NCAB z dumą raportuje o stabilnym kwartale
"Pomimo burzliwego otoczenia makroekonomicznego i globalnego spowolnienia gospodarczego, jesteśmy dumni, że możemy zgłosić stabilny kwartał." – mówi Peter Kruk, prezes i dyrektor generalny NCAB Group AB.
Sprzedaż netto w czwartym kwartale 2022 r. wzrosła o 5% do 1,02 mld SEK (ok. 440 mln zł), w porównaniu z 976,6 mln SEK (420,67 zł) w tym samym okresie ubiegłego roku. Nabór zamówień spadł jednak o 5% do 1 mld SEK (430 mln zł), w porównaniu z 1,06 mld SEK (460 mln zł) osiągniętych w 4Q21. Firma zaznacza jednak, że nabór zamówień w 2021 roku był nienormalnie wysoki ze względu na wydłużający się czas realizacji.
EBITA w czwartym kwartale wzrosła o 17% do 141 mln SEK (ok. 60,73 mln zł) ze 121 mln SEK (52,12 mln zł), co oznacza marżę EBITA na poziomie 13,7% (12,4%). Zysk po opodatkowaniu w czwartym kwartale wyniósł 71,3 mln SEK (30,71 mln zł), w porównaniu do 75,7 mln SEK (32,61 mln zł).
"Pomimo burzliwego otoczenia makro i globalnego spowolnienia gospodarczego, jesteśmy dumni, że możemy zaraportować stabilny kwartał. Sprzedaż netto wciąż rosła, podobnie jak marże, a dodatkowo mieliśmy również silny przepływ gotówki. To daje nam doskonałą pozycję wyjściową na rok 2023.” – mówi Peter Kruk, prezes i dyrektor generalny, NCAB Group AB.
CEO mówi dalej, że po siedmiu do ośmiu kwartałach bardzo silnego wzrostu na globalnym rynku PCB, w tym kwartale firma zauważyła pewne oznaki wyhamowania, zaś problemy z łańcuchem dostaw w ostatnich latach doprowadziły do akumulacji zapasów na kilku poziomach, które obecnie są redukowane.
„Jednak generalnie nastroje wśród klientów NCAB pozostają pozytywne, a popyt jest stabilny." – mówi Peter Kruk. Większość klientów firmy działa w zastosowaniach przemysłowych, a NCAB ma bardzo małą ekspozycję na produkty konsumenckie i inne segmenty, które działają na bardziej cyklicznych rynkach.
Całoroczna sprzedaż netto wzrosła o 38% do 4,45 mld SEK (1,92 mld zł), w porównaniu z 3,21 mld (1,38 mld zł) w 2021 r. EBITA w 2022 roku wzrosła do 630,9 mln SEK (271,76 mln zł), w porównaniu do 406,1 mln SEK (174,93 mln zł). Zysk po opodatkowaniu wyniósł 417,1 mln SEK (179,66 mln zł), co stanowi wyraźny wzrost z 285,3 mln SEK (122,9 mln zł) w 2021 roku.
"Pozostajemy pewni co do przyszłości. Mamy silną pozycję finansową, doskonały wynik i dobry przepływ gotówki. Większość naszych klientów jest pozytywnie nastawiona do swojej sytuacji w zakresie zamówień i możliwości przyszłego wzrostu. Mamy dobry miks krajów, regionów i branż oraz ogólnie rzecz biorąc, niskie udziały w rynku" – podsumowuje Peter Kruk.