Porsche AG inwestuje w producenta materiałów akumulatorowych
Producent samochodów sportowych nabywa udziały w amerykańskiej spółce Group14 Technologies, wytwarzającej zaawansowane technologie krzemowo-węglowe dla akumulatorów litowo-jonowych.
– Jako główny inwestor Porsche zwiększa kapitał spółki o 100 mln USD i prowadzi w rundzie finansowania serii C, w ramach której łączne inwestycje kilku firm sięgają 400 mln USD – czytamy w komunikacie.
Group14 Technologies z siedzibą w Woodinville w stanie Waszyngton zamierza wykorzystać przyrost kapitału do zwiększania produkcji materiału anodowego do akumulatorów litowo-jonowych. Jeszcze w tym roku Group14 rozpocznie budowę kolejnej fabryki wytwarzającej aktywne materiały akumulatorowe (BAM) w USA.
W przyszłości spółka będzie również zaopatrywać Cellforce Group z Tybingi, w której Porsche ma większościowy pakiet udziałów. Firma Cellforce została założona w 2021 r. jako joint venture Porsche i Customcells Holding. Od 2024 r. zamierza ona produkować w Niemczech samodzielnie opracowane, wysokowydajne ogniwa akumulatorowe z anodami krzemowymi; będą one powstawać dla samochodów niskoseryjnych, wyścigowych oraz tych o wysokich osiągach. Porsche zamierza wykorzystywać ogniwa Cellforce w autach z wysokowydajnym napędem elektrycznym.
Chemia nowych ogniw jako materiał anodowy wykorzystuje krzem, co może pozwolić znacznie zwiększyć gęstość mocy baterii względem rozwiązań stosowanych obecnie. W związku z tym akumulatory przyszłości będą w stanie przechowywać więcej energii przy tych samych wymiarach – a zatem zaoferują większy zasięg. Innowacyjna chemia zmniejsza również rezystancję wewnętrzną akumulatora, dzięki czemu może on przyjąć więcej energii podczas rekuperacji, a jednocześnie szybciej się ładować – wskazuje Porsche w komunikacie.
– Charakterystyczne właściwości nowej chemii ogniw – szybkie ładowanie, wysoka wydajność i niska waga – bezpośrednio wiążą się z kluczowymi wartościami marki Porsche. Są one praktycznie zgodne z celami rozwojowymi, które zapisujemy w specyfikacjach naszych przyszłych elektrycznych samochodów sportowych – mówi Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju.
Fabryka Group14 w stanie Waszyngton prowadzi produkcję BAM na komercyjną skalę. Technologia ta sprawdziła się już w akumulatorach do pojazdów elektrycznych oraz w zastosowaniach na potrzeby ekstremalnie szybkiego ładowania. Kolejne zakłady Group14 jeszcze w 2022 r. rozpoczną działalność w Korei Południowej.
Oprócz Porsche udział w bieżącej rundzie finansowania bierze szereg innych firm, od globalnych inwestorów finansowych po inwestorów strategicznych z branży akumulatorów (OMERS Capital Markets, Decarbonization Partners, Riverstone Holdings LLC, Vsquared Ventures, Moore Strategic Ventures i inne).