Universal Robots: Producenci stawiają na AI
Założona w 2005 roku duńska firma, zajmująca się robotami współpracującymi (cobotami), przeprowadziła ostatnio badania, pytając 1 200 producentów w Ameryce Północnej i Europie, w jaki sposób wykorzystują technologię i jakie inwestycje planują w przyszłości. Ponad 50% ankietowanych odpowiedziało, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w swojej produkcji.
Kilka miesięcy temu Daniel Niepsuj, Area Sales Manager w Universal Robots, opowiadał w rozmowie z Evertiqiem, że sztuczna inteligencja, w tym generatywna AI będzie głównym czynnikiem napędowym rozwoju – również w branży robotycznej. Teraz więcej o AI w produkcji powiedział Anders Billesø Beck, wiceprezes ds. strategii i innowacji w duńskiej firmie.
„Sztuczna inteligencja to nie tylko szum medialny” – mówi Anders Billesø Beck, wiceprezes ds. strategii i innowacji w Universal Robots, w najnowszym raporcie. „Chociaż sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe stały się powszechnym tematem rozmów dopiero w ciągu ostatnich dwóch lat, obecnie są kluczowymi czynnikami napędzającymi innowacje i wydajność produkcji.”
Według Universal Robots technologie te wciąż będą odgrywać kluczową rolę w przyszłości produkcji, na co wskazuje 48% producentów planujących dalsze inwestycje w sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do 2025 roku.
„Obserwujemy duże zainteresowanie fizyczną sztuczną inteligencją. Nasz ekosystem UR+ stale się rozwija, a kluczowym czynnikiem napędzającym ten proces jest szybki wzrost liczby aplikacji i rozwiązań AI pochodzących od naszych partnerów, w tym rosnącej liczby partnerów OEM, co otwiera przed klientami zupełnie nowe możliwości” – wyjaśnia Anders Billesø Beck.
Badanie przeprowadzone przez Universal Robots pokazuje również rosnące znaczenie cyfryzacji, ponieważ 47% producentów korzysta obecnie z technologii takich jak Internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze i cyfrowe bliźniaki. Narzędzia te pomagają producentom optymalizować operacje, skracać przestoje i obniżać koszty dzięki symulacjom i konserwacji predykcyjnej, podkreśla duńska firma. Dzięki temu producenci mogą przestawić się na bardziej odporne, zróżnicowane modele produkcji, które lepiej spełniają wymagania rynku.
Ankieta wykazała również, że zdaniem ponad 50% respondentów poprawa jakości produktów, zwiększenie produktywności i dokładność były głównymi czynnikami przemawiającymi za przyjęciem nowych technologii. Ponadto 30% producentów wykorzystuje technologię do poprawy warunków pracy, a 26% kieruje się celami zrównoważonego rozwoju.
„Podczas gdy zwrot z inwestycji pozostaje głównym zmartwieniem dla 32 proc. producentów, inne czynniki, takie jak użyteczność, wiedza specjalistyczna, bezpieczeństwo i potencjalne zakłócenia są również istotne (wszystkie około 20 proc.)” — pisze Universal Robots w swoim raporcie.
W badaniu zebrano odpowiedzi od 1195 uczestników z siedmiu różnych krajów Europy i Ameryki Północnej. Uczestnicy reprezentowali 569 dużych przedsiębiorstw oraz 278 małych i średnich firm z różnych branż, przede wszystkim produkcyjnej, opieki zdrowotnej, żywności i napojów oraz motoryzacji.