Volvo Cars zainwestuje 10 mld SEK w produkcję aut elektrycznych
Zapowiedź inwestycji w zakłady Torslanda jest konsekwencją niedawnej informacji o wartym 30 mld SEK przedsięwzięciu Volvo i Northvolt dotyczącym opracowania i wdrożenia do produkcji akumulatorów.
Jak wskazuje Volvo w komunikacie, samochody elektryczne nowej generacji będą miały większy zasięg, będą się szybciej ładować, a ich koszty utrzymania spadną. Co więcej, będą bardziej bezpieczne i przyjazne środowisku.
– By plany te mogły wejść w życie, zainwestujemy aż 10 mld SEK (4,36 mld PLN) w nasze zakłady Torslanda – informuje producent.
Częścią inwestycji będzie wprowadzenie nowych technologii i metod produkcji. Należy do nich nowy proces odlewania aluminiowych części konstrukcji (tzw. mega-casting). Do tego powstanie linia montażu akumulatorów oraz całkowicie przebudowana zostanie lakiernia i hala montażu końcowego.
Inwestycje to część realizowanego przez Volvo planu, zgodnie z którym w 2030 roku firma ma produkować już wyłącznie samochody o napędzie elektrycznym.
– Te inwestycje to ważny krok w stronę przyszłości opierającej się na transporcie elektrycznym i coraz lepszych modelach elektrycznych Volvo. Torslanda to nasze największe zakłady i będą one pełnić kluczową rolę w procesie przekształcenia firmy do 2030 roku w producenta aut wyłącznie elektrycznych – komentuje szef firmy, Håkan Samuelsson.
Volvo zwraca szczególną uwagę na technologię odlewów aluminiowych „mega casting”, która zostanie wdrożona po uzyskaniu zgód środowiskowych od władz. Odlewanie dużych części płyty podłogowej samochodu w formie pojedynczych elementów aluminiowych pozwala obniżyć wagę konstrukcji, co z kolei skutkuje zmniejszeniem poboru energii i zwiększeniem zasięgu auta. „Mega-casting” umożliwia też redukcję złożoności całego procesu produkcji.
Ogniwa i moduły będą łączone z płytą podłogową na nowej linii montażowej akumulatorów, podczas gdy hala montażu końcowego będzie przebudowana do potrzeb modeli elektrycznych nowej generacji. Powstanie tam między innymi nowy punkt łączenia nadwozia z płytą podłogową (tzw. marriage point).
Zmiany obejmą także logistykę, co pozwoli usprawnić przepływ materiałów, towarów i części do fabryki. Volvo zmodernizuje także zaplecze socjalne, szatnie i biura.
Więcej informacji o wspólnym projekcie Volvo i Northvolt można znaleźć w tym artykule.
Zdolności produkcyjne zakładów Torslanda wynoszą 300 000 samochodów rocznie. To jedna z najdłużej działających fabryk Volvo. W kwietniu 1964 roku otworzył ją sam król Gustaw VI Adolf i od tego momentu długo pozostawała największym w Szwecji zakładem pracy. Dziś fabryka pracuje na trzy zmiany i zatrudnia około 6500 osób.