Przemysł elektroniczny |
Drastyczna zmiana myślenia o produkcji w Chinach
Badanie 2010 OEM Survey, przeprowadzone przez Riverwood Solutions, wskazuje na fakt, iż w wyniku ostatnich zdarzeń w Foxconn, firmy OEM diametralnie zmieniły swoje nastawienie do zakupu usług EMS w krajach o taniej sile roboczej.
Riverwood Solutions przeprowadziło badanie, którym objęto managerów, zajmujących się organizacją operacji i/lub dostaw swojej firmy, pracujących w firmach OEM o skali obrotów od 1 mln USD do 100 mld USD. Respondenci badania wydali na dostawy w 2009 roku 100 mld USD.
Wnioski z badania Riverwood wskazują na znaczącą zmianę w porównaniu do ubiegłego roku w podejściu do odpowiedzialności społecznej OEM’ów:
- 14.3% respondentów uważa, iż koszt produktu jest najważniejszym czynnikiem w procesie oceny dostawcy EMS. Jeszcze w roku 2009 odpowiedziało tak 41% (!) biorących udział w badaniu.
- 40.9% badanych uważa, że niedoinwestowanie ze strony ich dostawcy EMS ujemnie wpłynęłoby na działalność ich firm. W roku 2009 uważało tak tylko 25% respondentów.
- 47.6% pytanych byłoby skłonnych zapłacić 2% więcej swojemu dostawcy, jeśli odsetek zwrotów byłby mniejszy o połowę. Pozytywną odpowiedź na to pytanie rok temu dało jedynie 23.5% badanych.
- 63.6% firm OEM planuje zatrudnienie własnych pracowników w bezpośredniej bliskości swoich dostawców EMS. W roku 2009 tylko 29.4% firm planowało takie kroki.
Komentując wyniki corocznego badania Riverwood Solutions Mike McNamara, CEO Flextronics, mówi: ‘Przez całe lata odbiorcy usług EMS mogli liczyć na bardzo niskie ceny za usługi produkcyjne ze względu na strukturę kosztów i praktyki operacyjne niektórych uczestników naszej branży. Zaszła jednak fundamentalna zmiana na terenie Chin, kreowana przez zmiany demograficzne i ekonomiczne, zwłaszcza na terenie Południowych Chin, wymuszająca na firmach EMS większe inwestycje w pracowników. Poza podwyżką podstawowego wynagrodzenia, aby przyciągnąć najlepszych pracowników, pracodawcy muszą więcej zainwestować w zdrowie pracowników, ich dobrobyt i warunki życia. Rosnące zainteresowanie odpowiedzialnością społeczną bez wątpienia wpłynie na zwiększenie kosztów ponoszonych przez firmy OEM, lecz z pewnością zaowocuje również zwiększeniem zaangażowania pracowników, ich produktywności i jakości’.
Mike McNamara kontynuuje: ‘Dane udostępnione przez Riverwood wydają się sugerować, iż nastąpiła zmiana w sposobie myślenia, z ‘najniższego możliwego kosztu’ do większej odpowiedzialności za sprawy socjalne i cały łańcuch dostaw. Myślę, że będzie to pozytywna zmiana dla klientów, pracowników i społeczności”.
’Tak dramatyczne zmiany w postawie wobec pewnych kwestii zaledwie w rok byłyby niewytłumaczalne, gdy nie szokujący, zewnętrzny bodziec, jaki wpłynął na cały system’ komentuje Ron Keith, CEO Riverwood Solutions. ‘Być może to właśnie fala negatywnych opinii o Foxconn na łamach prasy, która wylała się również na niektórych klientów OEM, może wytłumaczyć tak diametralną zmianę poglądów OEM na usługi EMS’.