reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© PixabayEvpnaso
Przemysł elektroniczny |

300 osób zostanie zwolnionych w bielskiej fabryce silników

Postępująca elektryfikacja, decyzja Komisji Europejskiej o wprowadzeniu regulacji dotyczących zerowej emisji spalin, a także spadek zamówień zaczęły odbijać się na części branży motoryzacyjnej. W ciężkiej sytuacji znalazła się fabryka silników FCA Powertrain w Bielsku-Białej należąca do Stellantis.

W fabryce silników FCA Powertrain w Bielsku-Białej produkowane są Turbo Diesle Multijet 1.3, dwucylindrowe benzynowe TwinAir 0.9 l, ekologiczne silniki benzynowe turbo: 3-cylindrowe o pojemności 1.0 litra oraz 4-cylindrowego o pojemności 1.3 litra – przeznaczone m.in. do Fiata 500, Pandy czy Jeepa Renagade. 

W 2021 roku w zakładzie w Tychach zatrudnionych było 1194 osób, czytamy na stronie Fiat Chrysler Automotive. Przychody fabryki w 2021 roku wyniosły 2,3 mld zł, a wartość eksportu osiągnęła 1 mld zł. Jest to również pierwsza fabryka FCA na świecie, która osiągnęła poziom Gold w World Class Manufacturing. 

Sytuacja zaczęła jednak się zmieniać. Obecnie zatrudnionych jest jednak nieco ponad 800 pracowników, a w poniedziałek, 20 lutego, zarząd bielskiego  FCA Powertrain zawiadomił organizacje związkowe o zamiarze przeprowadzania zwolnień grupowych oraz rozpoczął przewidziane ustawą konsultacje tego zamiaru – informuje NSZZ Solidarność Fiat Auto Poland S.A. Rozmowy powinny dotyczyć możliwości uniknięcia lub zmniejszenia skali zwolnień, a także związanych z tym spraw pracowniczych. Porozumienie powinno być zawarte w ciągu najbliższych 20 lat.  

W otrzymanym przez organizacje związkowe zawiadomieniu FCA Powertrain poinformował o zwolnieniach grupowych, które mają objąć około 300 pracowników (z nieco ponad ośmiuset zatrudnionych), w tym 290 bezpośrednio i pośrednio produkcyjnych. 

„W wyniku wprowadzenia przez Komisje Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE” – czytamy przytoczony przez NSZZ Solidarność Fiat Auto Poland S.A. powód zwolnień z otrzymanego zawiadomienia.

Zwolnienia grupowe mają zostać przeprowadzone do końca czerwca 2023 roku. 

„Już w sobotę rozpoczynamy rozmowy. Będziemy analizować nie tylko zakres zwolnień, ale też propozycje pracodawcy dotyczące sposobu restrukturyzacji, w tym także przedstawiony nam pakiet ochrony miejsc pracy.” – mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca międzyzakładowej NSZZ Solidarność FCA Poland – „Od ponad dziesięciu lat nie mieliśmy tak dużych zwolnień w spółkach objętych naszą działalnością związkową.”

Rzeczpospolita napisała we wtorek, że część pracowników z fabryki w Bielsku-Białej  otrzyma możliwość przejścia do fabryki Stellantisa w Tychach lub w Gliwicach, gdzie budowane są m.in. Fiaty 500 i Jeepy Avenger.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama