reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Northvolt Przemysł elektroniczny | 04 lutego 2022

Northvolt i Volvo Cars wybudują fabrykę baterii w Göteborgu

Zakład rozpocznie działalność w 2025 roku i powstanie w nim nawet do 3 000 miejsc pracy. Będzie też będzie zwieńczeniem wspólnego projektu uwzględniającego centrum R&D, będącego częścią wartej ponad 13 mld PLN inwestycji.


  • Start budowy fabryki: 2023 rok, start produkcji: 2025 rok.
  • Roczne moce produkcyjne: 50 GWh.
  • Firmą produkcyjną Northvolt i Volvo Cars będzie zarządzał były dyrektor Tesli, Adrian Clarke.
  • Centrum R&D rozpocznie działalność w 2022 roku i będzie zatrudniać kilkaset osób.

Budowa fabryki rozpocznie się w 2023 roku. W zakładzie będą produkowane najnowocześniejsze ogniwa bateryjne, wytwarzane specjalnie dla nowej generacji, elektrycznie napędzanych samochodów Volvo i Polestar – czytamy w komunikacie.

Fabryka osiągnie potencjalną roczną zdolność produkcyjną aż do 50 gigawatogodzin (GWh), dzięki czemu będzie w stanie dostarczyć baterie dla około pół miliona samochodów rocznie.

Northvolt i Volvo wymieniają plusy lokalizacji w Göteborgu,, czyli bezpośredni dostęp do największej fabryki samochodowej Volvo Cars, silną linię dostaw energii odnawialnej i odpowiednie kompetencje zawodowe oraz nieduża odległość od jednostek R&D należących zarówno do Volvo Cars, jak i do Northvolt.

– Współpraca z Northvolt jest kluczem do zrealizowania naszych strategicznych ambicji na polu elektryfikacji. Nie spoczniemy, póki nie staniemy się liderami w segmencie samochodów elektrycznych premium i będziemy sprzedawać samochody wyłącznie elektryczne do 2030 roku – mówi Håkan Samuelsson, dyrektor naczelny Volvo Cars.

– Utworzenie tej gigafabryki w Gothenburgu jest dla nas przełomowym krokiem, dzięki któremu będziemy mogli kontynuować transformację jednego z najbardziej dynamicznych regionów motoryzacyjnych na świecie oraz zostać wiodącym globalnym dostawcą baterii produkowanych w sposób zrównoważony dla środowiska – stwierdza Peter Carlsson, współzałożyciel i CEO Northvolt.

Centralnym założeniem współpracy między Volvo Cars i Northvolt jest produkcja oparta na zasadach szanujących środowisko, dlatego fabryka będzie napędzana energią wolną od paliw kopalnych, z naciskiem na zwiększenie potencjału energii odnawialnej w regionie, oraz będzie integrować rozwiązania inżynieryjne, których priorytetem jest efektywność wykorzystania zasobów.

Firmy wskazują, że produkcja baterii dla w pełni elektrycznych modelów Volvo Cars i Polestar reprezentuje znaczącą część całkowitej emisji dwutlenku węgla w ciągu całego cyklu życia każdego samochodu. Dostawca aut może zatem, dzięki współpracy z Northvolt, w znaczący sposób zmniejszyć ślad ekologiczny związany z pozyskiwaniem i produkcją baterii do swoich przyszłych samochodów. Istotne są tu zarówno zrównoważony sposób produkcji baterii, jak i wytwarzanie w pobliżu placówek produkcyjnych Volvo Cars i Polestar w Europie.

– Nowa gigafabryka będzie wspierać naszą ambicję posiadania całkowicie neutralnego dla klimatu sytemu produkcyjnego i zapewni dostawę wysokiej jakości baterii przez najbliższe lata. Poprzez współpracę z Northvolt osiągniemy także korzyści z łańcucha wartości baterii typu end-to end, od surowców naturalnych do zmontowanych samochodów, zapewniając optymalną integrację w naszych samochodach – wskazuje Javier Varela, szef inżynierii i operacji w Volvo Cars.

Volvo Cars i Northvolt powołali byłego dyrektora Tesli, Adriana Clarke, do zarządzania firmą produkcyjną.

Jak zapewniają partnerzy, wspólne przedsięwzięcie mające na celu produkcję ogniw bateryjnych między Northvolt i Volvo Cars będzie znaczącym graczem na scenie europejskiej produkcji ogniw bateryjnych i zarazem jedną z największych jednostek produkujących ogniwa bateryjne w Europie.

Centrum R&D, które rozpocznie działalność w 2022 roku, stworzy kilkaset miejsc pracy w Göteborgu. Volvo Cars i Northvolt będą wspólnie pracować m.in. nad wydłużaniem zasięgu pojazdów czy skracaniem czasu ładowania.

Ustanowienie głębokiej integracji pionowej w zakresie rozwoju i produkcji baterii jest istotne dla Volvo Cars i Polestar, ponieważ bateria stanowi największy składnik kosztów w samochodzie elektrycznym, jak również znaczącą część śladu węglowego – czytamy w komunikacie.

 

reklama
reklama
April 25 2022 14:34 V20.5.16-2