Scanway z rekordem - 3,8 mln zł przychodów w II kwartale 2024 r.
Scanway opublikowała wyniki za II kwartał 2024 roku. Firma osiągnęła dodatni poziom na wszystkich kluczowych poziomach rentowności. W tym rekordowe 3,8 mln zł przychodów ogółem. Oznacza wzrost o 115% rok do roku.
Wysoki poziom przychodów jest spowodowany znacznych rozwojem linii Space, która wygenerowała 3,1 milionów euro przychodów. Scanway radzi sobie coraz lepiej na rynkach międzynarodowych. W maju firma zdobyła zamówienia o wartości 1,7 miliona euro od firmy Nara Space Technolody. Z kolei w lipcu kolejne zlecenie dla Marble Imaging o wartości 3,2 milionów euro.
“Z dużą satysfakcją przedstawiamy wyniki, rekordowego w historii Scanway kwartału, w którym zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, to linia kosmiczna odpowiadała już za większość wygenerowanych przychodów. Jest to konsekwencja istotnych kontraktów, jakie zawarliśmy na przestrzeni ostatnich miesięcy, odpowiednio z Nara Space Technology z Korei Płd. o wartości 1,7 mln euro, gdzie pierwsza transza płatności jest już uwzględniona w przychodach II kwartału, a także z Marble Imaging z Niemiec o wartości 3,2 mln euro, gdzie finansowanie zapewniane jest przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA, a spodziewany wpływ na przychody do końca roku to ok. 1,6 mln euro. Z powodzeniem dywersyfikujemy więc źródła przychodów w linii kosmicznej, gdzie środki pozyskujemy zarówno od podmiotów komercyjnych, jak i instytucji w postaci ESA, a w czerwcu br. rozpoczął się przetarg na krajowy program Camila, w którym również zamierzamy złożyć proposal z uwzględnieniem wartości dodanej, jaką Scanway jest w stanie wnieść do projektu poprzez zaawansowane instrumenty optyczne. To duży program o wartości kilkudziesięciu milionów euro, który przewiduje partycypację ze strony polskich podmiotów na poziomie nie mniejszym niż 70% – powiedział Jędrzej Kowalewski, Prezes Zarządu Scanway S.A.
Równolegle do linii kosmicznej rozwijana jest również druga biznesowa - Industry. Tutaj też firma notuje zyski. W II kwartale Scanway zdążyła zakończyć dwa wdrożenia przemysłowe - u czołowego producenta wyrobów oponiarskich na świecie oraz w polskim oddziale wiodącego amerykańskiego koncernu produkcyjno-handlowego.
Przychody Scanway głównie za projekt PIAST i EagleEye w II kwartale 2024 r. wyniosły 3,8 milionów euro. Oznacza to wzrost w ujęciu rok do roku o 115%. W tym okresie EBITDA wyniosła 1,5 mln zł. W tym samym okresie rok wcześniej było to zaledwie 0,3 mln zł. Spółka zanotowała zysk netto w wysokości 1,2 mln zł w porównaniu do 0,2 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody ogółem w I półroczu wyniosły 5,3 mln zł, co oznacza wzrost o 133% względem poprzedniego roku.
“Zawierane przez nas kontrakty są zgodne z kierunkiem strategicznym rozwoju Scanway, w którym koncentrujemy się przede wszystkim na pozyskiwaniu projektów konstelacyjnych w celu zabezpieczenia naszego pipeline zamówień w kolejnych latach – spodziewamy się powtarzalnych zamówień od naszych partnerów jeszcze przed wyniesieniem satelitów demonstracyjnych. Ponadto skupiamy się na dostarczaniu do rynku coraz większych instrumentów obrazujących, co w przyszłości pozwoli na zagospodarowanie kolejnej części rynku kosmicznego, obejmującego segment satelitów klasy mini od 200 do 600 kg. Projekty z Nara Space Technology i z Marble Imaging mają planowo zakończyć się powstaniem konstelacji, a teleskopy dla Marble Imaging mają mieć średnicę zwierciadła o rozmiarze około 400-450 mm, to dwukrotnie więcej niż największy w historii Polski satelita EagleEye i teleskop SOP200, jaki do niego dostarczyliśmy o zwierciadle 200 mm. Wciąż czekamy na wyniesienie tego mikrosatelity na rakiecie Falcon-9 od SpaceX w ramach misji Transporter-11, oczekujemy, że udany start będzie miał duży wpływ na proces pozyskiwania przez nas kolejnych szans sprzedażowych. Pozytywny wpływ startów na tego rodzaju rozmowy biznesowe zauważamy już po lipcowym starcie europejskiej rakiety nośnej Ariane-6. Zdjęcia, jakie wykonał nasz system kamer, obiegły praktycznie cały świat i jesteśmy tego beneficjentem” – skomentował Mikołaj Podgórski, COO i współzałożyciel Scanway.