Ruszyła budowa wspólnej fabryki Volvo i Northvolt
Budowa wspólnej gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych Volvo Cars i Northvolt w szwedzkim Göteborgu została już oficjalnie rozpoczęta, a kamień węgielny uroczyście wmurowany. Po jej ukończeniu będzie ona jedną z największych w Europie, zatrudniającą ponad 3 000 pracowników i mogącą produkować akumulatory na potrzeby niemal pół miliona samochodów rocznie, czytamy w komunikacie.
Latem Novo Energy, spółka joint venture, uzyskała pozwolenie środowiskowe dla nowego zakładu, a w sierpniu Miejska Komisja Planowania w Göteborgu zatwierdziła pozwolenie na budowę pierwszej fazy przedsięwzięcia, obejmującej 130 000 mkw. W budynku znajdzie się pierwsza linia produkcyjna, której uruchomienie zaplanowano na koniec 2026 roku.
"Gigafabryka Novo Energy będzie punktem zwrotnym dla zielonej transformacji. Łączy w sobie wszystko - ważną technologię, nowoczesny przemysł i tysiące miejsc pracy w dobrych warunkach. To czyni Göteborg lepszym" – mówi Jonas Attenius, burmistrz Göteborga, w komunikacie prasowym.
Podkreślono, że działalność badawczo-rozwojowa Novo Energy w Lindholmen również rozwija się w szybkim tempie. To tam specjaliści i inżynierowie opracowują akumulatory przyszłości dla samochodów Volvo i Polestar.
Po ukończeniu inwestycji, nowa gigafabryka baterii w Göteborgu będzie miała potencjalną roczną zdolność produkcyjną ogniw do 50 gigawatogodzin (GWh).
"To dla nas wielki dzień, prawdziwy kamień milowy. Jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy przyczynili się do tego wydarzenia na wiele sposobów. Know-how i innowacje, które istnieją tutaj w Göteborgu, są fantastyczne. W krótkim czasie udało nam się zwiększyć zatrudnienie do 200 osób, ale musimy dalej szybko rosnąć i skalować działalność wraz z rozwojem całej branży" – mówi Adrian Clarke, dyrektor generalny Novo Energy.