Nevomo rozpoczyna instalację urządzeń MagRail na torze testowym
Tor testowy w Nowej Sarzynie będzie wykorzystywany do testowania lewitacji magnetycznej, funkcjonowania układów zasilania, pojazdu oraz infrastruktury oraz współpracy pojazdu z infrastrukturą.
Nevomo, twórca inspirowanej hyperloopem technologii MagRail, zakończył pierwszy etap budowy najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. W południowo-wschodniej części Polski, na terenie należącym do spółki CIECH Sarzyna w województwie podkarpackim, powstał tor kolejowy o długości około 700 metrów w standardzie konstrukcyjnym pozwalającym osiągać prędkość do 160km/h.
– Na początku marca rozpoczęliśmy instalację infrastruktury niezbędnej do lewitacji magnetycznej – silnika liniowego między szynami, bieżni lewitacyjno-stabilizującej na zewnętrznym obszarze szyn i układu zasilania. W międzyczasie montujemy też prototyp pojazdu, którym chcemy lewitować. Pełne testy planujemy rozpocząć już latem tego roku – mówi Łukasz Mielczarek, dyrektor ds. Infrastruktury i współzałożyciel Nevomo.
Jak dodaje Łukasz Mielczarek, dzięki pomyślnie przeprowadzonym testom firma będzie miała otwarte drzwi do wdrożeń pilotażowych, które planuje zrealizować wspólnie z partnerem Rete Ferroviaria Italiana, włoskim zarządcą infrastruktury.
Technologia kolei magnetycznej MagRail stworzona została przez Nevomo z myślą o podniesieniu wydajności istniejącej infrastruktury kolejowej. Rozwiązanie umożliwia eksploatację na tych samych liniach zarówno pojazdów magnetycznych, jak i pociągów konwencjonalnych bez konieczności dokonywania jakichkolwiek zmian w istniejącym taborze. Dzięki zastosowaniu elektrycznego napędu liniowego, zaawansowanej automatyce oraz zjawisku lewitacji magnetycznej, pojazdy szynowe będą mogły poruszać się po istniejącej infrastrukturze torowej z prędkością do 550 km/h – wyjaśnia Nevomo.
Projekt toru współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka.