Gwałtowny wzrost cen wyświetlaczy impulsem do zakupów
TrendForce przewiduje, że globalne dostawy telewizorów w 2Q23 osiągną 46,63 mln sztuk, co oznaczałoby wzrost o 7,5% w ujęciu kwartalnym i 2% wzrost rok do roku.
Analitycy TrendForce oceniają, że wzrost dostaw wyniknął przede wszystkim z silnego tempa gromadzenia zapasów przez chińskie marki z powodu festiwalu zakupów e-commerce 618, który odbywa się 18 czerwca. Wskazano, że przyczyniła się do tego również przekraczająca oczekiwania sprzedaż zagraniczna niektórych chińskich marek. Jest to pierwszy wzrost w ujęciu rok do roku zaobserwowany od siedmiu ostatnich kwartałów, co oznacza, że zapasy kanałów powróciły do prawidłowego poziomu po dłuższym okresie pozbywania się zapasów. Marki będą jednak nadal dostosowywały swoje zapasy do wahań popytu. Przewiduje się, że w trzecim kwartale, który jest z reguły szczytem sezonu gromadzenia zapasów, dostawy telewizorów wzrosną o 13,5% w ujęciu kwartalnym, osiągając łącznie 52,92 mln sztuk.
Producenci wyświetlaczy nadal stosują strategię opartą na popycie - rygorystycznie kontrolując tempo produkcji - pomimo tego, że ekrany telewizyjne o przekątnej 55 cali i mniejszej stały się rentowne już w czerwcu. Strategia ta ma jednak na celu utrzymanie rosnącego trendu cen wyświetlaczy telewizyjnych aż do szczytu sezonu magazynowego, który nastąpi w trzecim kwartale. Mimo wszystko, obecny popyt ze strony użytkowników końcowych wciąż wydaje się ograniczany przez wysoką inflację, a większość popytu konsumenckiego nadal skoncentrowana na tanich modelach. TrendForce sugeruje, że ze względu na rozbieżność między cenami wyświetlaczy, a cenami sprzedaży dla użytkowników końcowych, marki będą dążyły do maksymalizacji zysków poprzez zapobiegawcze gromadzenie zapasów w celu obniżenia kosztów produkcji. W rezultacie tempo wzrostu globalnej sprzedaży telewizorów w czwartym kwartale może spowolnić i wynieść 4,5%, czyli około 55,13 mln sztuk. Oznacza to spadek o 5,1% w stosunku do początkowych planów wysyłkowych marek na początku roku.
Hisense ustanawia rekord sprzedaży w jednym kwartale na poziomie 7,25 miliona sztuk
Promocyjne ceny telewizorów o przekątnej od 32 do 75 cali podczas chińskiej wyprzedaży 618 wzrosły o 10-20% w porównaniu z cenami podczas zeszłorocznego wydarzenia Double 11. W dużej mierze przyczynił się do tego ciągły wzrost cen wyświetlaczy. Marki oferowały zniżki na 85-calowe lub większe telewizory, aby utrzymać wzrost sprzedaży. W rezultacie chińskie marki zwiększyły dostawy w II kwartale, aby przejąć większy udział w rynku podczas wydarzenia 618 - dostawy Hisense i TCL w II kwartale wzrosły odpowiednio o 21,2% i 19,7%.
Hisense pobił rekord dostaw w jednym kwartale, osiągając 7,25 miliona sztuk, co stanowi wzrost o 33,3% rok do roku. I tu trzeba podkreślić, że ogólne wyniki Hisense wyróżniają się jako najbardziej imponujące wśród wszystkich marek telewizorów.
Marka | 2Q23 | Q/Q | R/R |
Samsung | 8,000 | -13.0% | -4.8% |
Hisense | 7,250 | 21.2% | 33.3% |
TCL | 6,200 | 19.7% | 21.6% |
LGE | 4,990 | -12.3% | -6.7% |
Xiaomi | 2,290 | 1.8% | -23.4% |
Others | 17,897 | 18.8% | -3.0% |
Total | 46,627 | 7.5% | 2.0% |