Innovation AG i Autobox Innovations zbudują prototypy e-Vana
Wymienione wyżej dwie firmy, które zakwalifikowały się do trzeciego etapu przedsięwzięcia „e-Van - uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, opracują teraz prototypy pojazdów.
W drugim etapie czterech wykonawców przygotowało dokumentacje techniczną na bazie której powstaną prototypy pojazdów. Po ocenie wyników ich prac, NCBR dokonało wyboru dwóch najlepszych projektów. Są to pojazdy o napędzie elektrycznym. Wykonawcy pojazdów to Innovation AG. Sp. z o.o. oraz Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. j.
Teraz zadaniem wybranych podmiotów będzie opracowanie i wykonanie prototypów pojazdów (platform z zabudową testową) i dokumentacji technicznej zabudowy testowej pojazdów w ramach dokumentacji technicznej pojazdu. Na prace mają kolejny rok.
Wykonawcy za realizację prac w trzecim etapie otrzymają wynagrodzenie w maksymalnej wysokości 14 mln PLN każdy.
W I kwartale 2023 r. NCBR dokona oceny prototypów przedstawionych do oceny przez podmioty biorące udział w przedsięwzięciu. Do czwartego etapu mają szansę przejść obydwaj wykonawcy, o ile ich konstrukcje przejdą testy pozytywnie oraz spełnią one wymagania jakościowe.
Łączny budżet całego przedsięwzięcia „e-Van” to 52 mln PLN. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV określony został na poziomie 20,4 mln PLN. Pierwsze prototypy pojazdów będą gotowe w I kwartale 2023 roku, a gotowy już pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 - w IV kwartale 2023 r.
Konkurs „e-Van” jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach środków Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Celem przedsięwzięcia jest stymulowanie wzrostu polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1. Powstały pojazd ma cechować się przede wszystkim wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczoną pod różne zabudowy.
Przy wykorzystaniu finansowania, uruchomionego w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych, opracowane zostaną pojazdy dostawcze kat. N1, o uniwersalnym zastosowaniu, charakteryzujące się zasięgiem co najmniej 250 km w przypadku pojazdu bateryjnego (BEV), przy ładowności co najmniej 1000 kg.