Ogromny wzrost globalnej sprzedaży NEV
Według najnowszych badań TrendForce, globalna sprzedaż pojazdów napędzanych nowymi energiami (NEV) wzrosła o 63,6% rok do roku, osiągając w 2022 roku poziom 10,65 mln sztuk.
Na ten wynik, złożyła się sprzedaż sprzedaż pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV), która wyniosła 7,89 mln sztuk i odnotowała stopę wzrostu w ujęciu rocznym na poziomie 68,7%; a także sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) na poziomie 2,74 mln sztuk, która w ujęciu rocznym wzrosła o 50,8%.
Chiny i Europa Zachodnia pozostały dwoma największymi regionalnymi rynkami NEV pod względem sprzedaży pojazdów w 2022 r. Jednak różnica między nimi jeszcze bardziej się zwiększyła, jeśli podchodzi o procentowy udział w rocznej, globalnej sprzedaży.
BEV wciąż goni Teslę w udziale w rynku pojazdów BEV, oferując modele w niskich cenach
Na szczycie rynku pojazdów BEV pozostaje Tesla. Amerykański koncern odnotował najwyższą sprzedaż tego typu pojazdów w 2022 roku. Jednak udział Tesli w rynku spadł do 16,6%. Chiński BYD natomiast w tym samym roku zwiększył swój udział w rynku BEV do 11,5% i zmniejszył różnicę w stosunku do Tesli do zaledwie ok. 5%. BYD może zawdzięczać wzrost głównie swojemu popularnemu elektrycznemu subkompaktowemu hatchbackowi o nazwie Dolphin. Model ten jest bardzo przystępny cenowo i stanowił 23% sprzedaży BEV firmy BYD w 2022 roku.
W 2023 roku Tesla i BYD przyjęły zauważalnie różne strategie. Tesla obniżyła ceny pojazdów we wszystkich regionach, w których działa. Z kolei firma BYD podjęła wyzwanie, jakim jest ugruntowanie swojej pozycji w segmencie high-end rynku BEV poprzez stworzenie luksusowej marki samochodów o nazwie "YangWang".
Patrząc na ranking 10 najlepszych marek BEV według sprzedaży pojazdów na rok 2022, to widzimy, że nastąpiły pewne zmiany w stosunku do poprzedniego roku na miejscach od 5. do 10. Ora, XPENG i Renault wypadły z top 10. Z kolei po raz pierwszy w dziesiątce znalazło się BMW i zajęła 9. miejsce. Niemiecki koncern wynik ten zawdzięcza podwojeniu sprzedaży BEV.
BYD pozostał liderem w sprzedaży PHEV w 2022 r.
Na szczycie rankingu poświęconemu rynkowi PHEV w 2022 roku, znalazł się BYD. Chiński koncern samochodowy osiągnął wynik 946 000 sztuk, a także zanotował ogromny 247% wzrost rok do roku. Również gwałtownie zwiększył się udział BYD w runku, wzrastając do 34,5%.
Inne marki PHEV nie były w stanie znacząco podnieść swoich udziałów w rynku w 2022 roku. Pozycje rankingowe marek samochodów luksusowych jak BMW i Mercedes-Benz pozostały bez zmian. W zestawieniu wypadło stosunkowo dobrze Li Auto. Do wskoczenia na 5. pozycję przyczyniło się rozszerzenie oferty. Dzięki wzrostowi sprzedaży swoich PHEV w USA 7. miejsce zajął Jeep. Z kolei Volvo, Volkswagen i Toyota zanotowały spadek sprzedaży i udziału w rynku. Audi, które zajęło 7. miejsce w rankingu z 2021 roku, wypadło z grupy Top 10 w 2022 roku.
TrendForce twierdzi, że choć w 2022 roku sprzedaż PHEV w Chinach podwoiła się, to w tym samym roku rynek europejski odnotował spadek. Jeśli chodzi o rok 2023, sprzedaż PHEV na poszczególnych rynkach regionalnych będzie zależała od strategii poszczególnych marek.
TrendForce wskazuje również, że producenci samochodów systematycznie poprawiają płynność i wydajność produkcji pojazdów. Wraz ze stopniowym zanikaniem skutków pandemii COVID-19, pojawia się zwiększone zapotrzebowanie ze strony konsumentów na mobilność związaną z pracą i wypoczynkiem. Trend ten bezpośrednio przełoży się na wzrost sprzedaży samochodów. Z drugiej strony, globalna inflacja, rosnące stopy procentowe i ostatnia fala zwolnień w firmach nie pozostają bez wpływu na tegoroczne zaufanie konsumentów i ich wybory.
Miejsce | BEV | Udział w rynku | PHEV | Udział w rynku |
1 | Tesla | 16.6% | BYD | 34.5% |
2 | BYD | 11.5% | BMW | 7.3% |
3 | SGMW | 7.6% | Mercedes-Benz | 6.7% |
4 | Volkswagen | 4.2% | Volvo | 5.1% |
5 | GAC Aion | 3.5% | Li Auto | 4.9% |
6 | Cherry | 2.9% | Volkswagen | 3.5% |
7 | Hyundai | 2.5% | Jeep | 3.3% |
8 | Chang'an Automobile | 2.4% | Toyota | 3.0% |
9 | BMW | 2.2% | Kia | 2.8% |
10 | MG | 2.1% | Lynk & co | 2.6% |