reklama
reklama
reklama
© Famed
Biznes |

Polski wytwórca sprzętu medycznego rośnie w siłę

Założony w 1947 roku w Żywcu Famed zanotował w minionym roku zarówno wzrost sprzedaży, jak i przychodów. Przyczyniła się do tego nie tylko zwiększona ilość zamówień z Polski, ale również z innych krajów Europy oraz z regionu Azji i Pacyfiku.

Niezmiennie jednak to Polska jest najlepszym rynkiem dla Famedu, który generuje ok. 1/3 przychodów firmy z Żywca. Eksport realizowany jest do 113 krajów, tutaj zanotowano największy wzrost. 46% ogólnej sprzedaży w 2022 roku dotyczyło jednak rynku europejskiego (regiony CEE, WE, CIS). 

Wypracowanie takiego wyniku w Europie może zaskakiwać, bowiem osiągnięto go pomimo decyzji o zaprzestaniu współpracy z dystrybutorami z Rosji. Jak podkreśla firma w komunikacie prasowym, Famed aktywnie włączył się w pomoc dla Ukrainy i utrzymuje kontakty handlowe z partnerami w tym kraju. 

Eksport firmy z Żywca obejmuje również kraje pozaeuropejskie. Tutaj niemal dwukrotny wzrost przychodów odnotowano w regionie Dalekiego Wschodu, głównie za sprawą kontraktów zrealizowanych w Pakistanie, Chinach, Indiach i Tajlandii. 

„Dobry wynik w Europie ma dla nas duże znaczenie. Po pandemii jeszcze mocniej ukierunkowaliśmy naszą strategię na ten region. Motywacją była chęć uniezależnienia się od wahnięć rynkowych będących efektem zjawisk z jakimi mamy obecnie do czynienia w skali makro, np. zamykaniem się krajów na zagraniczne produkty czy wysokimi kosztami logistyki. Jednym z naszych głównych filarów pozostaje rejon Europy Środkowej z Czechami i Słowacją na czele. W obu krajach rozpoczęliśmy sprzedaż bezpośrednią.” – mówił w komunikacie prasowym Marek Suczyk, wiceprezes Famed Żywiec. 

Wyniki wypracowane w 2022 roku przez Famed przyczyniły się do umocnienia jego pozycji w Europie. Był to kolejny rok, w którym firma z Żywca zanotowała wzrost oraz kolejny rok, w którym przekroczono przyjęte założenia budżetowe. Warto podkreślić, że przychody ze sprzedaży przekroczyły 93,5 mln zł, czyli wzrosły o  ponad 7 mln zł (8 proc.) rok do roku. 

„Utrzymaliśmy rentowność działalności na stosunkowo wysokim poziomie, zarówno w odniesieniu do EBITDA jak i wyniku netto. Pomimo wysokiej inflacji udało nam się uniknąć nadmiernego wzrostu zarówno kosztów produkcji jak i administracyjnych.” – mówił w komunikacie prasowym Paweł Tomala, wiceprezes i dyrektor finansowy Famed Żywiec. 

W tym roku Famed chce zweryfikować potencjał Ameryki Łacińskiej. W 2022 roku sprzedaż w regionie LATAM przyniosła jednie 4% przychodów, ale polska firma chce się tam dalej rozwijać. Na ten moment otwarto już przedstawicielstwo w Kolumbii. 


Załaduj więcej newsów
© 2024 Evertiq AB December 19 2024 15:25 V23.4.1-1