© Ford
Przemysł elektroniczny |
Ford przeznaczy 230 mln GBP na elektryfikację w Wielkiej Brytanii
Ford zainwestuje 230 mln GBP w przekształcenie zakładów Halewood w Wielkiej Brytanii, lokując tam pierwszą wytwórnię komponentów do pojazdów elektrycznych w Europie.
Zakład montażu skrzyń biegów w Halewood w Merseyside zostanie przekształcony w fabrykę elektrycznych jednostek napędowych dla przyszłych modeli Forda.Produkcja elektrycznych jednostek napędowych w Halewood ma się rozpocząć w połowie 2024 roku. Zdolność produkcyjna ma wynosić około 250 000 komponentów rocznie. Inwestycja, która jest uwarunkowana wsparciem rządu brytyjskiego w ramach funduszu Automotive Transformation Fund, pomoże utrzymać miejsca pracy Forda w Halewood. – To ważny krok, oznaczający pierwszą własną inwestycję marki Ford w produkcję komponentów do pojazdów elektrycznych w Europie. Wzmacnia to naszą szansę na realizację planu, zgodnie z którym do 2030 r. pełna gama samochodów osobowych Forda w Europie będzie korzystać z napędów w pełni elektrycznych, a dwie trzecie sprzedawanych pojazdów użytkowych będzie mogło poruszać się z zerową emisją spalin, jako pojazdy w pełni elektryczne lub hybrydowe typu plug-in – powiedział Stuart Rowley prezes Ford of Europe – Chcemy również podziękować rządowi Wielkiej Brytanii za wsparcie naszej ważnej inwestycji w Halewood, która potwierdza nieustanne zaangażowanie biznesowe Forda w Wielkiej Brytanii oraz naszą pozycję – jednej z najważniejszych firm, inwestujących w przemysł samochodowy i bazę technologiczną tego kraju – dodał Stuart Rowley. Jednostka napędowa jest kompletnym zespołem elektrycznym, który zastępuje silnik i skrzynię biegów, stosowane w konwencjonalnym pojeździe z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Halewood wytwarza obecnie skrzynie biegów do wielu modeli osobowych i użytkowych Forda, z przeznaczeniem całej produkcji na eksport. Przed całkowitym przejęciem przez Forda na początku tego roku, Halewood było przez ponad 20 lat częścią Getrag Ford Transmissions, zajmującej się produkcją przekładni spółki joint venture, należącej do Forda i Magna. Ford jest jednym z największych eksporterów w Wielkiej Brytanii. Silniki i skrzynie biegów produkowane są na eksport do ponad 15 krajów na sześciu kontynentach, a sprzedaż zagraniczna Forda generuje około 2,5 mld GBP rocznie. Ford stawia na elektryfikację w Europie Wiadomość o inwestycji w Wielkiej Brytanii to nie jedyna taka zapowiedź Forda w tym roku. Producent przeznaczy bowiem olbrzymie nakłady – w wysokości 1 mld USD – na modernizację montowni pojazdów w Kolonii w Niemczech, jednego z największych ośrodków produkcyjnych w Europie i siedziby Ford of Europe. Inwestycja ta przekształca istniejące zakłady montażu pojazdów w Centrum Elektryfikacji Ford Cologne Electrification Center, ukierunkowane na produkcję pojazdów elektrycznych. Będzie to pierwszy taki zakład Forda w Europie. Pierwszy europejski, seryjny, w pełni elektryczny samochód osobowy Forda zjedzie z linii produkcyjnej zakładu w Kolonii w 2023 roku – czytamy w komunikacie. Ford ogłosił również na początku tego roku, że następnym krokiem po rozpoczęciu w roku 2022 produkcji elektrycznego modelu E-Transit, będzie start produkcji w pełni elektrycznej wersji Transita Custom nowej generacji, którego w tureckim zakładzie w Kocaeli podejmie się od roku 2023 spółka joint venture Ford Otosan w Turcji. Nowy lekki samochód dostawczy, budowany przez zakłady montażowe Forda w Craiova w Rumunii, również od 2024 roku będzie miał w gamie wersję z napędem w pełni elektrycznym.