© Renault Group
Przemysł elektroniczny |
Francja w centrum strategii bateryjnej Renault
Renault zawarło dwa partnerstwa w obszarze elektromobilności, w wyniku których we Francji do 2030 roku powstanie 4500 miejsc pracy. W Douai powstanie gigafabryka baterii EV.
Grupa Renault przedstawiła dziś swoje plany dotyczące projektowania i produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych we Francji. Ogłoszono dwa istotne partnerstwa: z Envision AESC – globalnym graczem w dziedzinie technologii i fabryk akumulatorów oraz ze strat-upem z Grenoble, Verkor, specjalizującym się w rozwoju ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych.
Ogłoszone właśnie dwa partnerstwa oraz klaster przemysłowy Renault ElectriCity umożliwią utworzenie prawie 4500 bezpośrednich miejsc pracy we Francji do 2030 roku, a jednocześnie w sercu Europy powstanie ekosystem produkcji akumulatorów.– Ogłoszona strategia pomoże Grupie Renault stać się bardziej konkurencyjnym i wydajnym graczem w branży pojazdów elektrycznych, przyspieszyć transformację przemysłową i osiągnąć cele transformacji ekologicznej – czytamy w komunikacie. Jak informuje Renault, te dwa partnerstwa idą w parze z istniejącymi programami w ramach Grupy, w szczególności z umową z LG Chem - koreańska firma dostarczają obecnie moduły akumulatorowe do gamy pojazdów elektrycznych Renault oraz do nadchodzącego MéganE. Równolegle prowadzone są rozmowy z ACC dotyczące potencjalnego dołączenia do ekosystemu od 2027 roku. Trwają również badania nad wdrożeniem technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem od 2030 roku w ramach projektu ASSB (All Solid-State Battery). Envision AESC: gigafabryka w Douai dla niedrogich modeli EV wyprodukowanych w Europie W ramach strategii EV, Grupa Renault współpracuje z Envision AESC, które zbuduje gigafabrykę w Douai o planowanej wydajności 9 GWh w 2024 roku i 24 GWh do 2030 roku. Bateryjna jednostka Envision Group zainwestuje do 2 mld EUR w produkcję nowoczesnych technologicznie, konkurencyjnych cenowo, niskoemisyjnych i bezpiecznych baterii do modeli elektrycznych. Dzięki temu partnerstwu Envision AESC prognozuje utworzenie 2500 nowych miejsc pracy do 2030 roku. Gigafabryka Envision AESC będzie zlokalizowana blisko zakładów produkcyjnych Renault ElectriCity w Douai, Maubeuge i Ruitz, które utworzą 700 dodatkowych miejsc pracy w regionie Hauts-de-France. Renault podkreśla, że partnerstwo z Envision AESC pomoże Grupie zwiększyć przewagę konkurencyjną i znacznie poprawić wydajność łańcuchów produkcyjnych pojazdów elektrycznych. Sprzedaż pojazdów elektrycznych ma stanowić 90% całej sprzedaży marki Renault do 2030 roku. Renault i Verkor: pilotażowa linia produkcyjna wysokowydajnych akumulatorów do 2022 roku i supernowoczesna gigafabryka do 2026 roku Oprócz partnerstwa z Envision AESC, Grupa Renault podpisała Memorandum of Understanding, dotyczące objęcia 20% udziałów w Vercor i planuje dołączyć do konsorcjum, które powstało wokół francuskiego start-upu w 2020 roku. Konsorcjum ma na celu stawienie czoła wyzwaniom związanym z cyfryzacją, dekarbonizacją oraz wzmocnieniem francuskiego i europejskiego przemysłu w tym sektorze. Grupa Renault i Verkor zamierzają wspólnie opracować wysokowydajny akumulator. Razem z konsorcjum pomogą stworzyć ponad 200 bezpośrednich miejsc pracy. Początkowe fazy partnerstwa będą obejmować finansowanie centrum badawczo-rozwojowego (Verkor Innovation Centre) oraz linii pilotażowej do prototypowania i produkcji ogniw i modułów akumulatorowych, która ma zostać uruchomiona we Francji już w 2022 roku. W drugiej fazie Verkor będzie kontynuował uruchamianie pierwszej gigafabryki wysokowydajnych akumulatorów we Francji przeznaczonej dla Grupy Renault. Początkowe moce zakładu mają wynosić 10 GWh (od 2026 roku), a do 2030 roku mają wzrosnąć do 20 GWh.