reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© TrendForce cars
Analizy |

Znaczny wzrost sprzedaży aut w II kwartale 2024 r.

Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o 24,2% w II kwartale. Tesla utrzymała pozycję lidera, mimo spadku sprzedaży. Z kolei chińskie dotacje zwiększają udział tamtejszych marek w rynku - ocenia TrendForce.

Według analizy TrendForce, globalna sprzedaż pojazdów typu NEV (neighborhood electric vehicle - sąsiedzki pojazd elektryczny - przyp. red.), BEV (battery electric vehicles - pojazd elektryczny akumulatorowy), PHEV (plug-in hybrid electric vehicle - pojazd spalinowo-elektryczny) i FCV (fuel cell vehicle - pojazd na ogniwa paliwowe) osiągnęła w drugim kwartale 2024 roku poziom 3,769 miliona sztuk. Oznacza to prawie 30% wzrost kwartalny i 24,2% wzrost rok do roku. 

Amerykańska Tesla utrzymała pozycję lidera pod względem udziału w rynku BEV, przy jednoczesnym spadku sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku. Z kolei chiński BYD, oprócz stabilnej sprzedaży BEV, odnotował w drugim kwartale ponad 36% udział w rynku PHEV.

TrendForce podaje, że globalna sprzedaż BEV osiągnęła 2,328 miliona sztuk  aut w drugim kwartale 2024 roku, co oznacza wzrost o 8% rok do roku. Tesla, lider rynku, odnotował spadek sprzedaży o 4,7% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Tesla wprowadziła obniżki cen i preferencyjne warunki kredytowe, aby zwiększyć popyt na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i USA. BYD (z wyłączeniem Denza) uplasował się na drugim miejscu, ze sprzedażą aut typu BEV rosnącą o około 20% rok do roku. Ponadto dobre wyniki BYD sprawiły, że w drugim kwartale 2024 roku za granicę wysłano ponad 100 000 pojazdów NEV, w tym BEV.

Volkswagen, SAIC-GM-Wuling i BMW uzupełniły pierwszą piątkę sprzedawców BEV w drugim kwartale, z minimalnymi różnicami w udziale w rynku między nimi. NIO odnotowało wzrost sprzedaży o 144% rok do roku, zajmując ponownie 7. miejsce. Zeekr znalazł się na 9. miejscu, a większość sprzedaży pochodziła z modelu Zeekr 001, który odnotował znaczny wzrost sprzedaży w II kwartale ze względu na lifting i chińską politykę mającą na celu promowanie pojazdów NEV na obszarach wiejskich.

TrendForce odnotował również globalną sprzedaż PHEV na poziomie 1,439 mln sztuk w 2Q24 - wzrost rok do roku o 64,2% - przy czym wszystkie cztery najlepsze marki pochodziły z Chin. Udział BYD w rynku wzrósł do 36,1%, zwiększając lukę w stosunku do zajmującego drugie miejsce Li Auto. AITO i Changan zajęły odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Volvo Cars i Mercedes-Benz uplasowały się na piątym i szóstym miejscu, podczas gdy sprzedaż pojazdów PHEV BMW pozostała na niezmienionym poziomie rok do roku i wylądowała na ósmym miejscu. Pomimo spadku sprzedaży i rankingu, Jeep pozostał najlepiej sprzedającą się marką PHEV w USA, gdzie tylko siedem modeli PHEV kwalifikuje się obecnie do federalnych dotacji, z których dwa są produkowane przez Jeepa.

TrendForce zauważa, że rankingi marek w pierwszej połowie 2024 r. odzwierciedlają wpływ chińskich dotacji na wymianę NEV. Oczekuje się, że niedawno wprowadzony w Chinach program dotacji jeszcze bardziej zwiększy sprzedaż i udział w globalnym rynku chińskich marek pojazdów. Zgodnie z przepisami wydanymi przez chińskie Ministerstwo Handlu, dotacje na złomowanie pojazdów i zakup paliwa lub NEV zostały podwojone, a nabywcy NEV kwalifikują się do grantu w postaci 20 000 CNY (ok. 10 000 zł). Te preferencyjne warunki będą obowiązywać do 10 stycznia 2025 roku.

 

 


reklama
Załaduj więcej newsów
© 2024 Evertiq AB September 17 2024 11:32 V23.1.9-2
reklama
reklama