Saab Leopard – Nowoczesny robot Grupy ORLEN
Grupa ORLEN wzbogaciła swoją flotę morską o nowoczesny podwodny pojazd Saab Leopard, który będzie pełnił kluczową rolę w monitoringu i serwisowaniu podwodnej infrastruktury bałtyckich złóż ropy naftowej B3 i B8, zarządzanych przez spółkę LOTOS Petrobaltic.
Saab Leopard to zaawansowany technologicznie robot typu WROV (Work Class Remotely Operated Vehicle). To trzecia jednostka tego typu w zasobach spółki, jednak pierwszy pojazd o tak szerokim zakresie funkcji serwisowych.
Podstawowe zadania nowego robota obejmują m.in. inspekcje rurociągów i tras kablowych, pomiary konstrukcji podwodnych, podwodne cięcia elementów stalowych, usuwanie gruntu, badania nieniszczące oraz serwisowanie głowic i czyszczenie podwodnych elementów konstrukcyjnych. Saab Leopard jest wszechstronnie przystosowany do pracy w trudnych warunkach morskich – może operować na głębokościach dochodzących do 3000 metrów, co czyni go idealnym narzędziem do pracy na dnie Bałtyku.
„Dodatkową zaletą konstrukcji Leoparda jest możliwość jego rozbudowy i konfiguracji do wykonywania kompleksowych prac serwisowych, pomiarów i podwodnych inspekcji” – powiedział Wojciech Królikowski, prezes zarządu Technical Ship Management Sp. z o.o.
Saab Leopard wpisuje się w szerszą strategię rozwoju i transformacji energetycznej Grupy ORLEN, która poprzez swoje spółki, takie jak LOTOS Petrobaltic, angażuje się w innowacyjne projekty na rzecz zeroemisyjnych inwestycji. Spółka posiada ponad 30-letnie doświadczenie w eksploatacji złóż naftowych i gazowych na Morzu Bałtyckim, a także w obsłudze logistycznej badań dna morskiego – co ma kluczowe znaczenie przy budowie morskich farm wiatrowych.
„W pierwszym etapie rozbudowaliśmy zespół operatorów pojazdów podwodnych oraz w ramach podnoszenia kompetencji wysłaliśmy personel na specjalistyczne szkolenie w ośrodku w Andaluzji dedykowane obsłudze pojazdów klasy Work. Kolejnym krokiem będzie przystosowanie statku ahts BAZALT II, poprzez wbudowanie podestów umożliwiających wodowanie pojazdu poza obrys burty statku przy pomocy systemu LARS. Przystosowane zostaną także nasze platformy znajdujące się w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, co umożliwi wykonywanie pracy bezpośrednio z burty platformy i czasowe uwolnienie statku do równoległego wykonywania innych zadań. Należy dodać, iż WROV, poza świadczeniem usług w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic, będzie mógł świadczyć usługi na zewnętrznym rynku usług Oil & Gas oraz MEW” – dodaje Wojciech Królikowski.
Wprowadzenie Saab Leopard do floty morskiej Grupy ORLEN to ważny krok w kierunku wzmocnienia operacyjnych możliwości spółki LOTOS Petrobaltic. Dzięki zaawansowanej technologii oraz szerokiemu wachlarzowi zastosowań nowy robot nie tylko usprawni prace serwisowe podwodnych instalacji, ale także przyczyni się do realizacji celów transformacji energetycznej Grupy ORLEN.