Jak konkurować poza Europą?
Jakie możliwości rozwoju na rynkach pozaeuropejskich mają polskie firmy? Jak wykorzystać szanse postępującej globalizacji gospodarki?
O specyfice branży, znaczeniu innowacyjności i infrastruktury logistycznej rozmawiali Dorota Łozowska (WM Eltar), Sławomir Tkacz (Elhurt EMS), Janusz Wasylew (Technosystem) i Marcin Żelechowski (Trumpf Huettinger). Przedstawiciele branży elektronicznej byli gośćmi panelu dyskusyjnego, który odbył się w czasie targów Evertiq Expo Warsaw 2024.
“Jak Państwo widzą możliwości rozwoju dla polskich firm poza Europą, na przykład w Azji, Ameryce Północnej, Południowej? Czy Polska ma jakąś przewagę w konkurencji na tych rynkach?” - wątek konkurencyjności polskich firm na rynkach pozaeuropejskich rozpoczęło pytanie Eweliny Bednarz, content manager Evertiq.
Jakość polskich produktów
Jednym z głównych atutów polskich firm na rynkach pozaeuropejskich jest wysoka jakość produktów. Janusz Wasylew, dyrektor do spraw rozwoju biznesu firmy Technosystem, podkreślił, że to właśnie dzięki solidności i precyzji wytwarzania polskie firmy EMS (Electronics Manufacturing Services) zdobywają uznanie odbiorców z Ameryki Północnej.
„Kiedy klienci przyjechali na audyt i zobaczyli, jak wygląda kontrola maszyn i obieg informacji, byli pod ogromnym wrażeniem.” - wspominał Janusz Wasylew.
Wysoki poziom organizacji i cyfryzacji procesów w polskich fabrykach, inwestycje w nowoczesne technologie i podnoszenie standardów produkcyjnych stanowią podstawę konkurencyjności na rynkach pozaeuropejskich. Branże wymagające niezawodności, takie jak lotnictwo, motoryzacja, czy specjalistyczna elektronika poszukują rozwiązań, które cechuje nienaganna jakość wykonania.
Myśl globalnie, działaj lokalnie
Sławomir Tkacz, dyrektor handlowy Elhurt EMS, zauważył, że w celu zapewnienia efektywnej obsługi klientów w Ameryce Północnej czy Azji, firmy często decydują się na otwarcie lokalnych fabryk. Jest to związane z wyzwaniami logistycznymi i oczekiwaniami w zakresie krótszych czasów realizacji zamówień.
„Aby faktycznie firma EMS zaistniała powiedzmy gdzieś tam w Ameryce, raczej musi mieć fabrykę w Ameryce, zaś korzyści, które daje ten rynek, wyciągać lokalnie.” - powiedział Sławomir Tkacz.
„Myśl globalnie, działaj lokalnie” to strategia wykorzystywana przez największych graczy w branży EMS, takich jak Zollner, Scanfil i New Ways. Lokalizacja zakładów produkcyjnych w pobliżu kluczowych rynków prowadzi do optymalizacji kosztów transportu i lepszego dopasowania do specyficznych potrzeb klientów. Polska, będąc częścią jednolitego rynku europejskiego, nadal ma znaczące możliwości rozwoju w ramach Unii Europejskiej. Długoterminowe plane ekspansji powinny jednak uwzględniać globalne trendy.
Innowacje i specjalizacja
Innym kierunkiem, który pozwala polskim firmom zdobywać międzynarodowe rynki, jest inwestowanie w innowacje i specjalizowanie się w niszowych technologiach. Technologie takie, jak lasery plazmowe to produkty specjalistyczne, które mogą znaleźć odbiorców na całym świecie, bez konieczności budowy lokalnych fabryk.
“To jest akurat tak specyficzna branża i technologia, która pozwala zdobywać rynki zagraniczne, niekoniecznie będąc, czy posiadając fabryki w tych miejscach docelowych” - powiedział Sławomir Tkacz.
Specjalizacja w takich dziedzinach wymaga stałych nakładów na badania i rozwój.
Cyfryzacja i usprawnianie procesów
Jak zauważył Janusz Wasylew, kluczowym czynnikiem sukcesu jest zapewnienie klientom pełnej przejrzystości w zakresie realizacji zamówień. Automatyzacja i cyfryzacja pozwalają na bieżący monitoring postępu produkcji. Takie działanie buduje zaufanie klientów i ułatwia współpracę na znaczne odległości. Wdrożenie nowoczesnych systemów zarządzania produkcją może poprawić efektywność operacyjną i konkurencyjność firmy.
“Kwestia jakości, cyfryzacji i usprawniania procedur u siebie, tak żeby to po prostu było łatwiejsze. Jeżeli klient wie na jakim etapie jest jego urządzenie i zamówienie, to on jest spokojny. I wtedy łatwiejsza jest komunikacja i nawet kwestie logistyczne da się pogodzić.” - powiedział Janusz Wasylew.
Wyzwania ekspansji poza Europę
Biznesowa droga na odległe geograficznie rynki niesie ze sobą również wyzwania, a jednym z istotniejszych jest wysoka konkurencja ze strony firm azjatyckich, które często mogą oferować produkty w niższych cenach. Nie bez znaczenia pozostają również bariery logistyczne i celne, wpływające na koszty działalności, oraz różnice kulturowe. O tych ostatnich, na przykładzie Japonii i Chin, pisaliśmy w artykule Wyzwania i specyfika pracy na rynkach zagranicznych.
Firmom planującym ekspansję pomoże przeprowadzenie szczegółowej analizy rynku docelowego i praca nad budowaniem relacji z lokalnymi partnerami. Warto również pamiętać, że sukces w krajach takich jak Chiny czy Indie często wymaga zrozumienia lokalnych realiów biznesowych i dostrojenia do nich swojej strategii działania.
Już teraz zapraszamy na kolejne, polskie edycje Evertiq Expo. Zapiszcie te dwie daty: 28 maja 2025 roku – Evertiq Expo w Krakowie oraz 23 października 2025 roku – Evertiq Expo w Warszawie. Polska to za mało? 6 lutego zapraszamy na Lazurowe Wybrzeże, na Evertiq Expo w Sophii Antipolis, a 27 marca do śnieżnej Finaldii, na Evertiq Expo Tampere.