reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Analizy |

Ogromny wzrost globalnej sprzedaży NEV

Według najnowszych badań TrendForce, globalna sprzedaż pojazdów napędzanych nowymi energiami (NEV) wzrosła o 63,6% rok do roku, osiągając w 2022 roku poziom 10,65 mln sztuk.

Na ten wynik, złożyła się sprzedaż sprzedaż pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV), która wyniosła 7,89 mln sztuk i odnotowała stopę wzrostu w ujęciu rocznym na poziomie 68,7%; a także sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) na poziomie 2,74 mln sztuk, która w ujęciu rocznym wzrosła o 50,8%. 

Chiny i Europa Zachodnia pozostały dwoma największymi regionalnymi rynkami NEV pod względem sprzedaży pojazdów w 2022 r. Jednak różnica między nimi jeszcze bardziej się zwiększyła, jeśli podchodzi o procentowy udział w rocznej, globalnej sprzedaży. 

BEV wciąż goni Teslę w udziale w rynku pojazdów BEV, oferując modele w niskich cenach

Na szczycie rynku pojazdów BEV pozostaje Tesla. Amerykański koncern odnotował najwyższą sprzedaż tego typu pojazdów w 2022 roku. Jednak udział Tesli w rynku spadł do 16,6%. Chiński BYD natomiast w tym samym roku zwiększył swój udział w rynku BEV do 11,5% i zmniejszył różnicę w stosunku do Tesli do zaledwie ok. 5%. BYD może zawdzięczać wzrost głównie swojemu popularnemu elektrycznemu subkompaktowemu hatchbackowi o nazwie Dolphin. Model ten jest bardzo przystępny cenowo i stanowił 23% sprzedaży BEV firmy BYD w 2022 roku. 

W 2023 roku Tesla i BYD przyjęły zauważalnie różne strategie. Tesla obniżyła ceny pojazdów we wszystkich regionach, w których działa. Z kolei firma BYD podjęła wyzwanie, jakim jest ugruntowanie swojej pozycji w segmencie high-end rynku BEV poprzez stworzenie luksusowej marki samochodów o nazwie "YangWang". 

Patrząc na ranking 10 najlepszych marek BEV według sprzedaży pojazdów na rok 2022, to widzimy, że nastąpiły pewne zmiany w stosunku do poprzedniego roku na miejscach od 5. do 10. Ora, XPENG i Renault wypadły z top 10. Z kolei po raz pierwszy w dziesiątce znalazło się BMW i zajęła 9. miejsce. Niemiecki koncern wynik ten zawdzięcza podwojeniu sprzedaży BEV.

BYD pozostał liderem w sprzedaży PHEV w 2022 r.

Na szczycie rankingu poświęconemu rynkowi PHEV w 2022 roku, znalazł się BYD. Chiński koncern samochodowy osiągnął wynik 946 000 sztuk, a także zanotował ogromny 247% wzrost rok do roku. Również gwałtownie zwiększył się udział BYD w runku, wzrastając do 34,5%. 

Inne marki PHEV nie były w stanie znacząco podnieść swoich udziałów w rynku w 2022 roku. Pozycje rankingowe marek samochodów luksusowych jak BMW i Mercedes-Benz pozostały bez zmian. W zestawieniu wypadło stosunkowo dobrze Li Auto. Do wskoczenia na 5. pozycję przyczyniło się rozszerzenie oferty. Dzięki wzrostowi sprzedaży swoich PHEV w USA 7. miejsce zajął Jeep. Z kolei Volvo, Volkswagen i Toyota zanotowały spadek sprzedaży i udziału w rynku. Audi, które zajęło 7. miejsce w rankingu z 2021 roku, wypadło z grupy Top 10 w 2022 roku. 

TrendForce twierdzi, że choć w 2022 roku sprzedaż PHEV w Chinach podwoiła się, to w tym samym roku rynek europejski odnotował spadek. Jeśli chodzi o rok 2023, sprzedaż PHEV na poszczególnych rynkach regionalnych będzie zależała od strategii poszczególnych marek.

TrendForce wskazuje również, że producenci samochodów systematycznie poprawiają płynność i wydajność produkcji pojazdów. Wraz ze stopniowym zanikaniem skutków pandemii COVID-19, pojawia się zwiększone zapotrzebowanie ze strony konsumentów na mobilność związaną z pracą i wypoczynkiem. Trend ten bezpośrednio przełoży się na wzrost sprzedaży samochodów. Z drugiej strony, globalna inflacja, rosnące stopy procentowe i ostatnia fala zwolnień w firmach nie pozostają bez wpływu na tegoroczne zaufanie konsumentów i ich wybory.

MiejsceBEV Udział w rynkuPHEVUdział w rynku
1Tesla16.6%BYD34.5%
2BYD11.5%BMW7.3%
3SGMW7.6%Mercedes-Benz6.7%
4Volkswagen4.2%Volvo5.1%
5GAC Aion3.5%Li Auto4.9%
6Cherry2.9%Volkswagen3.5%
7Hyundai2.5%Jeep3.3%
8Chang'an Automobile2.4%Toyota3.0%
9BMW2.2%Kia2.8%
10MG2.1%Lynk & co2.6%
TOP 10 marek BEV i PHEV na świecie według udziału w rynku sprzedaży pojazdów w 2022 roku

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
July 23 2024 01:29 V22.5.13-2