reklama
reklama
© Toyota Przemysł elektroniczny |

Toyota rozpoczęła produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych w Wałbrzychu

Polska jest jedynym krajem w Europie, w którym Toyota wytwarza elektryczne przekładnie hybrydowe. Napędy piątej generacji z Wałbrzycha trafią do Toyoty Corolli produkowanej w zakładach w Wielkiej Brytanii i Turcji.

Jak podaje Toyota Motor Manufacturing Poland w komunikacie prasowym, nowe, elektryczne przekładnie hybrydowe charakteryzują się mniejszymi gabarytami oraz zwiększoną o 13% mocą silników elektrycznych, a tym samym większym udziałem napędu elektrycznego w układzie hybrydowym. Dzięki zmianom, obejmującym również produkowany w Wielkiej Brytanii silnik benzynowy o pojemności 1,8 l, auto dysponuje większą mocą i lepszymi osiągami przy takiej mniejszej emisji CO2. Łączna moc napędu hybrydowego 1.8 wynosi 140 KM. Większa moc pozwoliła skrócić czas rozpędzania się pojazdu od 0 do 100 km/h o 1,7 sekundy do 9,2 sekundy (wstępne dane przed homologacją).

Od 2018 roku w fabryce w Wałbrzychu produkowano przekładnie czwartej generacji, które zostaną zastąpione przez nowy typ. Napędy te dały początek serii inwestycji w technologię hybrydową w polskich fabrykach Toyoty. Koncern motoryzacyjny uważa nawet, że dzięki tej działalności Polska stała się europejskim centrum hybrydowym Toyoty.
Japoński koncern motoryzacyjny zainwestował 360 mln zł w najnowsze linie produkcyjne. W związku z tym w Wałbrzychu będą produkowane silniki elektryczne MG1 oraz MG2, które stanowią integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. MG1 to silnik elektryczny, tzw. generator - przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii – czytamy w komunikacie. MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego. W związku ze startem produkcji silników MG1 i MG2 uruchomiono dwie dodatkowe linie produkcyjne.

„20 lat temu, w 2002 r., Toyota rozpoczęła w Polsce działalność produkcyjną wytwarzając pierwsze manualne skrzynie biegów. Cztery lata temu uruchomiliśmy nasz pierwszy projekt hybrydowy. Teraz w tym samym miejscu rozpoczynamy produkcję nowej generacji przekładni hybrydowej, w tym dwóch silników elektrycznych. To dowód na to jak szybko postępuje elektryfikacja samochodów, a tym samym jak dynamicznie zmienia się nasza fabryka.” – podkreśla prezes polskich fabryk Toyoty Dariusz Mikołajczak.

Toyota w swoich fabrykach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach ma łącznie sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych. Trzy z nich to linie elektrycznych przekładni hybrydowych, a trzy silników zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture), które tworzą razem z przekładniami elektrycznymi hybrydowy zespół napędowy. Udział napędów hybrydowych w całkowitej produkcji TMMP jest wysoki, ponieważ wynosi obecnie 70%. 

TMMP posiada również Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Jego celem jest przyspieszenie procesu testowania podzespołów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Dział ten bezpośrednio przyczynił się do tego, że udział europejskich części przy produkcji przekładni piątej generacji wynosi już 78%.

Toyota Motor Manufacturing Poland jest pierwszym poza Azją ośrodkiem produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Roczne możliwości produkcyjne fabryki w Wałbrzychu ma sięgają 525 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tysięcy silników, a także 633 tysięcy skrzyń biegów. Z kolei zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA. Tutaj zdolności produkcyjne wynoszą 337 tysięcy jednostek napędowych rocznie. Łącznie w obu zakładach pracuje 3400 osób. Obie fabryki zaopatrują montownie samochodów Toyoty prowadzone w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji oraz Republice Południowej Afryki.

reklama
reklama
February 01 2023 23:01 V20.12.5-1