reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemysł elektroniczny | 24 maja 2022

Bosch podsumowuje 2021 rok w Polsce

Niemiecki koncern informuje, że pozytywny rozwój sprzedaży odnotowały wszystkie sektory biznesowe Bosch w Polsce.

Skonsolidowane przychody firmy ze sprzedaży zewnętrznej na polskim rynku wyniosły blisko 6,1 mld PLN, co oznacza wzrost o 8% r/r. Całkowite przychody netto z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej wyniosły blisko 12 mld PLN (+22% r/r)

Do sukcesu przyczyniła się w szczególności dobrze rozwijająca się sprzedaż części zamiennych do pojazdów, sprzedaż elektronarzędzi oraz systemów ogrzewania i klimatyzacji. Również sektor Industrial Technology, po trudnym roku 2020, zakończył ubiegły rok z dwucyfrowym wzrostem obrotów – poinformował Bosch w komunikacie.

– Dalej umacniamy naszą obecność w Polsce. Skupiamy się przede wszystkim na sektorze IT, produkcji oraz działalności badawczo-rozwojowej. Fabryka układów hamulcowych w Mirkowie pod Wrocławiem stała się wiodącym zakładem w koncernie, przejmując globalną odpowiedzialność biznesową i badawczo-rozwojową dla swojego obszaru kompetencji. To otwiera nowe możliwości rozwoju dla całego zespołu: nowe stanowiska z globalnymi zakresami odpowiedzialności będą tworzone właśnie w Polsce. Pomimo obecnej trudnej sytuacji spowodowanej wojną na Ukrainie i pandemią koronawirusa, która wciąż wpływa na globalne łańcuchy logistyczne, jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, jeśli chodzi o perspektywy polskiego rynku i naszego biznesu w Polsce – skomentował Rafał Rudziński, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.

Liczba osób zatrudnionych w Grupie Bosch w Polsce wrosła w ubiegłym roku do ponad 8500 pracowników (na dzień 31 grudnia). Obecnie Grupa poszukuje m.in. ekspertów IT i inżynierów w obszarach badań i rozwoju.

Sam zespół Centrum Kompetencyjnego IT Bosch w Polsce do końca roku powiększy się do 1000 pracowników. Ten wzrost oznacza, że w Polsce dostępnych będzie więcej międzynarodowych projektów i ról z globalną odpowiedzialnością – podkreślił Bosch, zwracając uwagę na związany z tym rozwój wiedzy pracowników w obszarze nowych technologii.

©Bosch

Grupa Bosch globalnie: perspektywy na 2022 rok i kurs strategiczny

W 2021 roku Bosch osiągnął znaczący wzrost sprzedaży i zysku pomimo trudnych warunków rynkowych. W pierwszym kwartale bieżącego roku, Grupa Bosch zwiększyła sprzedaż o 5,2%. Bosch oczekuje wzrostu sprzedaży w całym bieżącym roku o ponad 6 proc. oraz uzyskania EBIT na poziomie 3 do 4 proc. – pomimo, iż możliwy jest znaczny wzrost obciążeń kosztowych, zwłaszcza ze względu na rosnące koszty energii, surowców i logistyki.

– Pomyślny wynik 2021 roku umacnia nasze przekonanie, że uda nam się stawić czoła wymagającej rzeczywistości roku bieżącego – stwierdził dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH.

Jedną ze znaczących niepewności przynosi wojna w Ukrainie i wszystkie jej konsekwencje. Zdaniem Stefana Hartunga w obecnej sytuacji decydenci polityczni i społeczeństwo są pod dużą presją, aby szybko realizować proces uniezależnienia się od paliw kopalnych i z determinacją dążyć do rozwoju nowych źródeł energii. Dlatego Grupa Bosch realizuje swoje działania na rzecz ochrony klimatu, a Hartung ogłosił, że w ciągu trzech lat Bosch zainwestuje w technologie neutralne dla klimatu, takie jak elektryfikacja i wodór, około 3 mld EUR.

Prezes uważa, że elektryfikacja jest najszybszą drogą do neutralności klimatycznej, pod warunkiem, że opiera się na zielonej energii. Jednak potrzebny będzie również wodór.

– Polityka w obszarze przemysłu powinna koncentrować się na przygotowaniu wszystkich sektorów gospodarki na wodór – powiedział prezes Boscha.

Bosch wkracza na rynek komponentów do elektrolizy wodorowej. Firma planuje zainwestować w ten nowy obszar prawie 500 mln EUR do końca bieżącej dekady. Połowa kwoty zostanie zainwestowana do czasu prowadzenia produktów na rynek, które jest planowane na 2025 r.

Jednocześnie prezes Bosch zapowiedział, że w ciągu najbliższych trzech lat firma zainwestuje kolejne 10 mld EUR w cyfrową transformację swojej działalności. Firma zamierza w tym roku zatrudnić na całym świecie 10 000 nowych programistów.

Rozwój poszczególnych obszarów biznesowych w Polsce w 2021 roku

W 2021 r. dział Części Samochodowych i Wyposażenia Warsztatowego, który jest częścią sektora biznesowego Mobility Solutions, osiągnął dwucyfrowy wzrost i zakończył rok historycznym rekordem sprzedaży.

Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie pod Wrocławiem stała się centrum badawczo-rozwojowym i produkcyjnym dla portfolio komponentów układów hamulcowych Bosch. W Mirkowie zaczęto rozbudowę obszaru produkcyjnego, który ma powiększyć się o 25% do 2023 roku. Firma zwraca na nowy komponent, czujnik prędkości koła (WSS), który obok iBoostera, ma współtworzyć nowoczesną motoryzację.

Sektor Consumer Goods obejmuje dział Elektronarzędzi i dział Urządzeń Gospodarstwa Domowego. Pomimo czasowych ograniczeń i wyzwań związanych z łańcuchami dostaw, w 2021 roku dział Elektronarzędzi osiągnął dwucyfrowy wzrost i najlepsze historyczne wyniki sprzedaży w Polsce – poinformował Bosch.

W obszarze AGD firma BSH w Polsce w 2021 r. osiągnęła stabilny wzrost i kontynuowała zaplanowane inwestycje oraz zwiększyła moce produkcyjne wykorzystując istniejące fabryki i linie produkcyjne. BSH w Polsce wzmocniło też swój cyfrowy zespół, odpowiedzialny m.in. za aplikacje Home Connect.

Dwucyfrowym wzrostem zakończył też rok 2021 sektor Industrial Technology wraz z firmą Bosch Rexroth. Bosch Rexroth rozbudował również swój warszawski showroom, w którym prezentowana jest wizja Fabryki Przyszłości. Jej główne elementy to elektryfikacja mobilnych maszyn, automatyzacja, produkty oparte na platformie ctrlX AUTOMATION i zintegrowany system osi w obszarze hydrauliki.

Dział Termotechniki, będący częścią sektora Energy and Building Technology, zakończył 2021 rok ze znacznym wzrostem obrotów w Polsce, a dział Building Technologies, również część sektora biznesowego Energy and Building Technology, utrzymał swój udział w rynku w 2021 roku.


 

reklama
reklama
October 05 2022 12:09 V20.8.44-2