Niemcy świętują — UE na tak dla wsparcia inwestycji Northvoltu
To kolejny duży krok dla Northvoltu. Plany szwedzkiej firmy dotyczące budowy fabryki baterii do samochodów elektrycznych w pobliżu Heide pokonały kolejną ważną przeszkodę. Komisja Europejska w Brukseli zatwierdziła dotacje i gwarancje rządów federalnych i stanowych o łącznej wartości 902 mln euro.
We wstępnym oświadczeniu federalny minister gospodarki Habeck, cytowany przez agencję dpa, powiedział, że jest bardzo, bardzo zadowolony z zatwierdzenia tego kroku.
Northvolt planuje bowiem produkować ogniwa akumulatorowe do samochodów elektrycznych w fabryce na zachodnim wybrzeżu Szlezwiku-Holsztynu od 2026 roku. Jak podawał wcześniej Evertiq, oczekuje się, że inwestycja o wartości 4,5 mld euro przyniesie 3 000 miejsc pracy.
Według doniesień medialnych, firma zainwestowała już około 100 milionów euro z własnych środków w projekt w Heide. Oprócz fabryki baterii ma jednak powstać również zakład recyklingu starych akumulatorów ze zużytych samochodów elektrycznych.
Zdaniem rzecznika firmy, pozytywna decyzja Komisji Europejskiej w sprawie pomocy państwa jest nie tylko przełomowa dla projektu relokacji Northvoltu w Heide, ale także dla europejskiego przemysłu ogniw akumulatorowych. Firma oczekuje teraz na decyzje władz miejskich w ramach trwającego procesu planowania przestrzennego.
Prezydent Szlezwika-Holsztynu, Daniel Günther podkreślił w rozmowie z agencją dpa, że budowa fabryki Northvolt ma ogromne znaczenie w zakresie polityki przemysłowej i klimatycznej, nie tylko dla Szlezwika-Holsztynu, ale również dla całych Niemiec. Wzmocniłoby to konkurencyjność Niemiec i ułatwiłoby drogę w kierunku suwerenności energetycznej i odejścia od paliw kopalnych.
Jak poinformowała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager, środki te, o łącznej wartości 902 mln euro, są pierwszą zatwierdzoną pomocą indywidualną, która ma zapobiec przeniesieniu inwestycji do kraju spoza Europy. Umożliwia ona Niemcom wsparcie budowy zakładu. Będzie to ważny wkład w realizację ambitnych celów klimatycznych Europy, przy jednoczesnym zachowaniu uczciwych warunków konkurencji na rynku wewnętrznym.
Rząd federalny i rządy krajów związkowych dotują projekt kwotą około 700 milionów euro. Ponadto przyznano gwarancje na kolejne 202 miliony euro. Około 564 mln euro zostanie natomiast zapewnionych przez rząd federalny, a do 137 mln euro przez rząd stanowy.