Nissan prezentuje prototypowy zakład akumulatorów ze stałym elektrolitem
Japońska firma przyspiesza prace badawczo-rozwojowe w celu praktycznego zastosowania nowej technologii: ASSB – All Solid-State Battery.
Nissan zaprezentował prototypowy zakład produkcyjny laminowanych ogniw do akumulatorów ze stałym elektrolitem (ASSB), które firma zamierza wprowadzić na rynek w 2028 roku.
Celem zakładu, będącego częścią Nissan Research Centre w prefekturze Kanagawa, jest dalsze promowanie rozwoju technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem.
W ramach programu Nissana Ambition 2030 – długofalowej wizji marki – do roku obrotowego 2028 firma zamierza wprowadzić na rynek samochód elektryczny wyposażony w samodzielnie opracowane akumulatory ze stałym elektrolitem. W tym celu już w roku finansowym 2024 w głównym zakładzie w Jokohamie ma zostać uruchomiona pilotażowa linia produkcyjna.
Zaprezentowany właśnie prototypowy zakład ma na celu zbadanie, jak będzie wyglądała ta linia oraz jakie materiały i procesy produkcyjne będą tam wymagane. Nissan uważa, że koszt kWh w akumulatorze ze stałym elektrolitem może zostać obniżony do poziomu 75 USD w roku obrotowym 2028 i 65 USD w latach kolejnych, co spowoduje zrównanie cen samochodów elektrycznych z cenami ich spalinowych odpowiedników – czytamy w komunikacie.
Nissan ocenia, że akumulatory ze stałym elektrolitem będą przełomową technologią, która przyczyni się do szybkiego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych. Gęstość energetyczna ASSB jest w przybliżeniu dwa razy wyższa niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych. Krótszy jest też czas ładowania, a koszty produkcji niższe, co wynika z możliwości zastosowania tańszych materiałów.