Apple pracowało z BYD nad projektem baterii do pojazdów elektrycznych?
Według raportu Bloomberga, Apple i chiński producent samochodów BYD nawiązali współpracę około 2017 roku w celu zbudowania systemu baterii wykorzystującego ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe - podaje agencja Reutersa.
Według raportu Bloomberga Apple przez lata współpracowało z chińskim producentem samochodów BYD w ramach projektu samochodowego, który został później przerwany, w celu opracowania akumulatorów dalekiego zasięgu.
Współpraca między firmami podobno położyła podwaliny pod stosowaną obecnie technologię. Apple i BYD połączyły siły około 2017 roku w celu zbudowania systemu baterii wykorzystującego ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, według osób, które poprosiły Bloomberga o ich nieidentyfikowanie. Technologia ta miała mieć większy zasięg i być bezpieczniejsza niż akumulatory EV w tamtym czasie.
„Chociaż Apple nie jest właścicielem żadnej technologii wykorzystywanej w obecnych akumulatorach Blade firmy BYD, partnerstwo pokazuje, jak daleko posunął się producent iPhone'a w swoich wysiłkach na rzecz produkcji samochodu. Tytan technologiczny wydawał około 1 miliarda dolarów rocznie w ciągu ostatniej dekady na projekt pojazdu - często postrzegany jako jedna z „kolejnych wielkich rzeczy” firmy - zanim zrezygnował z niego w lutym” - czytamy w raporcie Bloomberga.
Podczas gdy inżynierowie Apple wnieśli swój wkład dzięki wiedzy specjalistycznej w zakresie zaawansowanych zestawów akumulatorów i zarządzania ciepłem, BYD wniósł umiejętności produkcyjne i postępy w zakresie ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych.
W oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną do Bloomberga BYD powiedział, że „koncepcja baterii Blade pochodzi od inżynierów BYD, którzy niezależnie opracowali tę baterię LFP Blade. BYD posiada pełne prawa własności i prawa patentowe do baterii Blade”.
Obecna linia samochodów BYD opiera się na systemie Blade. Zgodnie z raportem, opartym na informacjach udostępnionych przez osoby zaznajomione z tajnym partnerstwem między obiema firmami, projekt akumulatora ewoluował w wyniku współpracy z Apple.
W lutym tego roku Apple nagle zakończyło swoje tajne plany budowy samojezdnego samochodu elektrycznego, ambitny dziesięcioletni wysiłek o nazwie Project Titan, w który gigant technologiczny zainwestował miliardy dolarów. Setki pracowników pracujących nad samochodem zostało później przeniesionych do innych działów.
Chociaż Apple anulowało projekt autonomicznego samochodu, zdobyte spostrzeżenia mogły pomóc w opracowaniu produktów takich jak zestaw słuchawkowy Vision Pro i procesor Neural Engine AI, które są obecnie obecne w wielu urządzeniach Apple, wskazuje raport Bloomberga.