reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© PocztaPolska
Przemysł elektroniczny |

Poczta Polska testuje technologie RFID

RFID to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wartość przedsięwzięcia to ponad 9 mln PLN.

W Poczcie Polskiej ruszyła pierwsza faza testów technologii RFID w ramach projektu naukowo-badawczego realizowanego we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz konsorcjum Orange/Hadatap. Jeśli testy zakończa się sukcesem, spółka może wdrożyć je na szeroką skalę, co powoli precyzyjniej lokalizować przesyłki oraz przyspieszyć proces ich doręczenia do milionów klientów w Polsce. – Testy odbywają się jednocześnie aż w 3 sortowniach: w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu, przez które przechodzi ok. 50 mln przesyłek paczkowych i listowych miesięcznie – podkreśla Poczta Polska. Technologia RFID jest wykorzystywana na co dzień m.in. w przemyśle odzieżowym do lokalizacji ubrań w sklepach. Jednak, jak zauważa Poczta Polska, w branży kurierskiej wciąż stanowi jednak nowość i niewiele firm decyduje się na jej wdrożenie na szerszą skalę. RFID automatyzuje i upraszcza procesy identyfikacyjne opracowywanych przesyłek. Dzięki temu nie trzeba do tej czynności angażować ludzi, bo ręczne skanowanie robotów może zostać zastąpione przez technologię. Dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie też można śledzić na każdym etapie jej podróży. – Realizacja usług pocztowych w tak rozleglej sieci logistycznej, jaką dysponuje Poczta Polska, wymaga sprawnego systemu logistycznego i automatyzacji procesów, tam gdzie jest to możliwe. Zgodnie ze strategią, którą obraliśmy na lata 2021-2023, inwestujemy w obszar logistyki, zarówno poprzez modernizację parku maszynowego, jak i wprowadzanie nowych technologii, m.in. takich jak RFID. Dzięki współpracy ze środowiskami naukowymi, chcemy wdrażać rozwiązania przekładające się bezpośrednio na podniesienie poziomu naszych usług pokazując jednocześnie sukcesy we współpracy nauki z biznesem – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej. Poczta Polska zwraca uwagę na skalę projektu i informuje, że realizowane dotychczas w usługach pocztowych na świecie projekty RFID miały zdecydowanie mniejszy zakres (dotyczyły tylko pojedynczego wybranego procesu, a nie wszystkich form opakowaniowych i wszystkich procesów dystrybucyjno-rozdzielczych). W ramach realizacji projektu Poczta Polska współpracuje z partnerami: Instytutem Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz (odpowiedzialnym za wkład naukowo-badawczy, część analityczną oraz scenariusze testów realizowanych w bieżącym i kolejnym etapie) oraz konsorcjum Orange/Hadatap (dostawcą i wykonawcą instalacji RFID). Obecnie Poczta Polska rozpoczęła realizację pierwszej fazy testów technologii RFID na poziomie paletowych jednostek ładunkowych w 3 lokalizacjach tzw. węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych (WER): w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie oraz Zabrzu, gdzie odbywa się skanowanie etykiet przesyłek paletowych, a następnie drukowana jest i programowana etykieta RFID. Znaczniki RFID mają dodatkowo zakodowaną informację o punkcie wysyłki i kierunku do którego są przesyłane. W trakcie przejazdu przez bramy magazynowe znaczniki są automatycznie odczytywane i rejestrowane w bazie danych.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama