Klaster technologiczny w Göteborgu umacnia szwedzki przemysł motoryzacyjny
Dzięki rozwijającemu się sektorowi technologicznemu i znaczącym inwestycjom w elektryfikację, Göteborg stał się szwedzkim centrum innowacji w przemyśle motoryzacyjnym. Tutaj spotykają się zarówno tradycyjni, jak i nowi gracze, aby kształtować mobilność przyszłości.
Region Göteborga jest dobrze znany jako jeden z najbardziej aktywnych obszarów w Szwecji, jeśli chodzi o dostawców produkcji elektroniki, komponentów, płytek drukowanych i innego sprzętu, co czyni go zarazem naturalnym wyborem dla Evertiqa na zorganizowanie w tym mieście 19 września swojego expo. Region ten jest najczęściej kojarzony z przemysłem motoryzacyjnym i powiązanymi z nim sektorami, z Volvo jako czołowym liderem. Jednak przemysł motoryzacyjny nie wygląda tak jak kiedyś – dziś elektronika stanowi 40% całkowitego kosztu samochodu, w porównaniu do 18% nieco ponad 20 lat temu. Oczekuje się, że udział ten wzrośnie wraz z postępującą elektryfikacją, zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Deloitte.
Przemysł motoryzacyjny obejmuje również wiele sektorów i wpływa na coraz większą liczbę osób. Według danych Business Region Göteborg, przemysł motoryzacyjny i mobilności w mieście zatrudnia łącznie 51 000 osób.
Przemysł motoryzacyjny nie jest już tylko sektorem produkcyjnym; mobilność jest dziś zaawansowanym sektorem usług. Oprogramowanie i łączność są obecnie centralnymi elementami wszystkich rozwiązań w zakresie mobilności. Zmiana ta doprowadziła również do szybkiego rozwoju klastra technologicznego w Göteborgu. Mikromobilność jest opisywana jako rozwijający się sektor w regionie, z 122 firmami i około 5600 pracownikami.
Kilka dużych firm wybrało Göteborg jako swoją bazę, w tym Polestar, Novo Energy, Einride, Zenseact, WirelessCar i Smart Eye. Globalni giganci technologiczni, tacy jak Nvidia i Luminar, również mają swoje siedziby w mieście. Ponadto Telia wykorzystuje Göteborg jako platformę testową dla sieci 5G. Znaczenie miasta dla ciągłego rozwoju szwedzkiego sektora motoryzacyjnego i mobilności jest nie do przecenienia.
Obecnie w regionie realizowane są dwa duże projekty związane z elektryfikacją przemysłu motoryzacyjnego, a mianowicie budowa dwóch gigafabryk.
W Torslanda powstaje pierwsza w regionie gigafabryka, która będzie w stanie dostarczać baterie do pół miliona samochodów rocznie. Projekt ten jest prowadzony przez Novo Energy, spółkę joint venture Volvo Cars i Northvolt. Po jego zakończeniu Novo Energy będzie opracowywać i dostarczać nowe akumulatory zaprojektowane specjalnie dla pojazdów Volvo i Polestar.
Około 170 kilometrów od Göteborga, w Mariestad, Grupa Volvo buduje własną gigafabrykę do produkcji 300 000 ton akumulatorów rocznie dla pojazdów ciężkich. Prace rozwojowe dla obu fabryk prowadzone są w Göteborgu.
Oczywiste jest, że dzisiejszy przemysł motoryzacyjny jest silnie uzależniony od przemysłu elektronicznego. 19 września, podczas targów Evertiq Expo w Göteborgu, wiele firm związanych z sektorem motoryzacyjnym będzie obecnych jako wystawcy, odwiedzający i prelegenci. Na scenie WireFlow z siedzibą w Göteborgu omówi różne możliwości biznesowe i wyzwania związane z recyklingiem i ponownym wykorzystaniem akumulatorów EV. W dalszej części dnia na scenie pojawi się STMicroelectronics, aby zbadać ewolucję węglika krzemu (SiC) w ramach trendu e-mobilności, koncentrując się na jego wpływie na rozwój rynku pojazdów elektrycznych, wydajność układu napędowego i nowe zastosowania motoryzacyjne.