GigafactoryX od Impact Clean Power Technology coraz bliżej
Polska spółka z Grupy Grenevia zaprezentowała wizualizację GigafactoryX, czyli wielkoskalowej fabryki baterii dedykowanych pojazdom elektrycznym i magazynom energii. Za projekt odpowiada pracownia architektoniczna Medusa Group.
W lutym Evertiq pisał, że Impact zamówił linię produkcyjną do GigafactoryX, którą wdroży Teamtechnik Production Technology.Teraz polska firma zdradziła więcej szczegółów dotyczących tej wyczekiwanej inwestycji.
„Projekt GigafactoryX to kolejny wielki krok w rozwoju Impact Clean Power Technology. Pierwszy etap inwestycji pozwoli na już w przyszłym roku zwiększyć moce produkcyjne do poziomu 1,2GWh rocznie, dzięki czemu zagwarantujemy bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla -wiodących światowych marek, -, które są naszymi partnerami. Docelowo, w 2027 roku, produkcja osiągnie poziom 4GWh rocznie. Powstanie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym w Europie dostawcą baterii dla branży e-mobility, a to wszystko w oparciu o polskie rozwiązania” – mówił Bartek Kras, prezes zarządu Impactu, w komunikacie prasowym. „Dodatkowo niezwykle istotny jest dla nas fakt, że nowy zakład został zaprojektowany w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.”
Impact podkreśla, że powstanie fabryki zwiększy moce produkcyjne firmy do poziomu1,2GWh w 2024 i ponad 4 GWh rocznie w 2027 roku. Osiągnięcie takich zdolności produkcyjnych pozwoli na wytwarzanie ważącego nawet 500 kg systemu bateryjnego dla e-mobility i energetyki co 11 minut. Należy podkreślić, że wytwarzane systemy zasilania będą oparte o ogniwa litowo-jonowe w technologiach: LTO (tytanowej), baterie LFP (żelazowo-fosforowej) i baterie NMC (niklowo-manganowej).
Powierzchnia wielkoskalowego zakładu w Pruszkowie będzie docelowo wynosiła 16 300 m2. W obiekcie będzie znajdowała się przestrzeń testowania baterii, a także zaawansowane centrum badawczo-rozwojowe.
„Dzięki wysokiemu zautomatyzowaniu procesów podnosimy nie tylko wydajność produkcji, ale również jakość wyprodukowanych baterii. Efektem zastosowanych technologii będzie szybki cykl montażu pojedynczej baterii, który wyniesie jedynie 11 minut. Ma to ogromne znaczenie w obliczu rosnącej popularności e-mobilności i prognoz zakładających wzrost popytu na systemy bateryjne w Europie – mówił w komunikacie Bartek Kras. "Nasza kooperacja z Teamtechnik to modelowy przykład współpracy i osiągania synergii przez spółki będące częścią TDJ. Połączenie w ramach jednej grupy naszych kompetencji i potencjału rozwoju, umożliwia nam uzyskanie istotnych przewag rynkowych. Wsparcie zarówno TDJ, jak i Grenevii, jest istotnym wsparcie dla rozwoju i skalowania biznesu.”
Evertiq wysłał zapytanie do Impactu, czy inwestycja idzie zgodnie z harmonogramem i czy rozpoczęto już proces rekrutacji, jednak nie uzyskał jeszcze odpowiedzi.