Philips zredukuje 6000 miejsc pracy
Holenderska firma elektroniczna właśnie opublikowała swój raport za czwarty kwartał i wyniki roczne za 2022 r. W podsumowaniu uwzględniono również „plan tworzenia wartości o zrównoważonym wpływie”, w którym ogłoszono redukcję zatrudnienia.
Sprzedaż Grupy wyniosła 17,8 miliarda euro, przy porównywalnym spadku sprzedaży o 3%. Powodem spadku sprzedaży był szereg wyzwań operacyjnych i dostawczych, niższa sprzedaż w Chinach, konsekwencja akcji terenowej Respironics oraz wojny rosyjsko-ukraińskiej, stwierdza firma w swoim rocznym raporcie.
Dochód z działalności operacyjnej przyniósł stratę w wysokości 1,529 mld euro, głównie z powodu ujawnionej wcześniej niegotówkowej wartości firmy w wysokości 1,5 mld euro oraz odpisów z tytułu utraty wartości na badania i rozwój – w porównaniu do dochodu wynoszącego 553 mln euro w 2021 roku. Skorygowana EBITA wyniosła natomiast 1,318 mld euro, czyli 7,4% sprzedaży w porównaniu do 2,054 mld euro, czyli 12% sprzedaży w 2021 roku.
Wraz z raportem z czwartego kwartału i wynikami rocznymi za 2022 r. Philips przedstawił również swój „plan tworzenia wartości o zrównoważonym wpływie”, w ramach którego firma zamierza poprawić wyniki poprzez strategię ukierunkowanego wzrostu organicznego.
W rezultacie Philips zmieni swój model operacyjny na biznes typu end-to-end z pojedynczą odpowiedzialnością. Firmy będą wspierane przez to, co firma określa jako szczupłe funkcje centralne i silne organizacje zorientowane na klienta w krajach i regionach. Dzięki tej strategii Philips twierdzi, że „odpowiednio dopasuje” centralne funkcje, by zniwelować opóźnienia i relokować części swoich korporacyjnych działań innowacyjnych do przedsiębiorstw.
Oznacza to, że oprócz redukcji zatrudnienia o 4000 stanowisk, która została ogłoszona w październiku 2022 r. i już jest wdrażana zgodnie z planem, Philips zredukuje zatrudnienie o dodatkowe 6000 stanowisk na całym świecie do 2025 r. 3000 ma zostać zredukowanych jeszcze w 2023 r.
„Uproszczony model operacyjny sprawi, że Philips stanie się bardziej elastyczny i konkurencyjny, umożliwiając firmie dostarczanie bardziej znaczących innowacji dla klientów, pacjentów i konsumentów, kierując się jasną, ale ograniczoną liczbą wskaźników KPI. Równie ważna jest odchudzona i bardziej skoncentrowana organizacja Philipsa, które znacznie obniżą strukturę kosztów” – pisze firma w prezentacji planu.