi radarów i czujników oraz zmian w kierunku kontrolerów strefowych i domenowych. W miarę zbliżania się pojazdów do wyższych poziomów autonomii (poziom 3 i wyżej), rośnie również zapotrzebowanie na zdolności obliczeniowe i pamięć.
„Rynek obecnie reprezentuje wartość urządzeń półprzewodnikowych na poziomie około 590 USD na samochód w 2023 roku. Przy wzroście do około 1000 USD na samochód, technologia półprzewodnikowa i jej najnowsze innowacje stają się nieodzowne. W grupie Yole podkreślamy znaczące trendy związane z systemami ADAS i elektryfikacją” – zauważył Pierrick Boulay, starszy analityk technologii i rynku w grupie Yole.
Evertiq zaprosił Pierricka Boulaya do wygłoszenia przemówienia na Expo w Sophia Antipolis w dniu 06 lutego 2025 r. Wystąpienie poruszy temat tego, jak półprzewodniki kształtują przyszłość motoryzacji.
Pomimo powolnego wzrostu na globalnym rynku motoryzacyjnym, średnioterminowe prognozy dla urządzeń półprzewodnikowych pozostają pozytywne, przewidując znaczny wzrost z około 834 urządzeń na samochód w 2023 roku do 1 106 do 2029 roku. Jak wspomniano wcześniej, wzrost ten jest napędzany przede wszystkim przez rosnące wdrażanie systemów ADAS i elektryfikacji pojazdów. Chociaż dostawy półprzewodników, w porównaniu do lat ubiegłych, uległy poprawie, to nadal stanowią istotny problem, a strategie producentów OEM różnią się w zależności od segmentów branży i regionów.
W rezultacie, aby przezwyciężyć ograniczenia tradycyjnych systemów rozproszonych, producenci samochodów zaczęli centralizować funkcje w mniejszej liczbie, bardziej zaawansowanych jednostek sterujących (ECU). Choć centralizacja upraszcza okablowanie i poprawia wydajność, wprowadza też nowe wyzwania związane z zarządzaniem bardziej złożonymi systemami.