
Przemysł elektroniczny |
Top5 producentów komórek
Nowością jest obecność kanadyjskiego Research in Motion (marka Blackberry), który wskoczył na czwarte miejsce światowego rankingu. Motorola wypadła z zestawienia.
Prowadzi nieodmiennie Nokia, która w 1Q roku sprzedała 107.8 mln sztuk swoich wyrobów, zdobywając jednocześnie 38.4% rynku. Sprzedaż w zrosła o 16% w stosunku do ubiegłego kwartału, spadła jednak średnia cena sprzedaży, z 186 euro w 4Q.2010 do 155 euro obecnie.
Mocną drugą pozycję od 12 kolejnych kwartałów zajmuje Samsung. Koreański koncern sprzedaje więcej komórek niż trzej kolejni rywale razem wzięci. Analitycy podkreślają strategię Samsunga, której elementami jest zarówno wprowadzanie nowych, zaawansowanych konstrukcji, jak i rozwój na rynkach wschodzących, na których poszukiwane są modele prostsze i tańsze.
Sprzedaż wyrażona w sztukach trzeciego spośród największych firm, LG Electronics, wzrosła w ciągu roku o 20%. Jednak, w efekcie obniżania się cen sprzedaży i sezonowości, spadły zarówno obroty jak i zyski LGE na tym rynku. Należy również podkreślić silny, trzycyfrowy wzrost sprzedaży na rynkach wschodzących.
Na liście TOP5 debiutuje Research In Motion, który wypchnął z zestawienia amerykańską Motorolę. RIM jest jedynym producentem, który skupia się tylko i wyłącznie na smartfonach, czego efektem jest również najwyższa średnia cena sprzedaży. Sprzedaż w ciągu roku wzrosła o rekordowe 45.2%.
Co prawda Sony Ericsson został wyprzedzony przez RIM jedynie o 100 tysięcy sztuk, należy jednak zauważyć, iż sprzedaż tej marki spadła w ciągu roku o 27.6%. Mimo tego, w efekcie wprowadzenia nowych modeli i cięcia kosztów, wyniki firmy po dłuższej przerwie powróciły ponad kreskę.

